Často používaným olejem zejména u starších dieselových a benzínových vozů je 10W-40. Má vyšší viskozitu než dnes používané 5W-30 nebo dokonce 0W-30. Motorový olej 10W-40 je často označován jako polosyntetický, ale není tomu vždy tak.
Motorový olej 10W-40
Články na téma viskozity motorových olejů:
- Motorový olej 5W-30
- Motorový olej 5W-40
- Motorový olej 10W-40 - právě čtete
- Motorový olej 15W-40
- Motorový olej 10W-30
- Motorový olej 0W-30
- Druhy olejů – jak se nesplést a nalít tam správný?
A proč se dnes od olejů do motoru s označením 10W-40 upouští? Podle SAE specifikace má totiž vyšší viskozitu, to znamená, že není tak tekutý, jako ty moderní řídké oleje. Výrobci automobilů by patrně neměli problém zůstat u těch starších maziv, ale emisní normy jsou neúprosné a každé snížení odporu se vyvažuje zlatem, protože s tím se o malinko sníží i spotřeba a ve výsledku i emise.
Stačí motorový olej 10W-40 na zimu?
V každém případě je olej do motoru 10W-40 bez problémů čerpatelný i za -25°C, na které je stavěný. Samozřejmě mu nějakou sekundu potrvá, než se dostane i do těch nejvzdálenějších míst v motoru, ale zvládne to. České zimy už nejsou co bývaly, takže bychom se úplně nebáli tento olej používat. Kdo bydlí ve vyšších polohách, může, pokud to výrobce dovoluje, zvolit klidně 5W-30, který bude za tuhých mrazů přeci jen fungovat při studených startech lépe.
V létě s 10W-40 bez problémů
Tedy je docela rezerva, 10W-40 bude stačit i na letní provoz s rezervou, ostatně ta čtyřicítka přímo označuje teplotu, tedy 40°C, za které by měl stále lubrikant podávat stoprocentní výkon a mít neporušený mazací film. Letní viskozita se měří za 100°C, což je obvyklá provozní teplota maziva pro spalovací motory. Všechny oleje, které mají toto číslo 40, budou tedy mít plus mínus při provozu stejnou viskozitu. Oleje označené 10W jsou známé jako polosyntetické, ale nemusí tomu tak vždy být. Pro Českou republiku je to dostačující a nemusíte se bát ani delších výprav po dálnici třeba na jih Španělska.
Motorové oleje o viskozitě 10W-40
Přechod z 5W-30 na 10W-40?
Tohle je často řešená otázka. Starší motory mohou mít trochu vůle, lidově se dá říct, že jsou vyběhané. Pístní kroužky už netěsní tak jako dřív, to samé gufera ventilů, která se ale popravdě s trochou snahy dají u většiny agregátů vyměnit i v domácích podmínkách. Každopádně majitelé starších vozů, které už holt něco najezdily, mohou zaznamenat úbytek olej, eventuálně jeho přibývání. To první (úbytek) je způsobeno tím, že se mazivo dostane do spalovacího prostoru, kde shoří s palivem. Pokud naopak přibývá, dostává se palivo do oleje. Ani jedno není ideální, ale často se problém zmenší, případně zcela zmizí, když se změní specifikace oleje. Prostě při jedné z výměn se přejde z 5W-30 na 10W-40, tedy na o něco hustší olej, který bude lépe těsnit a nebude mít takové tendence se dostávat netěsnostmi kam nemá. Za předpokladu, že to automobilka povoluje samozřejmě! Pouštět se mimo SAE specifikace povolené výrobcem auta je svého druhu loterie a nikomu to nedoporučujeme. Jak vybrat nejlepší motorový olej 10W-40 se můžete dočíst v našem článku.