PRÁCE 🧰

Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 1. díl

2. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Výběr motorového oleje je pro většinu motoristů záležitostí volby mezi značkou, pověstí a cenou. Objektivních a komplexních testů je velmi málo, přesto existuje ke každému oleji dokument, který toho prozradí docela dost, respektive vše důležité. Je to technický list.

Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 1. díl

Technické listy jsou dokumenty, které výrobce maziva musí na vyžádání poskytnout, k většině motorových olejů jsou nicméně volně přístupné na internetu. Není to zase tak složité, se v nich vyznat, stačí jen vědět, co která položka znamená a běžný řidič nemusí znát zdaleka všechny. Výrobce nicméně musí uvádět hodnoty pravdivé a naměřené při normovaném laboratorním testu. Nevíme ani o jednom případu, kdy by v technickém listu byly záměrně uvedeny nějaké nepravdivé informace, takže není moc důvod těmto dokumentům nedůvěřovat. Není nijak přesně definována podoba, jakou by technický list k oleji měl mít, nicméně ve všech naleznete přehlednou tabulku s potřebnými hodnotami, údaje o splněných normách a specifikacích a často také pár čistě marketingových řádků.

Abychom si nějaký technický list rozebrali na konkrétním příkladu, „vypůjčili“ jsme si technický list k motorovému oleji Mobil 1 ESP Formula 5W-30.

Marketing přeskočte

Úvod je, jak už bylo naznačeno, spíše marketing. Moc faktů se zde nedozvíme, ale jsme ubezpečeni, že daná 5W-30 funguje i v extrémních podmínkách, kde jiné oleje selhávají (ať už to znamená cokoliv). K těmto reklamním kecům si neodpustím poznámku – ve chvíli, kdy výrobce nedeklaruje žádné prokazatelné hodnoty a jen tvrdí, že jeho produkt je prostě lepší než ostatní, nemá smysl dávat sdělení význam.

Marketing přeskočte

ACEA a API třída

Druhá stránka technického listu už začíná být zajímavá. Je zde totiž napsáno jaké ACEA a API třídy motor plní. Výrobci automobilů většinou pro evropský trh předepisují minimálně to, že motorový olej musí plnit určitou ACEA třídu. Tu najdete napsanou jak na obalu produktu, tak i zde. Lze se samozřejmě řídit i podle americké normy API.

Normy, které olej plní

Následuje tabulka s normami automobilek, které tento motorový olej plní. Což znamená, že prošel docela drahými a náročnými a drahými zkouškami, které ověří, jestli s tímto mazivem daný motor funguje jak má a automobilka je schopna dát za to ruku do ohně. Prostě v případě, že nalijete tento konkrétní motorový olej do motoru Volkswagenu, který vyžaduje normu VW 504.00, nehrozí, že by agregát byl špatně mazán.

Normy, které olej plní

Normy, které „asi“ plní

Níže je pak tabulka s doporučenými aplikacemi. Zde je důležité slovo „doporučené“, které signalizuje, že olej pravděpodobně dané normy automobilek plní, nicméně není to nijak ofiko ověřené. Výrobce zde může uvádět normy, které jsou třeba zastaralé, ale spadají pod nějaké novější, u kterých se prokázalo, že je jim olej bezpečně odpovídá. Typicky třeba starší norma VW 505.01 pro motory se vstřikovači PD dnes společně s několika dalšími spadá pod modernější normu VW 507.00. Výrobce oleje tedy má od automobilky razítko, že jeho produkt plní VW 507.00, ale třeba z ekonomických důvodů si nenechal udělat i test na VW 505.01. Tu tedy v technickém listu uvede pouze jako doporučenou, protože spadá pod VW 507.00. I podle doporučené aplikace se tedy lze bez obav řídit.

Normy, které „asi“ plní

To nejzajímavější, tedy tabulku s laboratorně naměřenými hodnotami, si rozebereme ve druhé části.

Zdroj info: oleje.cz, mabanol, mollubricants, fuchs.
Zdroj médií: Depositphotos, Mobil 1.

Podobné články