Pružiny pérování: Jaká je jejich úloha a kdy je vyměnit?

12. 6. 2021 3 min. čtení Technologie

Pružiny auta jsou relativně jednouchou komponentou. Na první pohled se může zdát, že vydrží na věky. Není to tak úplně pravda, i u pružin přijde jednou chvíle, kdy bude třeba je vyměnit.

Součástí systému tlumení a zavěšení jsou tlumiče. Ty fungují dohromady s pružinami a vzájemně se doplňují. Pohyb ramene vlivem nerovností pohlcuje pneumatika, pružina a částečně tlumič. Bez přítomnosti tlumiče by se však pružiny rozkmitaly a vlivem rychlých přenosů těžiště by se auto stalo prakticky neovladatelným. Jako bonus by se asi citlivějším řidičům dělalo z neustálého kývání vozu špatně. Tlumič do značné míry těmto kmitům předchází.

Tvrdší nebo měkčí?

Jsou auta, která mají naladění podvozku tvrdší a některá jsou zase měkčí. Výrobci se snaží najít optimální kompromis mezi komfortem a přilnavostí. Pružiny tlačí kolo k asfaltu a v případě nerovností zajišťují (spolu s ostatními komponentami zavěšení), že vertikální pohyb kola kopíruje povrch vozovky. V ideálním případě by tak nemělo docházet k tomu, že pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a auto se nebude v zatáčkách naklánět. Jenže takové zavěšení vyžaduje velmi tvrdé pružiny, což způsobuje posádce značný diskomfort. Příkladem budiž sportovnější auta, třeba Hyundai Project C, který funguje famózně na hladkém asfaltu, ale na nerovnostech je to dost utrpení.

Musí to fungovat jako celek

Vybrat ty správné pružiny dá docela práci a je to trochu alchymie. Svého času se to malinko nedařilo škodovce, viz. třeba druhá a třetí generace Octavie, která fungovala skvěle, ale ostřejší nerovnosti nezvládala. A své o tom vědí i závodní týmy, ať už z okruhů nebo rallye, kde se laboruje s optimálním nastavením a výběr těch správných pružin je toho samozřejmě součástí.

Většinou z oceli

Vinuté pružiny se obvykle vyrábí z oceli, ačkoliv už nějaký čas se experimentuje i s laminátem, který se ale zatím ve větší míře neprosadil. Používané oceli se často říká "pružinová ocel" a většinou je buď nelegovaná s vyšším obsahem uhlíku, případně jde o slitinu s obsahem chromu nebo manganu. Tak jako tak je základní požadavek jasný - vysoká odolnost materiálu proti únavě.

Koroze pružin

Časem však začne většinou pružina podléhat korozi, která se z ní odlupuje v tenkých vrstvičkách. Tím samozřejmě ztrácí požadované vlastnosti. Při nadměrném zatěžování může rovněž péro prasknout vlivem zmíněné únavy materiálu. Nejčastější příčinou prasknutí pružiny je kombinace obou výše zmíněných příčin.

Jak poznat prasklou pružinu?

Řidič prasklou pružinu může odhalit a nemusí. Projevuje se to obvykle horšími jízdními vlastnostmi, nebo také náklonem auta k jedné straně. V případě podezření na prasklou pružinu není nic jednoduššího než zastavit, v případě předního kola vytočit kolo a podívat se. Je to jedna z těch závad, jejíž odhalení je otázkou pár sekund. Takto fatálnímu poškození se dá předejít včasnou výměnu v servisu.

Stačí se jednou za třeba půl roku podívat, jak na tom zavěšení je a v rámci toho zkontrolovat i pružinu. Pokud je pokryta rzí, nemusí to ještě nic znamenat. Ve chvíli, kdy ale očividně dochází k úbytku materiálu a rez se doslova odlupuje, není od věci přistoupit k výměně.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články