PRÁCE 🧰

Palivo E10 a motorky – je to problém?

18. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Benzín E10 už se stal v České republice normou. Jak na něj reagují auta už dobře víme, ACEA vydala seznam vozidel, které s ním mají problém, a je třeba namísto toho tankovat vysokooktanové palivo. Ale co motorky?

Benzín E10 a motorky – je to problém?

Pro motorkáře máme stran paliva E10 dobrou zprávu. Naprostá většina strojů je kompatibilní s tímto benzínem, pro přesnější informace se ptejte v autorizovaných servisech, nicméně ACEM (obdoba ACEA) vydal seznam motocyklů, u kterých může dělat E10 problémy. V seznamu najdete vždy model a ročník, od kterého je možné do daného stroje tankovat palivo E10. Když to trochu zobecníme, tak na benzín E10 by měly být připraveny všechny motocykly plnící EURO 4 a velká část těch, které plní EURO 3.

Co tankovat, když ne E10?

Pakliže váš motocykl není kompatibilní s palivem E10, máte několik možností. Jednak jsou tu nejrůznější aditiva, ale jistotou je tankovat prémiový benzín, který má namísto biolihu složku zvanou ETBE. Ano, taková Verva 100 má sice také označení E10, nicméně obsahuje sloučeninu ETBE, která postrádá všechny negativní účinky, které má biolíh. Nezpůsobuje tedy korozi, neleptá hadičky nebo těsnění, nemá tendence rozežírat lak a neváže na sebe vodu.

Co může E10 způsobit?

Palivo E10 je problematické z toho důvodu, že může v dlouhodobém horizontu poškozovat některé díly motocyklu. Tím prvním, který je na ráně, je lak nádrže, nicméně to není zase tak častý případ a týká se to spíše veteránů. Líh však představuje u novějších motocyklů riziko pro hadičky a těsnění, zkrátka pružné gumové elementy, ve kterých jsou změkčovadla. Biolíh z nich umí jednoduše řečeno tato změkčovadla dostat, hadičky pak zteří, praskají a velmi rychle se jim zkracuje životnost. U kovových dílů zase může způsobovat korozi.

Část problému je i ve skladování paliva E10, motocyklů se to týká víc než aut, protože jsou spíše sezónní záležitostí. Odstavit do garáže motorku s nádrží plnou benzínu E10 není popravdě úplně dobrý nápad. V nádrži trocha místa zůstane a se změnami teplot se uvnitř sráží vlhkost, nic nového pod sluncem. Jenže líh vodu na sebe váže, a poté se tato směs usazuje na dně. Že je to pro motor a jeho start problém asi netřeba zdůrazňovat, rizikem je ale i koroze, kterou voda způsobuje.

Zdroj info: ACEM.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články