🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Regenerované motorové oleje se mohou běžně prodávat

17. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Recykluje se dnes kde co a obecně je ve společnosti znatelná snaha znovu použití cokoliv jde. Týká se to i motorových olejů.

Recyklované motorové oleje se mohou běžně prodávat

Nalít si do auta něco, co už běhalo v jiném motoru, se zdá jako bláznovství. Přesto to spousta řidičů v minulosti dělala a pravděpodobně to dělají i v současné době, ačkoliv jsou recyklované oleje na ústupu.

Recyklovaný motorový olej

Aby to hned na první dobrou neznělo jako že si řidič kupuje výrobek, který už fakticky před ním někdo použil. Proto byl vymyšlen pojem „regenerovaný olej“, což zní o malinko lépe. Další věcí je, že se s recykláty nikdo nikde moc nechlubí a výrobci si to nechávají spíš pro sebe, není to zkrátka dobré pro PR a zákazníkům se to velmi špatně vysvětluje.

Výjimku tvoří Valvoline, který svého času, zhruba 12 let nazpět, uvedl řadu maziv NextGen. Byly to oleje, které byly namíchané 50 na 50 nový a recyklovaný. Společnost Valvoline to tehdy tlačila podobně, jako se propagují vícekrát destilované whisky. Zkrátka začala prohlašovat, že je to více rafinovaný (ve smyslu zpracování) olej, což byla i pravda. Proces čištění oleje totiž do značné míry odpovídal postupům, které jsou používány při čištění surové ropy. Bohužel, už tehdy se ukázala hlavní slabina v podobně náročnosti. Cenovka tedy víceméně odpovídala olejů bez přidaného recyklátu, což nakonec NextGen maziva pohřbilo.

Dnes je na trhu velké množství značek a spousta různých výrobců autodílů si nechává dělat své oleje. O těch se říká leccos, některé údajně (on se s tím popravdě nikdo moc nechlubí) jsou tvořené právě recyklací starých olejů. Netušíme, do jaké míry je to pravda, dost možná se jedná pouze o mýtus. Většina těch levnějších značek jsou spíš přebrandované běžné oleje.

Je na recyklaci něco špatného?

Vyjetý motorový olej má dost odlišné vlastnosti od stavu, kdy byl nový. Na druhou stranu nestabilní složky jsou odstraněny, a to buď oxidací nebo vlivem tepla. Metod regenerace existuje několik a samozřejmě se kombinují. Obvykle se po filtraci začíná využitím některých fyzikálních principů, jako například odstřeďování, kdy se oddělí těžší složky od lehčích. S pomocí vakuové destilace pak dojde k oddělení popela, čímž olej dostane alespoň částečně zpět „zdravou“ barvu.

Dále se produkt čistí chemicky, a to zejména bělidly, absorbenty, fenolem a propanem. Používá se dokonce i kyselina sírová. Nikdy se však nepovede olej zcela vyčistit a zbavit původních aditiv. Nějaké to procento jich zůstane. Následně se lubrikant zpracuje jako nový, přimíchá se do něj aditivační balíček, zabalí se a může jít na pulty obchodů.

Už ze samotného popisu je asi jasné, že je recyklace poměrně ekonomicky náročná. Proto se obvykle použité motorové oleje spíše transformují na oleje topné. Snaha dostat natolik čistý produkt, aby mohl posloužit jako základ pro nový motorový olej, je velmi nákladná a na hraně rentability. V podstatě už to přesahuje do nižších cenových pater klasických nových motorových maziv.

Zdroj info: globecore, regen.globecore, sciencedirect, sarpi.veolia.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články