PRÁCE 🧰

Značení olejů – jak se nesplést a nalít tam správný?

2. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Jak vybrat olej Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Na to, jaký je nejlepší motorový olej, najdete bezpočet názorů. Spousta řidičů si do svého motoru lije možná drahé a kvalitní mazivo, mnohdy však nevhodné.

Druhy olejů – jak se nesplést a nalít tam správný?

Články na téma viskozity motorových olejů:

  1. Motorový olej 5W-30
  2. Motorový olej 5W-40
  3. Motorový olej 10W-40
  4. Motorový olej 15W-40
  5. Motorový olej 10W-30
  6. Motorový olej 0W-30
  7. Druhy olejů – jak se nesplést a nalít tam správný? - právě čtete

Běžné značení SAE

Pravděpodobně všichni majitelé aut znají obligátní značení SAE, což je nejběžnější rozlišení olejů. SAE označení se skládá ze zimního a letního čísla, což udává viskozitu za určitých podmínek. Starší maziva bývají například 5W-30 nebo 5W-40, novější mohou být klidně 0W-20, případně třeba 0W-8. První číslo před „W“ uvádí, jakou viskozitu má olej v zimním období, tedy za nízkých teplot. Čím je toto číslo nižší, tím snadněji bude za takových podmínek čerpatelný. Druhé číslo za pomlčkou udává odolnost vůči vysokým teplotám, kterých agregát dosahuje při vysoké zátěži, tedy například při výjezdu na plný plyn do kopce za letních čtyřicítek. V takových podmínkách je důležité, aby byl mazací film celistvý, a netrhal se.

Výše uvedené základní rozlišení se používalo jako vodítko pro koupi toho správného maziva v dobách minulých, kdy bylo motoru víceméně jedno, co v něm bylo, hlavně, že tam něco bylo. Dnes, kdy jsou na motory kladeny daleko vyšší nároky, je dobré se řídit něčím trochu jiným.

Řiďte se hlavně podle normy automobilky

Existují normy olejů, které si tvoří samy automobilky. Vydefinují si požadavky, pošlou je výrobcům a ti jsou pak schopni namíchat maziva přesně na míru konkrétním motorům. Samozřejmě se pak dá zpětně testovat, jak moc konkrétní olej reálně funguje podle představ automobilky, ale tím se nebudeme zatěžovat. Podstatné je, že něco takového existuje a je dobré se podle toho řídit.

V sázce je hodně

Motory dnes máme totiž velmi přesně vyrobené, plné materiálů, například těsnění, které musejí být dostatečně ekologické, ale zároveň musí skvěle fungovat. A pak tu máme citlivá turbodmychadla, filtry pevných částic a podobně. Jednou z nejvíce rizikových koncepcí je, pohánět rozvody motoru řemenem, který je v olej máčený. To je totiž pro neznalé majitele aut do značné míry past. Dokud je vůz v záruce, lije tam autorizák předepsané mazivo a vše je v pořádku. Jakmile záruka skončí, začne si majitel měnit olej sám nebo to svěří vesnickému servisu, který tam nalije nějakou univerzální 5W-30. Na tu řemen není stavěný a začne se drolit. Kousky řemenu začnou pomalu ucpávat sací koš, klesá tlak oleje, nedomazává poslední válec a nastává pomalý a pro motor trýznivý konec jeho života. Zkrátka, když už výrobci předepisují nějakou normu, držte se jí!

Normy automobilek mají různé podoby. Třeba VW 507 00, MB229.52, PSA B71 a mnoho dalších. Jakou specifikaci vaše auto potřebuje, se dozvíte v příručce k vozidlu, eventuálně vám ji sdělí autorizovaný servis.

Originál je zbytečnost

Neplatí, že nejlepší olej je originál. Ostatně automobilky si samy oleje nevyrábí, berou je od prověřených olejářských koncernů, akorát v jiných nádobách, přebrandované a samozřejmě za dost vysokou cenu s nechutnou marží. Jakýkoliv olej, který má na sobě napsanou potřebnou normu a odpovídá i požadované SAE specifikaci, můžete do motoru nalít. A dokonce můžete libovolně měnit specifikace SAE, klidně na zimu dát třeba 0W-30, na léto 5W-40, nestane se nic, akorát si pohlídejte, jestli vybrané SAE specifikace skutečně automobilka povoluje pro daný motor.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained, oleje.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michal Ficus, 3. 3. 2024 2:08
Co lejou do Tesly?

Podobné články