PRÁCE 🧰

Proč auto žere olej a co v takovém případě dělat?

11. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Problémy (oleje) Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Olej byste měli kontrolovat pravidelně, jenže co když zjistíte, že ubývá? Příčin může být několik, řešení není snadné, ani levné.

Co dělat, když auto žere olej

U nového auta zkuste uplatnit záruku

Je to sice trochu zvláštní, ale u některých moderních motorů je vyšší spotřeba oleje vcelku přirozená. Motory jsou konstruovány s tím, že musejí mít co nejmenší třecí odpory, aby neměly zbytečně vysokou spotřebu paliva, což je zase tlak na co nejnižší produkované emise. Zkrátka emisním normám se dnes přizpůsobuje úplně vše.

Nižšího tření konstruktéři dosahují zvětšením vůli tam. Typicky se jedná o pístní kroužky, které jsou neustále ve styku s vnitřním povrchem válce. Stačí trochu ubrat a snížit tlak kroužku na válec a vznikne netěsnost. Stírací ani těsnící kroužky neplní svoji úlohu na sto procent a mazivo se tak může dostat z klikové skříně po stěně válce do spalovacího prostoru. Tam dojde k jeho spálení. Do určité míry je to běžné a děje se to víceméně u každého motoru. Jenže pokud je netěsnost větší, začne motor spalovat olej docela razantně

Děje se to třeba u některých agregátů 1.5 TSI, ale i jiných. Automobilka většinou udává nějakou „přijatelnou“ ztrátu oleje na 1000 kilometrů. Obvykle je to 0,5-1 litr, což lze vidět z velké části jako alibismus a účelově z prstu vycucanou hodnotu, aby nemuselo docházet k výměnám motoru v záruční době. Změřit si úbytek oleje je docela jednoduché – u delší dobu (minimálně několik hodin) stojícího auta vytáhněte olejovou měrku a vyfoťte nebo změřte, kam až na ní sahá hladina maziva. Ujedete tisíc kilometrů, opět vůz odstavte na několik hodin a pomocí měrky změřte hladinu. Je-li menší než posledně, postupně dolívejte olej a měřte, kolik musíte dolít, aby byla hladina stejná jako při prvním měření. Množství, jaké musíte dolít, je spotřeba oleje na tisíc kilometrů.

Jestliže zjistíte, že nové auto, které je v záruční době, žere olej, zkuste záruku uplatnit. Pokud by se prodejce cukal, lze jít cestou emisní zkoušky – prostě si necháte udělat na STK emise, u agregátu, který ve větší míře spaluje i olej, je dost velká šance, že emisemi neprojde.

Špatná gufera ventilů?

Krom netěsných pístních kroužků se může olej dostávat do spalovacího prostoru i přes gufera ventilů. To se týká zejména starších motorů a jedná se o těsnění, která slouží k tomu, aby se olej mazající vačky a vačkovou hřídel nedostával přes dříky ventilů do spalovacího prostoru válce. Gufera ovšem mají určitý limit životnosti daný časem, provozem a taky olejem – při long-life intervalech se často vyčerpají aditiva, jež mají za úkol v motoru udržovat všechna těsnění pružná a funkční, včetně gufer ventilů.

Špatná gufera se dají řešit dvěma způsoby. Buď výměna, což není popravdě tak úplně jednoduché, nebo existují speciální aditiva do oleje, která jim umí vrátit zpět alespoň část pružnosti. Některému motoru to pomůže, jinému už ne, je to tak trochu loterie. V delším časovém horizontu však lze očekávat, že se spotřeba maziva vrátí do starých kolejí a bude skutečně nutné gufera ventilů vyměnit.

Zdroj info: carengines, motor1, cars.com.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články