PRÁCE 🧰

Vliv oleje na předčasnou detonaci paliva

16. 2. 2024 4 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Předčasné detonaci paliva u moderních přímovstřikových motorů lze zabránit i použitím správného oleje. Vysvětlíme, jak je to možné.

Vliv oleje na předčasnou detonaci paliva

V jednom z předchozích článků jsme se věnovali největším problémům moderních motorů s přímým vstřikováním. Jedním z nich byla předčasná detonace paliva v nízkých otáčkách. Jak k takovému jevu dochází a jaký vliv na to má složení motorového oleje? To si dnes povíme.

Co je předčasná detonace?

Začneme úplnými základy. Předčasná detonace neboli termodynamické klepání vzniká tak, že část paliva ve válci začne hořet ještě předtím, než jej zažehne jiskra ze svíčky. Tento proces spouští lavinový efekt, kdy se tlak ve válci postupně zvyšuje vlivem hoření různých kapes s palivem, což vede ke stále většímu množství hořícího paliva. Tento jev je zvláště patrný u motorů s vysokým tlakem ve válcích při nízkých otáčkách. Právě proto se týká především benzinových motorů s malým objemem, který je kompenzován vysokým tlakem turbodmychadla.

Vliv oleje na předčasnou detonaci paliva

I když termodynamické klepání není běžně pozorovatelné v každodenním provozu – čidla klepání odhalí vznik předčasné detonace v zárodku a upraví podle toho vstřikování a zapalování paliva – lze mu relativně snadno předejít. Vysoký tlak v motoru se totiž často vytváří, pokud se snažíte dosáhnout okamžitého maximálního výkonu, respektive točivého momentu, v nízkých otáčkách. Doporučení proto zní: nepodtáčet zbytečně vaši pohonnou jednotku a v případě potřeby akcelerace podřadit. Pomoci může i palivo s vyšším oktanovým číslem či aditiva. Dále bylo prokázáno, že i složení oleje má nezanedbatelný vliv na výskyt termodynamického klepání.

Vliv oleje na předčasnou detonaci

Tím se dostáváme k hlavnímu tématu. Jak může mít složení oleje vliv na termodynamické klepání? Dle studií, které si nechali vypracovat výrobci olejů i samotné automobilky, skutečně vyplývá, že složení oleje má na předčasnou detonaci větší vliv, než se původně předpokládalo. Konkrétně rozhodují čistící složky, které motorový olej obsahuje. A ještě konkrétněji se jedná o vápník, který se do motorových olejů přidává právě za účelem čištění. Není zcela objasněno, jak vápník k předčasné detonaci ve skutečnosti přispívá. Dokázán je pouze fakt, že jeho přítomnost, respektive jeho přítomnost ve sloučeninách, hraje velkou roli.

Vliv oleje na předčasnou detonaci paliva

A jak tedy dochází k předčasné detonaci? Důvodu je vícero, ale budeme-li se bavit čistě jen o klepání způsobeném olejem, je to poměrně jednoduché. V podstatě stačí, aby se malé kapky oleje dostaly skrze pístní kroužky do válce. Tam se smíchají s palivem, kterého se ve chvíli požadavku na vysoký výkon vstříkne do válce velké množství, a jelikož má palivo výrazně menší viskozitu než olej, vytvoří se tak nízkoviskózní směs oleje a paliva. Ta se usadí v prostoru nad pístními kroužky a s rychlým pohybem pístu nahoru je doslova vymrštěna do prostoru válce. Pod silným tlakem se pak začne vypařovat a následuje samovznícení, které spouští celou lavinu malých výbuchů, čemuž nakonec říkáme předčasná detonace.

Důsledky a jak se bránit

Jestliže směs paliva ve válci chytne ještě dříve, než píst dosáhne horní úvrati, logicky to nevěstí nic dobrého. Proti sobě totiž stojí dva obrovské tlaky – tlaky pístu, který tlačí nahoru a tlak zapálené směsi paliva, která se ho naopak snaží tlačit dolů. Přidejme k tomu velkou tepelnou energii, jež nemá kam „utéct“ a je malér. Dobrou zprávu máme pro majitele naftových motorů, kterým toto zdaleka nevadí tolik, jako těm benzinovým. U nich totiž hrozí poškození svíček, pístů, ložisek, samotných válců i klikové hřídele. Toto vše pak nevyhnutelně vede ke kompletnímu selhání pohonné jednotky ve chvíli, kde to nejméně čekáte.

Olej splňující pouze starší normu API SN

Lze se však bránit použitím oleje novější specifikace. Už v roce 2020 vyšla nová norma API SP, případně ILSAC GF-6. Právě tyto normy mají mimo jiné za úkol eliminovat předčasnou detonaci. Nemá smysl zde úplně do detailu probírat obě normy, pouze nám postačí, že se změnilo složení čistících složek motorových olejů splňujících tuto normu. Konkrétně byl vápník nahrazen hořčíkem. Ten má velmi podobné vlastnosti a dříve se vyskytoval především v prémiových olejích. Mnoho olejů na trhu stále splňuje pouze starší normu API SN. Vyplatí se tak zkontrolovat složení a vyhnout se vápníku. Vápník se však do oleje může dostat i jako nečistota a tomu už se ubráníte stěží.

Zdroj info: Lubrication Explained, Valvoline.
Zdroj médií: Depositphotos, Radim Krejčík.
Petr Nový, 16. 2. 2024 17:57
Ahoj.
Nerozumím poslednímu resp. hlavnímu odstavci v článku.
" Už v roce 2020 vyšla nová norma API SP " versus " Mnoho olejů na trhu stále splňuje pouze starší normu API SP "
Radim Krejčík, 16. 2. 2024 19:16
Dobrý den, vloudil se nám do textu překlep. Myšlena byla norma API SN, která je předchůdcem nové normy API SP. Díky za upozornění, v textu je to opraveno.

Podobné články