PRÁCE 🧰

F1 a motorový olej – specifikace, intervaly výměny

23. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Motorsport

Seriál F1 je přehlídkou toho, co umožňují současné technologie vytvořit lidem, kteří jsou špičkami ve svém oboru. Každý spalovací motor však potřebuje olej, formule nevyjímaje.

Jaký motorový olej používají formule?

Motory monopostů točí ve Formuli 1 docela solidní otáčky, konkrétně 15 000 za minutu. Používá se samozřejmě olejový rezervoár oddělený od motoru, tzv. suchá kliková skříň. Díky tomu je jednak motor odolný proti odlití náplně k jedné straně vany, přičemž vanu ani nemá (klikovka má jen spodní kryt), takže je možné ho umístit níže a snížit tím těžiště.

Olej pro formule

Motorový olej má u formulí samozřejmě tu samou úlohu, jako u auta, které vám stojí před domem nebo v garáži. Vytvořit film mezi jednotlivými kovovými komponentami, které se o sebe třou. Film musí být celistvý, stabilní a pevný. Nicméně jeho teplotní rozsah není zase tak šílený. Turbomotory v F1 ho ohřívají na zhruba 100 až 120 °C, což není nijak zásadně víc než v moderních autech se spalováky. Výhodou je, že F1 zpravidla nejezdí za teplot výrazně pod nulou a mají velmi výkonné systémy chlazení, takže nějaké přehřívání motorů nehrozí. Stejně tak nehrozí studené starty auta prokřehlého na kost, protože stálo poslední tři dny obalené sněhem v -20 °C.

Problém týmu Formule 1 je, že mají jen tři motory na sezónu pro každého jezdce. Agregáty tedy musejí dost vydržet. Tomu se jde naproti špičkovým servisem a co je možné, to se mění prakticky neustále. Týká se to i maziva. Ve srovnání s celkovou cenou monopostu a jeho vývoje jsou náklady na výměny oleje zanedbatelné. Proto se olej mění po každém závodu, tréninku, ba dokonce i kvalifikaci. Na nějaké prodloužené intervaly se zde opravdu nehraje.

Specifikace oleje pro F1

I zde samozřejmě vývoj neustále probíhá, nicméně závodní oleje se dají docela běžně koupit, ačkoliv jsou dost drahé. Ve své podstatě se ale ve formulích používají maziva docela podobná těm pro běžná „konfekční“ auta. Jsou ale vyvíjena externími firmami. Základ bude pořád víceméně stejný, budou se lišit akorát aditivační balíčky. Několik základních faktů o olejích v F1:

  • Nejčastěji se používá viskozita SAE 10W-60. Lze ji však měnit závod od závodu, je možné použít řidší olej pro kvalifikaci a hustší pro závod, což se i reálně děje.
  • HTHS viskozita je 3,7 mPa.s a více. Běžné oleje mají HTHS 2,5 až 3,5 mPa.s.
  • FIA předepisuje maximální spotřebu oleje motorem na 0,6 litru na 100 kilometrů. Což popravdě není mnoho. Týmy s tím počítají a vědí, kolik maziva auto zhruba spotřebuje. Důležité to je hlavně v závěru závodu, kdy jsou auta lehká, protože mají málo paliva. Každý kilogram navíc se počítá a přidává negativní efekt. Ano, v F1 se skutečně řeší i hmotnost olejové náplně a její spotřeba.
  • Dříve týmy zkoušely olej naschvál spalovat s palivem. Existovaly různé systémy, které jakoby omylem pouštěly trochu oleje do sání. Proč? Maximální průtok paliva je omezen na 100 kg/hod a měří se na čerpadle. Dodání jakéhokoliv jiného paliva, i třeba oleje, bylo vítané, protože je to energie navíc.
  • Při tréninku se krom pneumatik a dalších proměnných zkoušejí i různé oleje. Týmy musejí písemně deklarovat, jaký olej pro závod zvolily a jeho vzorek s referenčním číslem doručit FIA ještě před závodem. Pokud by vás to zajímalo, je to sekce 16.11 v pravidlech a technických regulacích.

Zdroj info: f1chronicle.
Zdroj médií: FIA.

Podobné články