Staré dobré dvoutaktní motory jsou dnes už doménou spíše zahradních strojů a některých maloobjemových motocyklů a skútrů. V autech se přestaly používat už dávno.
Ředění benzínu s olejem u dvoutaktního motoru – tabulka
Články na téma motorové oleje:
- Test motorových olejů
- Jak vybrat motorový olej
- Specifikace motorových olejů se mohou velmi lišit
- Ředění oleje s benzínem u dvoutaktního motoru – tabulka - právě čtete
- Životnost motorového oleje je omezena hned několika vlivy
- Pančování motorových olejů – jak nenaletět?
- Polosyntetický vs. systentický motorový olej
- Jak vypadá olej do auta v -20 stupních
- Škodí syntetický olej starším motorům?
- Jaký vliv má motorový olej na předčasnou detonaci paliva?
- Závodní vs. konvenční olej
- Specifikace a normy motorových olejů
- Recyklované motorové oleje se mohou běžně prodávat
- Černý motorový olej – je to normální?
- Mohu si do servisu přinést vlastní olej?
Dvoutakty jsou konstrukčně řešené trochu jinak než motory čtyřtaktní a k tomu s krom totálně odlišné křivky výkonu a krouticího momentu váže i specifické mazání. Olej se přidává do paliva. Některé například motocykly si umí z oddělené nádržky na mazivo přimíchávat olej samy, jednodušší stroje vyžadují již předpřipravenou směs. Olej se ředí s benzínem nejčastěji v poměrech 1:40 a 1:50, což znamená, že na jeden díl oleje připadá 40, respektive 50 stejně objemných dílů paliva.
Poměr olej benzín – výpočet
Je to prosté, stačí vydělit objem benzínu v mililitrech (1 litr = 1000 mililitrů) ředicím poměrem oleje (tedy 50, 40…). Vzoreček bude vypadat následovně:
benzín (ml) : ředicí poměr olej = objem oleje, který musím do benzínu nalít v mililitrech
Pro konkrétní příklad, když budeme mít mít třeba 680 ml paliva a chci vědět, kolik do něj musíme nalít oleje, je-li předepsáno ředění 1:40, vypadá výpočet takto:
680 : 40 = 17
Objem benzínu (l) | Objem oleje při ředění 1:50 (ml) | Objem oleje při ředění 1:40 (ml) |
0,25 | 5 | 6,25 |
0,5 | 10 | 12,5 |
1 | 20 | 25 |
2 | 40 | 50 |
5 | 100 | 125 |
10 | 200 | 250 |
Jak poznat olej v benzínu
Častým problémem je, že si člověk v dobré víře naředí olej s benzínem dopředu, jenže pak nepozná, ve které nádobě je benzín čistý a ve které už je zředěný. První rada je samozřejmě poznačit si oba kanystry, ideálně i s datem – benzín degraduje a po půl roce už byste ho používat neměli. Další fintou je kápnout oba vzorky na papír. Po tom mastnějším, tedy už naředěném s olejem, zbude po chvíli skvrna, čistý benzín se odpaří všechen. No a pak je také dobré vědět, že přidáním oleje se jinak skoro čirý benzín zakalí. Staří mazáci olej v benzínu poznají také tak, do něj namočí prst. Kapka benzínu s olejem mezi prsty klouže, čistý benzín nikoliv.
Neřeďte si benzínu s olejem moc
Ještě se vrátíme k degradaci paliva! Dost často se stává, že si člověk naředí rovnou celý kanystr paliva s olejem. Dejme tomu třeba pět litrů. Jenže to bývá zbytečně moc a pak naředěná palivová směs zbytečně stárne v garáži. Nejenom, že může docházet k degradaci biosložky, ale svůj účinek ztrácí i olej, který pak hůře maže. Třeba rok starý benzín bychom už nepoužívali skutečně do žádného stroje, zejména pak ne třeba do motorové pily, která točí klidně 15 tisíc otáček za minutu a kvalitní mazání je pro ni extrémně důležité.
Zdroj médií: Depositphotos.