PRÁCE 🧰

Škodí syntetický olej starším motorům?

9. 2. 2024 4 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Syntetický olej je pro majitele některých starších vozů stále sprostým slovem. Moderní syntetický olej přitom svými vlastnostmi minerální oleje v mnohém výrazně překonává. Vyplatí se ho tedy použít i u starších automobilů?

Škodí syntetický olej starším motorům?

Syntetické motorové oleje už jsou dnes prakticky standardem u nových automobilů, a i majitelé těch o něco starších vozidel na ně mnohdy přecházejí také. Není divu, vlastnosti má syntetický olej ve většině případů lepší než standardní minerální olej. Ale o tom až později. Historie syntetických olejů sahá mnohem dál, než by většina z nás předpokládala. První pokusy se datují až do sedmdesátých let. Nutno však dodat, že většího rozšíření se syntetické oleje dočkaly až na přelomu tisíciletí. I od té doby ale prošly překotným vývojem a dnes splňují ty nejpřísnější standardy.

Syntetický vs. minerální

Samotné rozdělení na syntetické, polosyntetické a minerální motorové oleje je tak trochu zavádějící. Konec konců se veškeré oleje stále vyrábí z ropy. Liší se ale tím, jakým způsobem se z ropy získává základový olej, respektive jakým způsobem se z něj dostávají nechtěné látky. Tady pramení i rozdíl v cenách. Vyrobit totiž minerální olej je z hlediska náročnosti technologií mnohem jednodušší než vyrobit syntetický olej.

Ale o výrobních postupech třeba někdy příště. Faktem je, že dnes už je syntetický olej prakticky nutností, a to především proto, že nové motory pracují se stále řidšími, tedy nízkoviskózními, oleji. Právě minerální oleje už na své limity v oblasti viskozity narazily už před časem, zatímco ty syntetické vesele jedou dál. Výhod syntetických olejů je ale více.

Škodí syntetický olej starším motorům?

Výhody syntetiky

Mezi hlavní výhody syntetických motorových olejů patří jejich viskózní vlastnosti. Především pak fakt, že díky své struktuře neztrácí vlastnosti při nízkých ani vysokých teplotách. Prokazují pak výrazně lepší mazací schopnosti při studených startech i při vysokých teplotách v maximální zátěži. S vysokou teplotou souvisí i druhá kladná vlastnost. Syntetické oleje lépe odolávají velkým zátěžím a vysokým teplotám. Při nich dochází k výrazně nižšímu odpařování klíčových látek oproti minerálním olejům.

I z pohledu chemie je syntetický olej výrazně odolnější a s časem méně degraduje. Oproti minerálním olejům obsahuje i větší množství čistících aditiv. Typicky se tak syntetický olej vyplatí v extrémních podmínkách. Také lépe zvládá prodloužené intervaly výměny oleje – neznamená to však, že byste intervaly výměny mohli překračovat.

Syntetický olej a starší motory

Jak již bylo řečeno, syntetické oleje se poprvé rozšířily na přelomu tisíciletí. Odtud také pravděpodobně pochází fáma, že syntetické oleje nejsou vhodné pro starší motory a veterány. Pravdou je, že za sebou syntetika má rozsáhlý vývoj, a že to zpočátku skutečně nebylo zrovna ideální. Známé jsou problémy, kdy látky na bázi esterů v oleji reagovaly s těsnícími komponenty motoru (taktéž na bázi esterů) což logicky vyústilo v jejich selhání. To se však právě vývojem a přísnějším testováním vyřešilo a dnes by něco takového hrozit skutečně nemělo.

Škodí syntetický olej starším motorům?

Pokud máte doma veterána z období první republiky, tak se asi skutečně vyplatí zůstat u klasických minerálních motorových olejů. U novějších veteránů je ale přechod na syntetické oleje naprosto v pořádku. Mnoho uživatelů už nyní používá polosyntetické oleje a ani o tom neví. Při prvním použití plně syntetického motorového oleje je však potřeba dodržet brzký interval výměny. Proč?

Na vině je právě vyšší obsah čistících aditiv. U starších motorů je úplně normální lehké zakarbonování a vytvoření usazenin. Syntetický olej tyto usazeniny často dokáže částečně uvolnit a jeho vlastnosti tím logicky degradují. Před první výměnou se tak doporučuje zkrátit interval klidně i na méně než 5 000 kilometrů. Motor se tím tak pročistí a dále pak můžete syntetický olej používat bez omezení a s běžnými intervaly výměny.

Takže ano, je naprosto v pořádku používat synteticky motorový olej i ve starších automobilech a veteránech. Například Porsche do svých klasických modelů syntetický motorový olej běžně doporučuje. Vždy je však potřeba dodržovat viskozitu stanovenou výrobcem.

Zdroj info: EngineeringExplained, odborník.
Zdroj médií: Depositphotos.
Vladimír, 11. 2. 2024 10:25
Věčná polemika o olejích. V oblasti kolem aut a motorů všeobecně se profesně zabývám od r. 1983 ale zájmově ještě o mnoho let dříve. Asi to nejrozumnější, co můžete udělat je, nehrát si na soukromého vývojáře - laboranta a motoru svého vozu dopřát výrobcem předepsaný olej. Obzvláště v dnešní době, kdy je na trhu tolik na první pohled stejných olejů, že se v tom ani čert nemá šanci vyznat. Na "vině" jsou v první řadě emise a v druhé samotná receptura složení motorového oleje, kterou si d.f. určuje výrobce motoru už při jeho vývoji tím, že výrobci oleje předloží konkrétní požadavky na vlastnosti oleje pro vyvíjený motor. Takže, pokud má olej jednoho výrobce s viskozitou 5W-30 a udanou normu např. BMW..., není identický jako 5W-30 s normou VW... nebo WSS (Ford). Základní, tzv. nosný, olej může být i jeden ale to hlavní, v čem se tyto jednotlivé oleje liší, je použití různých aditiv v požadovaném poměru a pro každého výrobce motoru je tedy namíchán jiný "koktejl". Pokud máte starší vůz a předepsaný olej už nemusí být na trhu, tak každý výrobce má olej, který ten starý nahrazuje, aniž by jeho použití mělo vliv na životnost motoru. Jako příklad mohu uvést základní motorový olej Ford 10W-40 XR+(minerál,do r. cca 1999) nahrazen 10W40 Formula S (minerál) - nahrazen 10W-30 Formula E (polosyntetika) - nahrazen 5W-30 Formula F (syntetika).
Přechod z minerálního oleje na polosyntetický či syntetický by za výše uvedeného neměl být zásadní problém. Doporučil bych (obzvláště při přechodu z minerálního na syntetický) provést před výměnou oleje výplach motoru olejem následně používaným (tedy ne výplachovým). Uznávám, že se to poněkud prodraží ale důvod tohoto doporučení tkví ve faktu, že z motoru se nikdy nepodaří vypustit všechen olej a dle velikosti a provedení motoru v něm může zůstat i kolem 0,5 l starého oleje. Toto se netýká motorů, které jsou např. po GO suché.
Gustav Gustav, 9. 2. 2024 20:58
Nesmysl, zavádějící informace, co lidem akorát poškodí motory.

Podobné články