Motorový olej 10W-40

10. 2. 2020 5 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Info o viskozitách olejů Viskozity motorových olejů Rádce motoristy

Často používaným olejem zejména u starších vozů je 10W-40. Má vyšší viskozitu než dnes používané 5W-30 nebo dokonce 0W-30.

Motorový olej 10W-40

A proč se dnes od 10W-40 upouští? Podle SAE specifikace má totiž vyšší viskozitu, to znamená, že není tak tekutý, jako ty moderní řídké oleje. Výrobci automobilů by patrně neměli problém zůstat u těch starších maziv, ale emisní normy jsou neúprosné a každé snížení odporu se vyvažuje zlatem, protože s tím se o malinko sníží i spotřeba a ve výsledku i emise.

SAE specifikace

Stačí 10W-40 na zimu?

V každém případě je 10W-40 bez problémů čerpatelný i za -25°C, na které je stavěný. Samozřejmě mu nějakou sekundu potrvá, než se dostane i do těch nejvzdálenějších míst v motoru, ale zvládne to. České zimy už nejsou co bývaly, takže bychom se úplně nebáli tento olej používat. Kdo bydlí ve vyšších polohách, může, pokud to výrobce dovoluje, zvolit klidně 5W-30, který bude za tuhých mrazů přeci jen fungovat při studených startech lépe.

V létě s 10W-40 bez problémů

Tedy je docela rezerva, 10W-40 bude stačit i na letní provoz s rezervou, ostatně ta čtyřicítka přímo označuje teplotu, tedy 40°C, za které by měl stále lubrikant podávat stoprocentní výkon a mít neporušený mazací film. Letní viskozita se měří za 100°C, což je obvyklá provozní teplota maziva pro spalovací motory. Všechny oleje, které mají toto číslo 40, budou tedy mít plus mínus při provozu stejnou viskozitu. Pro Českou republiku je to dostačující a nemusíte se bát ani delších výprav po dálnici třeba na jih Španělska.

Motorové oleje o viskozitě 10W-40

Přechod z 5W-30 na 10W-40?

Tohle je často řešená otázka. Starší motory mohou mít trochu vůle, lidově se dá říct, že jsou vyběhané. Pístní kroužky už netěsní tak jako dřív, to samé gufera ventilů, která se ale popravdě s trochou snahy dají u většiny agregátů vyměnit i v domácích podmínkách. Každopádně majitelé starších vozů, které už holt něco najezdily, mohou zaznamenat úbytek olej, eventuálně jeho přibývání. To první (úbytek) je způsobeno tím, že se mazivo dostane do spalovacího prostoru, kde shoří s palivem. Pokud naopak přibývá, dostává se palivo do oleje. Ani jedno není ideální, ale často se problém zmenší, případně zcela zmizí, když se změní specifikace oleje. Prostě při jedné z výměn se přejde z 5W-30 na 10W-40, tedy na o něco hustší olej, který bude lépe těsnit a nebude mít takové tendence se dostávat netěsnostmi kam nemá. Za předpokladu, že to automobilka povoluje samozřejmě! Pouštět se mimo SAE specifikace povolené výrobcem auta je svého druhu loterie a nikomu to nedoporučujeme.

Zdroj médií: Depositphotos, Redakce

Podobné články