PRÁCE 🧰

Jak poznat vadnou zapalovací svíčku

22. 7. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

U zážehových motorů je svíčka elementem, který má určitou životnost a na jejím konci se může začít určitým způsobem projevovat. Jak tedy poznat, že je čas na výměnu zapalovacích svíček?

U zapalovacích svíček je obvykle uváděna životnost 30 tisíc kilometrů. Z praxe víme, že u kvalitnějších značek není problém ve správně fungujícím autě dosahovat nájezdu i hodně přes 50 tisíc kilometrů s jednou sadou svíček. Obvykle se tedy tato komponenta mění spíše preventivně. Není to žádná velká investice a zvládne ji i v domácích podmínkách snad každý. Naopak dlouhodobý provoz se svíčkami, které nefungují optimálně, se může dost prodražit. Minimálně se tím dají docela efektivně zničit zapalovací cívky.

A jak tedy špatnou zapalovací svíčku poznat?

  • Motor po startu škube a má nepravidelný chod - zapalovací svíčka "na odchodu" může házet jiskru nepravidelně, a to zejména za studena, než se zahřeje. Po zahřátí může problém zmizet (a nemusí). V každém případě samotný nepravidelný chod po startu může mít spoustu příčin a špatné svíčky jsou jen jedna z nich.
  • Pokles výkonu - opět něco, co nemusí být způsobeno vyloženě svíčkami. I ty ale mají svůj vliv na výkon motoru a pokud zejména při vyšších otáčkách začnou vynechávat, může to řidič pocítit.
  • Vyšší spotřeba - problém se špatnou svíčkou může přicházet velmi plíživě. Řidič tak nepocítí postupnou ztrátu výkonu. Co ho ale může zarazit, je zvyšující se spotřeba paliva. Ta je způsobena právě tím, že některé zápaly svíčka nezvládne a vzniká tak jakási "prázdná doba", kdy je sice palivo vstříknuto, ale neodevzdá potřebnou energii.
  • Obtížné starty - studený motor má s vadnou svíčkou tendence hůře chytat. Zejména za mrazů tak může startér nápadně dlouho točit, než agregát naskočí.
  • Uklepaný volnoběh - na volnoběh motor kvůli špatné svíčce neběží klidně a klepe celým autem.

Jakmile rozpoznáte jeden z těchto příznaků, je určitě na místě situaci řešit. Nemusí to být nutně zapalovacími svíčkami, ale pokud už mají něco za sebou, je to obvykle "první podezřelý". Stav svíček se dá posoudit i z jejich barvy po vymontování. Zde je důležité poznamenat, že před vymontováním by měl být motor trochu v zápřahu a neměl by běžet dlouho na volnoběh. Ideální je ihned po dojetí motor zhasnout a chvíli počkat. Dejte pozor na to, že svíčky mohou být docela horké. K jejich demontáži se hodí speciální klíč na svíčky.

Kolem izolátoru a elektrody má mít svíčka cihlovou barvu, může být i lehce do hněda nebo do šeda. Neměla by na ní být velká vrstva usazenin a elektroda nesmí být viditelně opálená.

Zdroj médií: Pixabay.

Podobné články