PRÁCE 🧰

Formule E a její zvláštní pravidla

19. 2. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Motorsport

Vedle klasické Formule 1 tu máme ještě moderní elektrickou alternativu. Je to alternativa, tedy nikoliv náhrada. Nicméně jde o velmi zajímavou soutěž.

Formule E a její zvláštní pravidla

Ať už máte na elektromobily jakýkoliv názor, nelze jim upřít jistá pozitiva, mezi nimi i často velmi oslnivou dynamiku. Toho se samozřejmě dá využít i na závodních okruzích, což reflektuje Formule E. ABB FIA Formula E World Championship (oficiální název) má dvě soutěže. První je šampionát jezdců, druhou soutěží je šampionát týmů. Je to do značné míry podobné, jako v F1, kde je soutěž jezdců a pak pohár konstruktérů.

Celá soutěž Formule E spadá samozřejmě pod FIA, která zároveň upravuje pravidla a rozhoduje prakticky o všem – určuje počet závodů, uděluje licence týmům i tratím, určuje třeba i to, kde všude mohou být na monopostech reklamy.

Požadavky na monoposty

Týmy Formule E (někdy také nazývané jako Formula Electric) používají shodné šasi (výrobce SPARK), nicméně mohou si jej naplnit vlastní technikou. Akumulátory dodává Williams Advanced Engineering a ty jsou vůbec dost zajímavé. Kapacita je 47 kWh, což odpovídá menším elektromobilům s nižším dojezdem. Extrémní je však nabíjecí výkon, který je až 600 kW. Abychom to opět srovnali s reálným světem – maximum většiny elektrických aut je 150 až 250 kW. Akumulátor má tým jeden na sezónu.

Výkon každého monopostu je maximálně 350 kW dočasně dostupných, trvale je to 300 kW. Hmotnost je i s baterií 760 kg, teoretická maximální rychlost je 322 km/h. Dnešní okruhy (a to je trend i v F1) jsou však spíš členitější a je na nich méně rovinek, kde se dá jezdit opravdu hodně vysokou rychlostí.

Každý monopost má samozřejmě „survival cell“. Je to zjednodušeně prostor pro jezdce, který by měl ustát i náraz v opravdu hodně vysoké rychlosti a to z prakticky libovolného vektoru. Důležité je, že se jedná o jeden náraz! Sekundární impakty jsou v motosportech extrémně nebezpečné, jak dokázala fatální nehoda Anthoina Huberta.

Formule E a její zvláštní pravidla

Samozřejmostí je hromada senzorů a elektroniky, včetně mnoha kamer. Kde jsou umístěné se můžete podívat na schématech níže. Kamery jsou označené červenou barvou.

Formule E a její zvláštní pravidla

Všechny vozy mají k dispozici stejné pneumatiky, jejich výrobcem je Hankook. Není dovoleno pláště jakkoliv upravovat nebo dokonce zahřívat jinak než jízdou.

Elektromotor mají týmy svůj vlastní. Je klíčem k úsporám energie, protože všechny vozy začínají se stejným množstvím energie v baterii.

Závodění

Kvalifikace probíhá systémem, že jsou jezdci rozděleni do dvou skupin (skupina A jsou jezdci, kteří jsou na lichých místech v aktuálním bodování, skupina B jsou jezdci aktuálně na sudých umístěních) a výkon motoru je omezen na 300 kW. Proběhne první kvalifikační kolo a čtyři nejrychlejší jezdci z každé skupiny postupují do kola dalšího. Výkon je zvýšen na 350 kW a jezdi jsou následně porovnáváni mezi sebou po dvojicích – z každé dvojice odjedou oba piloti jedno kolo a rychlejší postupuje do další fáze kvalifikace. Takto je postupně vydestilována finální dvojice, která jede kvalifikační finále o pole position a určí se i pořadí celého startovního pole.

Závod je vypsán na určitý počet kol, vítězí samozřejmě ten, který je obkrouží v nejrychlejším kole.

Attack mode připomíná tak trochu praktiky známé z videoher. V každém závodu musejí všichni jezdci strávit osm minut v režimu attack mode. Pro jeho aktivaci musí jezdec s monopostem projet určitou zónu na trati, která je typicky mimo optimální stopu. V trati jsou umístěné tři cívky, které poznají, že nad nimi vůz projel. Jezdec si může rozvrhnout, jaké časové dotace zvolí pro Attack mode. Má tři možnosti: 2+6 minut, 4+4 minuty a 6+2 minuty. Po dobu, kdy je Attack mode aktivní, je maximální výkon vozu zvýšen z 300 kW na 350 kW.

Další způsob, jak dostat výhodu, je Attack charge. Pro ten si musí pilot zajet do boxů a dobít během zhruba 30 sekund asi 4 kWh energie. Poté může Attack mode aktivovat znovu při závodu.

Závěr

Ať už máte elektromobily rádi, nebo ne, stojí Formule E za to, dát jí šanci. Jsou to trochu jiné závody, možná vás to chytne, možná ne. Předem to odsoudit jen proto, že se namísto benzínu jezdí na elektřinu, je velmi primitivní a krátkozraké.

Zdroj info: ABB FIA Formula E World Championship.
Zdroj médií: ABB FIA Formula E World Championship.

Podobné články