Specifikace motorových olejů (jednotlivé normy)

3. 9. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům

Klasické značení olejů typu "5W-40" je dobře známé. Maziva pro automobilové motory lze ale rozdělovat i jinak.

Specifikace motorových olejů (jednotlivé normy)

Podle klasifikace ACEA jsou jednotlivé oleje označovány krom jiných označení i písmeny:

  • A/B - oleje pro zážehové a lehké vznětové motory (v osobních autech a lehčích užitkových vozech)
  • C - oleje pro vznětové i zážehové motory vybavené katalyzátory a filtry pevných částic
  • E - oleje pro vysokovýkonné vznětové motory nákladních vozů a těžkých užitkových vozů

Dále se podle ACEA dělí jednotlivé kategorie na jakési podkategorie. Nás zajímá nejvíc ta "áčková", a pak taky "céčková", obě se týkají osobních automobilů.

Oleje pro zážehové a lehké vznětové motory

A1/B1 - tyto oleje jsou aditivované látkami, které snižují tvorbu usazenin a kalů, stejně tak jako pomáhají proti oxidaci za vysokých teplot. Mají nízkou viskozitu, což snižuje spotřebu a tření mezi komponentami motoru.

A2/B2 - dnes už nepoužívané.

A3/B3 - oleje s vyšší odolností proti oxidaci za vysokých teplot a pro zvýšenou ochranu proti opotřebení vaček. Možnost prodloužení intervalů výměny dle doporučení výrobce auta.

A3/B4 - oleje pro přímo vstřikové motory (benzinové i naftové), taktéž možnost prodlouženého intervalu výměny.

A5/B5 - vysoce výkonné oleje pro benzinové i naftové motory. Plní požadavky na velmi lehký běh motoru a úsporu paliva. Skvělá teplotní střihová stabilita, možnost prodloužených intervalů výměny.

Oleje pro motory s katalyzátory a filtry pevných částic

C1 - olej kompatibilní s trojcestnými katalyzátory a DPF filtry. Splňuje požadavky na nízkou viskozitu a snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu. Prodlužuje životnost katalyzátoru, neškodí filtrům pevných částic, snese vysoké střihové zatížení. Pro zážehové i vznětové motory, které vyžadují mazivo s viskozitou vyšší než 2,9 mPa.s.

C2 - olej kompatibilní s katalyzátory a DPF filtry. Splňuje požadavky na nízkou viskozitu a snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu. Prodlužuje životnost katalyzátoru, neškodí filtrům pevných částic. Pro zážehové i vznětové motory, které vyžadují mazivo s viskozitou vyšší než 2,9 mPa.s.

C3 - olej kompatibilní s katalyzátory a DPF filtry. Vhodné pro motory, které vyžadují mazivo s viskozitou vyšší než 3,5 mPa.s.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články