Motorový olej má někdy světlejší, jindy o něco tmavší barvu, když je nový. Při výměně by měl mít odstín výrazně tmavší, klidně může být i černý. Je to tak správně.
Správná barva použitého motorového oleje? Černá
Články na téma motorové oleje:
- Test motorových olejů
- Jak vybrat motorový olej
- Specifikace motorových olejů se mohou velmi lišit
- Ředění oleje s benzínem u dvoutaktního motoru – tabulka
- Životnost motorového oleje je omezena hned několika vlivy
- Pančování motorových olejů – jak nenaletět?
- Polosyntetický vs. systentický motorový olej
- Jak vypadá olej do auta v -20 stupních
- Škodí syntetický olej starším motorům?
- Jaký vliv má motorový olej na předčasnou detonaci paliva?
- Závodní vs. konvenční olej
- Specifikace a normy motorových olejů
- Recyklované motorové oleje se mohou běžně prodávat
- Černý motorový olej – je to normální? - právě čtete
- Mohu si do servisu přinést vlastní olej?
Pro začátek si definujme, co vlastně od oleje chceme. Potřebujeme především to, aby mazal, tedy zajistil snížení tření mezi kovovými povrchy na minimum. Současně s tím ale potřebujeme, aby na kovu nějakou dobu vydržel, to znamená, aby zachoval klidně tenký, ale celistvý film. Částečně nám olej i chladí. A velmi důležitá je ještě jedna vlastnost, a to čistící.
Aditiva v oleji
Každý motorový olej samozřejmě obsahuje celou řadu aditiv, které ovlivňují jeho vlastnosti. Základ lubrikantu může mít různou kvalitu, nicméně na světě je jenom pár velkých rafinérií, které je vyrábějí. Zbytek složení, tedy ta aditiva, si určuje výrobce. Každý má své vlastní aditivační balíčky, které samozřejmě velmi citlivě tají. V případě, že se to marketingově vyplatí, firma může propagovat třeba jednu složku, nicméně reálně jsou aditiva v podstatě know-how toho kterého výrobce. Ještě poznámka k „originálním“ olejům – ty si nedělá automobilka sama, obvykle je pro ni dělá nějaká známá značka. Pakliže se koupíte originál olej koncernu VW, není na něm nic speciálního a jeho vysoká cena je způsobena jen a pouze obří marží.
Aditiva mají různé úlohy, jednou z těch hlavních je čištění. Olej totiž musí motor udržovat čistý od nánosů a nečistot, které se v něm při spalování paliva vytvářejí. Jde o karbon a jiné produkty, které vznikají zpravidla za tepla, dále se jedná o nejrůznější otěry a podobně.
Také čtěte
Detergentní přísady mají za úkol nečistoty nikoliv „sežrat“ nebo rozpustit, ale především je dostat z kovového povrchu, na kterém jsou obvykle přichycené. O jejich zachycení se následně postará olejový filtr. Dispergátory, tedy další z přísad, zase zajišťují, aby nedocházelo k tvorbě karbonových usazenin nových. Doslova obalí nečistotu.
Černý olej je normální
V životnosti maziva se jeho vlastnosti postupně mění, aditiva se vyčerpávají a olej vlivem nečistot tmavne. Je to naprosto přirozené a normální. Po vypuštění je zcela běžně tmavě hnědý, neprůsvitný, ba dokonce černý. To nesvědčí o ničem jiném, než o tom, že splnil svoji funkci, tedy odstranil nečistoty. Pokud by byl světlý, není to dobré znamení, protože takový olej motoru od usazenin moc nepomohl.
Takže ne, opravdu nelze nic o stavu motoru usuzovat z faktu, že jste z něj vylili olej černý jak bota. Nemusí vás to děsit. Pokud chcete autu nějak pomoci k delší životnosti, zkraťte interval výměny, nedělejte ale závěry z toho, jakou má vyjetý olej barvu.
Výjimku tvoří agregáty spalující LPG. U těch je světlejší mazivo normálním jevem, svědčí to o minimálním obsahu mechanických nečistot. Barva ale v tomto případě trochu klame, protože oleje bývají u LPG znehodnocené chemicky, konkrétně sírou. Pokud se tedy radujete z oleje, který i po výměně vypadá jak nový, tak vězte, že vlastnosti nového skutečně nemá. Kvůli síře, která lubrikant okyseluje tvorbou různých sloučenin, se ostatně doporučuje i zkrácení intervalu výměny u LPG motorů.
Zdroj médií: Depositphotos.