PRÁCE 🧰

Proč auto žere olej a co se s tím dá dělat?

22. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Problémy (oleje) Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Spalovací motor není zdaleka dokonalý a buď vinou konstrukčního nedostatku, nebo častěji vinou opotřebení, může začít konzumovat olejovou náplň. Do určité míry je to normální.

Proč auto žere olej a co se s tím dá dělat?

Problém zejména starších motorů

Teoreticky by spalovací prostor ve válci měl být dokonale oddělený od klikové skříně. Výfukové plyny nebo palivová směs by neměly přijít do kontaktu s olejem a naopak olej by se neměl dostávat tam, kde se odehrává spalování paliva. Do značné míry se to automobilkám daří, bohužel časem přichází opotřebení agregátu a s tím spojené problémy, které mohou vyústit právě v to, že začne nápadně ubývat maziva.

První, na co je svalena vina, jsou obvykle pístní kroužky a jejich opotřebení. Nestírají už tak dokonale, takže na stěnách válců zůstává vrstvička oleje, která je spalována s palivem. Majitel vozidla může také pozorovat vyšší kouřivost, z výfuku může jít při prudším přidání plynu modrý dým. Co s tím? Pomůže generálka motoru, nic jiného v takovém případě poradit nelze.

Příznaky však můžeme pozorovat v případě, kdy nejsou špatné kroužky, ale gufera ventilů. To už tak známá závada není, přesto je podobně častá. V případě špatných pístních kroužků se line modrý kouř z motoru prakticky pořád. Jsou-li špatná těsnění dříků ventilů, je na volnoběh a při nižším zatížení motoru většinou vše normální a modrý kouř přijde až při prudší akceleraci, nicméně není to pravidlo. Gufera ventilů zajišťují, aby olej nepronikal přes dříky ventilů do spalovacího prostoru. Jenže tato těsnění mají tendence se časem opotřebovávat a přestávají těsnit. Někdy se to stane potom, co se motor z nějakého důvodu přehřeje, gufera doslova ztyří, popraskají a netěsní. Výměna není složitá, ale také ne zcela triviální, je potřeba vědět, jak na to.

Nepomůže aditivum?

U jednoho z aut, která v redakci máme, jsme zaznamenali tento problém – při přidání plynu šel z výfuku modrý dým a oleje postupně ubývalo. Jednalo se o starší koncernový agregát 1.6 MPI. Když jsme hledali možnost řešení, rozhodli jsme se vyzkoušet přesně k tomuto určené aditivum do oleje od Liqui Moly. Nebudeme tu dělat reklamu konkrétnímu výrobku, to už si případně vážení čtenáři jistě dohledají sami. Nicméně aditivum umí pomocí chemie údajně vrátit guferům pružnost. V našem případě se tak stalo. Maziva mezi výměnami sice ubude, ale jen zhruba dvě až čtyři deci, což je oproti předchozímu stavu, kdy od výměny k výměně motor „spapal“ zhruba dva litry oleje, vítaná změna. Do budoucna však bude jistě potřeba gufera vyměnit, neděláme si iluze, že by tím bylo nebezpečí na dobro zažehnáno.

Nový motor žere olej, co s tím?

Bohužel se často setkáváme s problémem, kdy i zcela nový motor má tendence olej spalovat s palivem. Vyhlášený je tím v posledních letech hlavně koncern VW, a to jak benzinové, tak i naftové motorizace (samotné nás to při jednom z testů u motoru 2.0 TDI překvapilo a museli jsme narychlo na čerpací stanici koupit olej na dolití). Automobilky se tomu samozřejmě přizpůsobují a alibisticky uvádějí, že je to do určité míry normální. Onou mírou myslí, že akceptovatelné maximum je klidně i půl litru až litr na tisíc kilometrů, čímž zákazníkovi při případné reklamaci dokonale vezmou vítr z plachet. Bohužel, na toto žádný lék neexistuje, můžete zkusit maximálně reklamaci, předesíláme, že bude s velkou pravděpodobností zamítnuta s tím, že je to normální.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained, oleje.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články