PRÁCE 🧰

Palivo v motorovém oleji – co hrozí?

16. 12. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Problémy (oleje) Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Zkuste někdy vytáhnout u benzínového motoru měrku oleje a přičichnout si k ní. Ucítíte krom jiného s velkou pravděpodobností i benzín. Neděste se, je to do určité míry naprosto normální jev.

Palivo v motorovém oleji – co hrozí?

Čistě teoreticky by motorový olej neměl přicházet do styku s palivem vůbec. Vycházíme z předpokladu, že spalovací prostor ve válci je dokonale oddělen od olejové vany pístními kroužky. Realita je bohužel často jiná a pokud se domníváte, že moderní strojírenství a přesné obrábění využívají automobilky k tomu, aby motory měly jen minimální vůle, jste bohužel na omylu.

Jak se palivo dostane do oleje?

U každého motoru je určité množství paliva v oleji běžné. Ve válci při spalování palivové směsi prudce naroste tlak, který jde proti pístu s cestou nejmenšího odporu. Malé množství spalin může proniknout přes pístní kroužky a s sebou vezme i nespálené palivo. Děje se tak skutečně v mikroskopické míře, ale děje se to neustále, což je důvodem, proč i starší atmosférické motory s nepřímým vstřikováním mají olejovou náplň, která je po benzínu cítit. A nevyhýbá se to ani agregátům naftovým, kde ovšem zápach není tak výrazný.

Moderní motory a palivo v oleji

Tlak na co nejnižší emise a maximální efektivitu motoru však roste a s tím ústupky, které musejí konstruktéři dělat. Velkou revolucí bylo přímé vstřikování, které sice vylepšilo efektivitu, ale způsobilo jiný problém – palivo nemá dostatek času se dokonale odpařit a smíchat se vzduchem. Takže zejména u studeného motoru dochází k tomu, že se po vstříknutí benzín vysráží na vnitřním povrchu válce. Odtud ho strhnou dolů do klikové skříně pístní kroužky, čímž se dostáváme k dalšímu problému. Násobně více toto trápí řidiče, kteří jezdí s většinovým podílem krátkých tras, kde se motor nestihne pořádně ohřát.

Naschvál netěsné motory

Aby se co nejvíce snížilo tření, používají moderní a velmi přesně vyráběná ložiska řídké oleje a podobné fígle. Jenže pořád tu máme píst, který na sobě nese kroužky, jejichž úlohou je otírat se o stěnu povrchu válce a tím těsnit. I zde došlo v poslední dekádě k určitým ústupkům a tlak kroužků na stěnu válce je u spousty motorů mnohem nižší, než jaké by bylo ideální. Ušetří se tím něco málo na spotřebě, a tedy i emisích, jenže zároveň jdeme naproti výše popsanému pronikání paliva.

Benzín v oleji

Výsledkem je olej, který natolik zapáchá benzínem, že má řidič pocit, jako by v klikové skříni nic jiného nebylo. Lze také pozorovat, jak u některých novějších motorů doslova přibývá olejová náplň. Na první pohled možná zjevný nesmysl, ale je to právě nejčastěji benzín, který proniká do oleje v takové míře, že pozornější majitelé aut skutečně pozorují nárůst hladiny na olejové měrce.

Často se říká, že stačí pár krátkých tras a benzín se z oleje odpaří. Není to pravda, respektive je to pravda zhruba napůl. Ano, benzín se odpaří, ale jenom asi polovina jeho složení je tvořena složkami, které mají bod varu zhruba tam, kde je provozní teplota maziva (95-115 °C). Druhá polovina benzínu má bod varu výše, takže v oleji zůstane, ať jezdíte, jak chcete.

Benzín je navíc větší mrcha, než nafta z jednoho důvodu – nafta má docela solidní mazivost, benzín je odmašťovač, tedy působí přesně proti tomu, co je hlavním úkolem oleje. Do určité míry jak automobilka, tak tribotechnici s tímto počítají a motorové lubrikanty obsahují aditiva, která by měla tento efekt minimalizovat. Určitý objem benzínu v oleji je tak snesitelný, za hraniční je považována hodnota 3-5 %. Pakliže máte svůj motor rádi, nejlepší obranou je v tomto směru včasná výměna maziva. Zkraťte interval na 10 tisíc kilometrů, v případě krátkých tras klidně na 8 tisíc. Mimochodem třeba Honda u svých moderních hybridů předepisuje 15 tisíc jako maximum, v případě zvýšené zátěže pak zkracuje interval výměny oleje na pět tisíc kilometrů! A jak dokládají statistiky spolehlivosti, Japonci obvykle vědí, proč to dělají.

Nafta v oleji

U nafty je příčina pronikání do oleje podobná, přesto nemáme vypozorováno, že by se to u dieselů dělo v takové míře. Proč? Je to jednoduché – do města si je lidé nepořizují, tam je výhodnější hybrid, a to obvykle i spotřebou. S naftovými motory jezdí obchodní zástupci, manažeři a obecně sorta lidí, která cestuje na delší trasy. Motor se tedy ohřeje třeba ráno a vychladne až odpoledne nebo večer.

Nafta se z oleje nemá šanci dostat, protože bod varu jejích nejlehčích složek se blíží 200 °C. Takové teploty ve zdravém motoru olej nikdy nedosáhne, proto v oleji zůstává po celou dobu jeho životnosti, kde naštěstí neškodí tolik jako benzín. Na druhou stranu samozřejmě ani neprospívá, mazivům je nejlépe tak, jak je výrobci připraví, cokoliv dalšího se do nich dostane, jenom zhoršuje jejich vlastnosti.

Zdroj info: briggsandstratton, carfromjapan.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články