Motorový olej 0W-30

25. 2. 2020 5 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů

Často používaný olej, který se objevuje jako předepsaný i v automobilech koncernu Volkswagen, kde odpovídá normě VW 504 00 a VW 507 00.

Motorový olej 0W-30

SAE specifikace

Podle SAE normy je olej 0W-30 čerpatelný od -35°C a při provozní teplotě motoru, tedy při 100°C, jeho viskozita odpovídá třídě 30, tedy jedná se o mazivo, které je spíše řidší.

SAE specifikace olejů

Proč vznikl 0W-30?

Automobilky potřebují srazit spotřebu co nejníže, protože současně s tím (ale ne v úplně přímé úměře) klesají i emise. Motory se zmenšily a současně s tím se zvýšila přesnost výroby. Vůle se snížily a s tím přišel i problém v podobě studených startů. Při nahození totálně promrzlého motoru v autě, které třeba týden stojí venku za teplot klesajících k -20°C je totiž dost zásadní dostat co nejdřív mazivo všude, kde je ho třeba. Jenže ztuhlému lubrikantu se moc nechce, olejové čerpadlo má plné ruce práce a chvíli trvá, než se podaří dostat olej do vzdálenějších míst v agregátu. Jak se zmenšily vůle, tak se o to víc projevil tento problém a za studena se motor extrémně opotřebovával (statně firma Castrol uvádí, že 75 % opotřebení vzniká v důsledku startování studeného motoru). Proto tedy vznikly řidší oleje, které se ve studeném motoru snáze a "rozproudí".

Motorové oleje 0W-30 v nabídce e-shopů

Nepřehřeje se?

Je-li olej řídký, logicky se krade na mysl otázka, zdali nebude při provozu až moc řídký a nebude se trhat mazací film, což by opotřebení agregátu opět urychlovalo. Tady si výrobci pomáhají tím, co dřív nebylo možné - speciálními tlakovými aditivy. Do oleje se přimíchávají látky, které zajistí, že ani za vyšších teplot olej nesteče a na kovových površích zůstane tenká vrstva, která chrání před korozí a při příštím startu zajistí, že po těch kritických prvních pár sekund bude komponenta mazána. Problém je v tom, že aditiva časem a provozem přestávají fungovat. O to důležitější je, měnit olej spíše v konzervativním intervalu, tedy po 15, při městském provozu klidně po 10 tisících kilometrech, eventuálně jednou za rok. V tomto paradoxně starší motory měly trochu výhodu a sem tam interval přetáhnout jim tolik nevadilo, protože na olej nebyly kladeny tak vysoké nároky.

Zdroj médií: Depositphotos, Redakce

Podobné články