PRÁCE 🧰

Pull-rod a push-rod: co to vlastně znamená?

22. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Motorsport

Různé systémy odpružení kol mají i různé výhody a nevýhody. S tím je samozřejmě spojeno i jejich reálné nasazení. Pull rod a push rod jsou doménou především v F1.

Pull-rod a push-rod: co to vlastně znamená?

Pravidla Formule 1 se natolik unifikovala, že auto jsou si pro oko běžného diváka velmi podobná. Jednou z konstrukčních možností, která ale zůstala zachována, je volba pull rod nebo push rod odpružení kol. Týmy musejí zvažovat výhody a nevýhody, které s sebou oba způsoby nesou. Princip je však velmi podobný.

Pokud se bavíme o závodních speciálech prakticky jakékoliv kategorie formulí, je fajn vědět, že velká část systému zavěšení kol a tlumení je schována uvnitř jejich těla, respektive v čumáku a v zadní části pak opět pod aerodynamickými kryty. Ven čouhá akorát to, co čouhat musí, vše ostatní, co by mohlo klást odpor vzduchu, je schováno. Nevidíme tedy tlumiče ani třeba stabilizátory.

Pull rod

Zde nám skvěle poslouží schéma přímo od Mercedesu, který na svém webu poskytuje náhled do jejich systému zavěšení. Vidíme, že kola jsou uchycena na dvou ramenech a z horní části zavěšení (z fyzikálního hlediska je výhodné, aby byla co nejvíce kolmo k rovině vozovky) jde směrem dolů tyč, která spojuje kolo s tlumičem. V okamžiku, kdy kolo najede na nerovnost, která ho tlačí směrem nahoru, tyč pohyb přenáší na tlumič a ten je v tu chvíli roztahován. Výhodou řešení je, že máme více hmoty v dolní části auta, tedy snižujeme těžiště. Na druhou stranu, jakékoli výměny nebo změny nastavení jsou hůře proveditelné, protože je to zkrátka méně přístupné.

Push rod

Zde to funguje přesně opačně, s trochou nadsázky postačí, když si otočíte vzhůru nohama nákres výše. Zavěšení je velmi podobné, ale tyč spojující kolo s tlumičem jde směrem nahoru. Jakmile kolo najede na hrbol, tyč tlačí směrem dovnitř šasi a tam stlačuje tlumič. Výhody a nevýhody jsou přesně opačné, než u pull rod řešení. Push rod nám tedy trochu kazí snahu o snížení těžiště, na druhou stranu se na něm lépe pracuje, protože je umístěn výše a je snadněji přístupný.

Pull-rod a push-rod: co to vlastně znamená?

Kombinace obou systémů?

Samozřejmě je možné na jednom autě mít push rod i pull rod zároveň. Není to popravdě nic výjimečného, z prostorových, aerodynamických nebo jakýchkoliv jiných důvodů se k tomu sahá naprosto běžně, jak se můžete přesvědčit při sledování přenosů. Vždy však je push rod na jedné a pull rod na druhé nápravě. Nikdy se nedělá řešení, které by bylo stranově asymetrické a i technicky je to vlastně nesmysl.

Hodně zjednodušujeme

F1 je absolutním vrcholem automobilového inženýrství a takto povrchní vysvětlení je možná pochopitelné, ale je třeba vnímat, že týmy řeší i spoustu jiných vlivů. Vstupuje do toho třeba zmíněný stabilizátor nebo pružiny, svoji roli hraje i velikost kol nebo strukturální pevnost šasi. Bohatší týmy si zavěšení vyvíjejí tzv. in house, tedy vlastními silami. Jednak mají nad celým procesem kontrolu a pak také jsou jakékoliv změny řešitelné v extrémních případech v řádu hodin, odpadá komunikace s externími firmami a jejich zasmluvňování.

Zdroj info: mercedes-benz, F1.
Zdroj médií: Mercedes-Benz, formula1.

Podobné články