Jedním z nejčastěji používaných maziv pro moderní motory je motorový olej specifikace 5W-30.
Motorový olej 5W-30
Články na téma viskozity motorových olejů:
- Motorový olej 5W-30 - právě čtete
- Motorový olej 5W-40
- Motorový olej 10W-40
- Motorový olej 15W-40
- Motorový olej 10W-30
- Motorový olej 0W-30
- Druhy olejů – jak se nesplést a nalít tam správný?
Jako všechny motorové oleje chrání samozřejmě 5W-30 před korozí, motor čistí, maže, těsní a chladí. SAE norma nám uvádí u motorového oleje 5W-30 použitelnost od -30°C. Pozor, neznamená to, že jinak by byl olej nepoužitelný, to vůbec ne. Jen hrozí, že pod tuto teplotu bude postupně ztrácet své vlastnosti a tuhnout. Ještě k jednomu častému omylu - SAE specifikace nám neprozrazuje nic o kvalitě daného maziva. Jenom nám udává, v jakém teplotním rozhraní bych ho měli používat a na jaké podmínky je stavěné.
5W-30 v mrazech
Ono těch -30°C není úplně běžná teplota. Viskozita, tedy zjednodušeně to, jak ochotně kapalina teče, musí i v takové zimě být dostatečná na to, aby se olej po nastartování motoru dostal všude tam, kde je ho třeba. Olejové čerpadlo má v tu chvíli plné ruce práce, protože mazivo klade velký odpor a vytvořit potřebný tlak pár okamžiků zabere. Jestliže výrobce doporučuje olej 5W-30, počítal s tím a motor je na to stavěný. V podmínkách střední Evropy se jen málokdy setkáme s extrémy v podobě teplot nižších jak -20°C. Pokud už k takovému jevu dojde, tak obvykle na pár hodin, takže motorový olej 5W-30 by něco takového měl bez problémů zvládnout.
5W-30 v teplech
Možná máte spíš obavy, aby na mazivo dané specifikace nebylo "moc teplo". Pravda, třicítky nejsou v letním období ničím výjimečným a teoreticky se v takových podmínkách může mazivo stávat až příliš tekutým, tedy jeho viskozita bude moc nízká. Co to znamená? Že bude klesat jeho ochota ulpívat na kovových površích a pomalu se začne snižovat i jeho těsnící funkce. Vyběhanější motory mohou v takových podmínkách začít olej konzumovat, protože se bude dostávat přes netěsné pístní kroužky do spalovací komory, kde se spálí společně s palivem. Prvkem, který v takové chvíli do značné míry rozhoduje, je chlazení motoru. Pokud bude auto v pohybu a nezačne se přehřívat, tak ani vyšší teploty by neměly pohonné jednotce dělat problémy. Moderní agregáty vybavené turbem jsou stavěné na vyšší rozsah teplot, takže mají v takové situaci malinko navrch. Dobré ale je, dojíždět volnějších tempem před tím, než se motor vypne. Oleji to pomůže se malinko ochladit a nehrozí, že díky nízké viskozitě po zastavení steče všechen do vany.
Nabídka motorových olejů 5W-30
Long life 5W-30
V otázce long life olejů, tedy maziv určených pro prodloužené servisní intervaly, se názory různí. Faktem, který nelze popřít je, že s postupem času se do lubrikantu dostává vzdušná vlhkost, palivo a dochází tedy k ředění. A jakmile začneme nějakou kapalinu ředit jinou kapalinou, s naprosto odlišnými (v případě paliva často opačnými) vlastnostmi, nastává problém. Po třiceti tisících kilometrech, které často výrobci auto předepisují jako prodloužený interval výměny, je z 5W-30 něco, co vlastnostmi odpovídá možná spíš 15W-20. K tomu připočtěte už propouštějící olejový filtr, částečky karbonu (přepáleného oleje) a dostáváme recept na rapidní snížení životnosti pohonné jednotky.