Motorové oleje

7. 9. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy

Jednou z kapalin, které se vyskytují v každém autě, je motorový olej. Jeho úloha je zásadní - bez něj by motor moc dlouho nefungoval.

Motorové oleje

Motorové oleje provázejí auta celou jejich historií a stejně jako motory a všechny ostatní komponenty, i oleje mají za sebou dekády vylepšování, zdokonalování a našli bychom nepochybně i nějakou tu slepou uličku vývoje. Možná by bylo dobré si nejdříve shrnout, co je vlastně úlohou motorového oleje:

  • Snížení tření - co namažeme, to klouže a neklade to při tření o jiný materiál takový odpor. Proto je důležité, aby olej uměl mazat za všech okolností. Za teplot hluboce pod nulou i za letních tropů při kalupu po dálnici. Zkrátka, aby zachoval své vlastnosti při všech situacích, do kterých se vůz může dostat.
  • Chlazení - věřte tomu nebo ne, ale krom chladicí kapaliny snižuje teplotu motoru i olej. Primárním chladivem zůstává pořád spíš voda, mazivo má za úkol teploty kritických částí spíš srovnat. Aby tedy nedocházelo k tomu, že krajní válce budou o desítky stupňů chladnější, než válce uprostřed. Pak by totiž docházelo k nebezpečnému pnutí materiálu, které by mohlo vyústit v prasknutí bloku nebo hlavy motoru.
  • Čištění - při své práci agregát uvolňuje drobné kovové částečky, něco jako malé piliny. Děje se tak zejména při zajíždění a pak v menší míře v průběhu celého životního cyklu vozu. Krom toho se v oleji dají najít i saze a sem tam se může někde uvolnit nějaká usazenina karbonu (přepálený olej). Mazivo určitým způsobem proudí a jednou za čas teoreticky každá jeho kapka projde olejovým filtrem. Ten má za úkol jediné - zachytit nečistoty a lubrikant samotný nechat projít. A tady se právě často střetává životnost long-life olejů, které mnohdy skutečně mají potenciál vydržet nápor klidně tří desítek tisíc kilometrů. Jenže už někde ve dvou třetinách takového nájezdu může být na konci svých sil filtr. Ten pak začne propouštět a namísto čistého maziva začne kolovat motorem i kdejaký brajgl s mnohdy abrazivními účinky. Opotřebení pohonné jednotky je pak o to rychlejší.

Olej samotný tedy nese na bedrech nelehkou úlohu a požadavky na něj kladené jsou dost náročné. Stoupají s tím, jak moc jsou moderní motory namáhané a dohnané vývojem často až na hranu toho, co je schopen materiál unést. K tomu samozřejmě přibyl požadavek i na ekologičnost a snadnou odbouratelnost. S životním prostředím souvisí i snaha co nejvíc minimalizovat tření v motorech (což je ostatně důvod zmenšování počtu válců) - starší oleje by pro moderní agregáty byly moc husté a kladly by příliš velký odpor a tím zvyšovaly spotřebu paliva. I teploty musejí moderní maziva snášet vyšší, současné agregáty se nezřídka dostávají při provozu přes 100 °C. A to všechno samozřejmě za co nejnižší cenu pro koncového uživatele.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články