Klasické značení olejů typu "5W-40" je dobře známé. Maziva pro automobilové motory lze ale rozdělovat i jinak.
Specifikace motorových olejů (jednotlivé normy)
Články na téma oleje do motoru:
- Long life oleje - marketing nebo fungují dobře?
- Specifikace motorových olejů (jednotlivé normy) - právě čtete
- Motorové oleje
- Řídké oleje motorům neškodí, spíše naopak
- Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 1. díl
- Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 2. díl
Podle klasifikace ACEA jsou jednotlivé oleje označovány krom jiných označení i písmeny:
- A/B - oleje pro zážehové a lehké vznětové motory (v osobních autech a lehčích užitkových vozech)
- C - oleje pro vznětové i zážehové motory vybavené katalyzátory a filtry pevných částic
- E - oleje pro vysokovýkonné vznětové motory nákladních vozů a těžkých užitkových vozů
Dále se podle ACEA dělí jednotlivé kategorie na jakési podkategorie. Nás zajímá nejvíc ta "áčková", a pak taky "céčková", obě se týkají osobních automobilů.
Oleje pro zážehové a lehké vznětové motory
A1/B1 - tyto oleje jsou aditivované látkami, které snižují tvorbu usazenin a kalů, stejně tak jako pomáhají proti oxidaci za vysokých teplot. Mají nízkou viskozitu, což snižuje spotřebu a tření mezi komponentami motoru.
A2/B2 - dnes už nepoužívané.
A3/B3 - oleje s vyšší odolností proti oxidaci za vysokých teplot a pro zvýšenou ochranu proti opotřebení vaček. Možnost prodloužení intervalů výměny dle doporučení výrobce auta.
A3/B4 - oleje pro přímo vstřikové motory (benzinové i naftové), taktéž možnost prodlouženého intervalu výměny.
A5/B5 - vysoce výkonné oleje pro benzinové i naftové motory. Plní požadavky na velmi lehký běh motoru a úsporu paliva. Skvělá teplotní střihová stabilita, možnost prodloužených intervalů výměny.
Oleje pro motory s katalyzátory a filtry pevných částic
C1 - olej kompatibilní s trojcestnými katalyzátory a DPF filtry. Splňuje požadavky na nízkou viskozitu a snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu. Prodlužuje životnost katalyzátoru, neškodí filtrům pevných částic, snese vysoké střihové zatížení. Pro zážehové i vznětové motory, které vyžadují mazivo s viskozitou vyšší než 2,9 mPa.s.
C2 - olej kompatibilní s katalyzátory a DPF filtry. Splňuje požadavky na nízkou viskozitu a snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu. Prodlužuje životnost katalyzátoru, neškodí filtrům pevných částic. Pro zážehové i vznětové motory, které vyžadují mazivo s viskozitou vyšší než 2,9 mPa.s.
C3 - olej kompatibilní s katalyzátory a DPF filtry. Vhodné pro motory, které vyžadují mazivo s viskozitou vyšší než 3,5 mPa.s.