PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Princip fungování tlumičů v autě

18. 5. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Technologie

Nedílnou součástí podvozku jsou tlumiče. Jejich funkce je zásadní – pružiny, které mají za úkol vytvořit pružící efekt kola vůči karoserii, musí ve svém kmitu ubrzdit a utlumit, jinak by kola skákala po silnici jako míčky.

Jak fungují tlumiče pérování

Články na téma tlumiče:

  1. Princip fungování tlumičů v autě - právě čtete
  2. Pružiny pérování: Jaká je jejich úloha a kdy je vyměnit?
  3. Jak poznat špatné tlumiče
  4. Tlumiče DCC Pro vs. DCC

Pokud jste viděli Maxipsa Fíka, jak skákal na pružinách, jistě jste si všimli, jak tyto vinuté pružiny neudělaly jen jeden zdvih a nevrátily se do původní polohy, ale Fík se na nich houpal a stále poskakoval. Tlumiče jsou ta součástka, která pomůže kolu ustálit a tedy přitlačit jej zpátky k vozovce. Tedy aby se nedělo to, co se dělo Fíkovi.

Princip fungování tlumičů v autě

Jak to dělají?

Princip tlumičů je jednoduchý. Ve válci je olejová náplň a také píst. Jedna část tlumiče je připevněná ke kolu, píst pak ke karoserii. V pístu jsou malé otvory, kterými protéká olej jak při stlačení, tak při roztažení. A protože olej má vysokou viskozitu (je hustý), vytváří tento průtok vysoký odpor, takže brzdí pohyb pístnice. Každý automobil potřebuje speciálně pro svou hmotnost a typ podvozku své tlumiče. Každý tlumič má svůj zdvih, sílu tlumení, maximální zatížení. Pokud by byly použity nesprávné tlumiče, kolo by odskakovalo nebo naopak by nepružilo a komfort cestování by byl špatný. Tlumiče se dají rozdělit podle několika kritérií.

Podle použitého média:

  • Kapalinové v sobě používají speciální olej a vyrovnávací prostor pro olej pak zabírá vzduch.
  • Plynokapalinové fungují na stejném principu, jen místo vzduchu je zde inertní plyn o vysokém tlaku. To snižuje pěnění oleje, což zlepšuje tlumicí projev a tlumiče rychleji reagují. Jsou však dražší.

Podle konstrukce:

  • Teleskopické – u nich osa pružení protíná osy uchycení.
  • Pákové – osa pružící jednotky neprotíná osu uchycení a na píst se působí pákou.

Podle konstrukce pláště:

  • Jednoplášťové
  • Dvouplášťové

Schéma jednoplášťového a dvouplášťového tlumiče

Podle účinku tlumení:

  • Jednočinné – tlumí kmitání jen v jednom směru pohybu.
  • Dvoučinné – tlumí kmitání v obou směrech pohybu.

Podle ovládání:

  • Pasivní – bez řízení účinku tlumení.
  • CDC tlumiče – vychází ze slova Continuous Damping Control, tedy elektronika reguluje prostup kanálky a řídí tím charakteristiku tlumení.
  • Magnetoelektrické – kapalina v tlumiči je naplněna feromagnetickými částečkami. Magnet kolem pístnice ve standardním módu je vypnut a kapalina prochází otvory jako u klasických tlumičů. Při zapnutí magnetického pole se jemné částečky feromagnetu začnou přeskupovat tak, aby byly napříč tlumiče. Píst tlumiče se snaží vytlačit kapalinu do jedné z pracovních komor přes průtokové kanály a díky příčné poloze feromagnetických částic vůči tlumiči umožňují klást větší odpor.

Princip fungování auto tlumičů

Zdroj médií: Depositphotos, redakce.

Podobné články