Nedílnou součástí podvozku jsou tlumiče. Jejich funkce je zásadní – pružiny, které mají za úkol vytvořit pružící efekt kola vůči karoserii, musí ve svém kmitu ubrzdit a utlumit, jinak by kola skákala po silnici jako míčky.
Princip fungování tlumičů v autě
Články na téma tlumiče:
- Princip fungování tlumičů v autě - právě čtete
- Pružiny pérování: Jaká je jejich úloha a kdy je vyměnit?
- Jak poznat špatné tlumiče
- Tlumiče DCC Pro vs. DCC
Pokud jste viděli Maxipsa Fíka, jak skákal na pružinách, jistě jste si všimli, jak tyto vinuté pružiny neudělaly jen jeden zdvih a nevrátily se do původní polohy, ale Fík se na nich houpal a stále poskakoval. Tlumiče jsou ta součástka, která pomůže kolu ustálit a tedy přitlačit jej zpátky k vozovce. Tedy aby se nedělo to, co se dělo Fíkovi.
Také čtěte
Jak to dělají?
Princip tlumičů je jednoduchý. Ve válci je olejová náplň a také píst. Jedna část tlumiče je připevněná ke kolu, píst pak ke karoserii. V pístu jsou malé otvory, kterými protéká olej jak při stlačení, tak při roztažení. A protože olej má vysokou viskozitu (je hustý), vytváří tento průtok vysoký odpor, takže brzdí pohyb pístnice. Každý automobil potřebuje speciálně pro svou hmotnost a typ podvozku své tlumiče. Každý tlumič má svůj zdvih, sílu tlumení, maximální zatížení. Pokud by byly použity nesprávné tlumiče, kolo by odskakovalo nebo naopak by nepružilo a komfort cestování by byl špatný. Tlumiče se dají rozdělit podle několika kritérií.
Podle použitého média:
- Kapalinové v sobě používají speciální olej a vyrovnávací prostor pro olej pak zabírá vzduch.
- Plynokapalinové fungují na stejném principu, jen místo vzduchu je zde inertní plyn o vysokém tlaku. To snižuje pěnění oleje, což zlepšuje tlumicí projev a tlumiče rychleji reagují. Jsou však dražší.
Podle konstrukce:
- Teleskopické – u nich osa pružení protíná osy uchycení.
- Pákové – osa pružící jednotky neprotíná osu uchycení a na píst se působí pákou.
Podle konstrukce pláště:
- Jednoplášťové
- Dvouplášťové
Podle účinku tlumení:
- Jednočinné – tlumí kmitání jen v jednom směru pohybu.
- Dvoučinné – tlumí kmitání v obou směrech pohybu.
Podle ovládání:
- Pasivní – bez řízení účinku tlumení.
- CDC tlumiče – vychází ze slova Continuous Damping Control, tedy elektronika reguluje prostup kanálky a řídí tím charakteristiku tlumení.
- Magnetoelektrické – kapalina v tlumiči je naplněna feromagnetickými částečkami. Magnet kolem pístnice ve standardním módu je vypnut a kapalina prochází otvory jako u klasických tlumičů. Při zapnutí magnetického pole se jemné částečky feromagnetu začnou přeskupovat tak, aby byly napříč tlumiče. Píst tlumiče se snaží vytlačit kapalinu do jedné z pracovních komor přes průtokové kanály a díky příčné poloze feromagnetických částic vůči tlumiči umožňují klást větší odpor.