PRÁCE 🧰

Ředění benzínu s olejem u dvoutaktního motoru – tabulka

9. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Staré dobré dvoutaktní motory jsou dnes už doménou spíše zahradních strojů a některých maloobjemových motocyklů a skútrů. V autech se přestaly používat už dávno.

Ředění oleje s benzínem u dvoutaktního motoru – tabulka

Dvoutakty jsou konstrukčně řešené trochu jinak než motory čtyřtaktní a k tomu s krom totálně odlišné křivky výkonu a krouticího momentu váže i specifické mazání. Olej se přidává do paliva. Některé například motocykly si umí z oddělené nádržky na mazivo přimíchávat olej samy, jednodušší stroje vyžadují již předpřipravenou směs. Olej se ředí s benzínem nejčastěji v poměrech 1:40 a 1:50, což znamená, že na jeden díl oleje připadá 40, respektive 50 stejně objemných dílů paliva.

Poměr olej benzín – výpočet

Je to prosté, stačí vydělit objem benzínu v mililitrech (1 litr = 1000 mililitrů) ředicím poměrem oleje (tedy 50, 40…). Vzoreček bude vypadat následovně:

benzín (ml) : ředicí poměr olej = objem oleje, který musím do benzínu nalít v mililitrech

Pro konkrétní příklad, když budeme mít mít třeba 680 ml paliva a chci vědět, kolik do něj musíme nalít oleje, je-li předepsáno ředění 1:40, vypadá výpočet takto:

680 : 40 = 17

Tabulka ředění benzínu s olejem
Objem benzínu (l)Objem oleje při ředění 1:50 (ml)Objem oleje při ředění 1:40 (ml)
0,2556,25
0,51012,5
12025
24050
5100125
10200250

Jak poznat olej v benzínu

Častým problémem je, že si člověk v dobré víře naředí olej s benzínem dopředu, jenže pak nepozná, ve které nádobě je benzín čistý a ve které už je zředěný. První rada je samozřejmě poznačit si oba kanystry, ideálně i s datem – benzín degraduje a po půl roce už byste ho používat neměli. Další fintou je kápnout oba vzorky na papír. Po tom mastnějším, tedy už naředěném s olejem, zbude po chvíli skvrna, čistý benzín se odpaří všechen. No a pak je také dobré vědět, že přidáním oleje se jinak skoro čirý benzín zakalí. Staří mazáci olej v benzínu poznají také tak, do něj namočí prst. Kapka benzínu s olejem mezi prsty klouže, čistý benzín nikoliv.

Neřeďte si benzínu s olejem moc

Ještě se vrátíme k degradaci paliva! Dost často se stává, že si člověk naředí rovnou celý kanystr paliva s olejem. Dejme tomu třeba pět litrů. Jenže to bývá zbytečně moc a pak naředěná palivová směs zbytečně stárne v garáži. Nejenom, že může docházet k degradaci biosložky, ale svůj účinek ztrácí i olej, který pak hůře maže. Třeba rok starý benzín bychom už nepoužívali skutečně do žádného stroje, zejména pak ne třeba do motorové pily, která točí klidně 15 tisíc otáček za minutu a kvalitní mazání je pro ni extrémně důležité.

Zdroj info: hecht, stihl.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články