PRÁCE 🧰

Motorový olej 5W-40

5. 2. 2020 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Viskozitní třída 5W-40 je jedna z těch běžnějších. Častým omylem je, že tyto oleje jsou kvalitnější, než 5W-30. To tak úplně neplatí.

Motorový olej 5W-40

Ono to s tou SAE normou je často trochu matoucí. První číslo totiž udává viskozitu (zjednodušeně tekutost) za nízkých teplot. Na té záleží u opravdu studeného auta a čím je olej hustší a čím klade větší odpor, tím déle trvá, než se studený motor promaže. Nejde ani tak o teplotu maziva, ta se po chvíli na potřebnou hodnotu dostane, ale v prvních sekundách po startu je důležité, aby se olej rozproudil a dostal do celého mazacího okruhu.

Druhé číslo udává, jaká je viskozita při 100°C, při kterých je měřena. Mazivo se tedy zahřeje, následně je změřena viskozita a podle ní se daný olej zařadí do příslušné třídy. Z něj lze vyčíst, jak se bude chovat lubrikant po zahřátí chová, respektive jak je tekutý. Pokud se domníváte, že ideální je co nejřidší olej, jste bohužel na omylu. Jakmile je mazivo až moc tekuté, neulpívá na površích a velmi rádo z nich stéká. To má dva negativní efekty. Příliš řídký olej se totiž může dostat i přes pístní kroužky do spalovacího prostoru a tam se spálí společně s palivem. Druhá nepěkná vlastnost je, že po vypnutí motoru všechno mazivo steče do vany a neulpí na kovových površích, což dává prostor korozi. Výrobci se to snaží dohánět různými aditivy, což sice teoreticky pomůže, ale o to víc časem a používáním olej degraduje.

SAE specifikace olejů

Jaký je 5W-40?

Olej této specifikace je použitelný od -30°C. Je tedy opticky o něco univerzálnější, než 5W-30, ale pozor! Má daleko menší střihovou stabilitu a rychleji degraduje. Pokud bychom měli vsadit na to, které mazivo bude po 15 tisících kilometrech v lepší kondici, asi bychom volili raději "třicítku". Teoreticky bude 5W-40 o něco úspornější a v letních vedrech bude mít o něco větší rezervu. Jenže v praxi budou její vlastnosti už kolem 10 tisíc kilometrů nájezdu horší, než 5W-30, a to právě kvůli rychlejší degradaci. V důsledku toho bude docházet k častějšímu narušení celistvosti mazacího filmu a rychlejší degradaci oleje.

Motorové oleje 5W-40 v nabídce e-shopů

Vyhnout se mu?

Jestli výrobce auta předepisuje použití maziva 5W-40 a nic jiného, tak neriskujte a lijte tam to, co tam má přijít. Určitě ale nedoporučujeme prodlužovat interval výměny. Naopak může být lepší ho zkrátit klidně na 12, při městském provozu 10 tisíc kilometrů. Můžete tím jen získat a mazivo tolik nezdegraduje. A samozřejmě, máte-li na výběr, je ideální použít spíše běžnější 5W-30, která si stabilněji drží vlastnosti.

Zdroj médií: Depositphotos, Redakce.

Podobné články