🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Neočekávaný supermateriál v autech: dřevo

17. 5. 2024 6 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Dřevo hrálo v historii automobilů významnou roli. V počátcích automobilismu, kdy byly první automobily v podstatě kočáry bez koní poháněné mechanickými motory, se dřevo hojně používalo při konstrukci karoserií.

Neočekávaný supermateriál v autech: dřevo

V počátcích automobilového průmyslu bylo pro mnoho společností snazší tvarovat, řezat a montovat dřevo než jiné materiály, jako například kov, který byl v té době drahý a obtížně zpracovatelný. Někteří výrobci nábytku, známí jako "depot hacks", dokonce nakupovali mechanická jádra automobilů a stavěli kolem nich vlastní dřevěné karoserie. Tento trend pokračoval i u některých automobilek, které zadávaly výrobu karoserií externím dodavatelům.

S rostoucí výrobou automobilů se však ukázalo, že kovová razidla jsou pro masovou produkci snazší a levnější než výroba dřevěných karoserií. Navíc s tím, jak vozidla dosahovala vyšších rychlostí, byla zřejmá bezpečnostní rizika spojená s používáním dřeva. Dřevo také vyžadovalo nákladnější údržbu, a tak trh postupně přešel na kov. V 50. letech 20. století se dřevěné karoserie staly minulostí.

Přesto někteří zákazníci stále preferovali vzhled dřeva, které se stalo synonymem luxusu. Automobilky proto začaly nabízet obtisky připomínající kresbu dřeva na kovových, vinylových a plastových bočních panelech. Tento trend byl ovlivněn především surfařskou komunitou v jižní Kalifornii, která vyhledávala levné a prostorné vozy pro přepravu surfařského vybavení. Díky tomu se tzv. "woodies" zakořenily v surfařské kultuře a obložení z umělého dřeva zůstalo populární i v 60. letech.

Proč dřevo skončilo?

Z technického hlediska má však použití dřeva v automobilovém průmyslu několik nevýhod. Jedním z hlavních problémů je, že dřevo je živý materiál, který se pohybuje, bobtná a ohýbá i dlouho po opracování. Opatření pro zmírnění těchto efektů sice existují, ale ve srovnání s ocelí, která si zachovává svůj tvar mnohem lépe, je dřevo pro výrobu automobilů téměř zastaralé.

Dalším problémem je nehomogenita dřeva. U konstrukčních dřevěných dílů je nutné zajistit vysoký stupeň bezpečnosti, aby byly zohledněny vady materiálu, což je u automobilů z více důvodů obtížné. Dřevo také není vhodné pro velkoobjemovou výrobu, protože spoje dřeva vyžadují dlouhou dobu pro vytvrzení lepidla, zatímco ocelový rám lze svařit, ochladit a poslat rovnou k práškovému lakování.

Tolerance u dřevěných výrobků jsou navíc problematické kvůli vlivům teploty, vlhkosti, bobtnání a deformacím. Případné nesrovnalosti na montážní lince by vyžadovaly zastavení výroby a opravu, což by drasticky zpomalilo výrobní časy. V neposlední řadě se dřevo při nárazu nechová jako ocel - místo zmačkání exploduje na úlomky a třísky, což představuje významné bezpečnostní riziko.

Morgan má jasan

Jednou z mála automobilek, která dodnes zachovává tradiční použití dřeva v konstrukci svých vozů, je britská značka Morgan. Vozy Morgan mají unikátní konstrukci, která zahrnuje dřevo v jejich rámu karoserie. I když Morgan pro snížení hmotnosti přešel na použití hliníku pro podvozek, stále využívá jasanový rám, poddajné dřevo, které podporuje konstrukci karoserie.

Neočekávaný supermateriál v autech: dřevo

Dřevěný rám vozů Morgan je pečlivě ručně vyroben. Každý kus je vyřezán, broušen a spojen, aby vytvořil kompaktní strukturu. Větší kusy jsou vyříznuty do tvaru, ponořeny do ošetřovacího roztoku a znovu ručně broušeny. Navzdory moderním prvkům, jako je hliníkové šasi a pokročilá technika podvozku a motoru, Morgan zachovává svůj tradiční přístup ke konstrukci. Používá tradiční přístup i tradiční materiál - jasanové dřevo. To bylo vybráno pro své specifické vlastnosti. Jasan je poddajné a přitom pevné dřevo, které poskytuje strukturální pevnost a přispívá k celkové tuhosti a odolnosti vozidel. Výzkum společnosti Morgan dokonce ukázal, že dřevěný rám v jejich vozech může být při nárazových zkouškách bezpečnější než běžný ocelový rám.

Je to prostě klasika

Dřevěný rám nejen přispívá ke klasické estetice vozů Morgan, ale také hraje roli při udržování pružnosti vozidel a získávání vynikajících hodnocení v nárazových testech. Dodává vozům Morgan nadčasový a starosvětský nádech, zvyšuje jejich vizuální přitažlivost a odlišuje je od vozů vyrobených výhradně z moderních materiálů.

Neočekávaný supermateriál v autech: dřevo

Výsledkem této kombinace řemeslné zručnosti a technologie ve výrobním procesu Morgan je přibližně 800 ručně sestavených vozů ročně. Svědčí to o oddanosti značky svému dědictví a jedinečným konstrukčním metodám. I v dnešní době pokročilých materiálů a výrobních postupů si Morgan zachovává svůj tradiční přístup a dokazuje, že dřevo má stále své místo v moderním automobilovém průmyslu, byť v omezené míře.

Nezapomenout na luxus!

Jedním z nejoblíbenějších dřev pro luxusní použití v interiérech je mahagon. Ten s jeho hlubokým rubínově červeným zbarvením a nádherně pravidelnou kresbou, je další oblíbenou volbou automobilových designérů. Je to trvanlivý a snadno opracovatelný materiál a najít ho můžete jak v Maybachu, Rolls-Roce, tak i v Porsche Cayman, kde je nabízen jako příplatková výbava.

Dalším zajímavým dřevem je sapeli, pocházející ze střední a západní Afriky. Svým vzhledem připomíná mahagon a je oblíbené mezi výrobci nábytku i hudebních nástrojů. Designéři Cadillacu si sapeli natolik oblíbili, že jej nabízejí hned ve dvou provedeních - „Nutella“ a „Raven“.

Bambus, jedna z nejrychleji rostoucích rostlin na Zemi, je dalším materiálem, který si našel cestu do automobilů. Díky své světlé barvě a jemné kresbě skvěle doplňuje tmavší interiéry. Lexus jej nabízí v přírodní podobě, zatímco BMW vsází na tmavší a lesklejší provedení. Ovšem po bambusu sáhla i divize Bespoke od Rolls-Royce nebo Mulliner od Bentley. Bambus je také velmi lehký, což z něj činí vhodný materiál pro konstrukci karoserií a podvozků experimentálních vozů. Takže až (jestli) někdy zavítáte na závody solárních vozítek, zjistíte, že polovina z nich využívá bambus jako jeden ze základních konstrukčních materiálů.

Neočekávaný supermateriál v autech: dřevo

Zajímavým trendem je také využití recyklovaného dřeva. Ať už se jedná o dřevo ze starých přístavních pilotů z Benátek, plotových sloupků z amerického západu nebo stromů zničených lesními požáry v Kalifornii, tyto materiály dostávají nový život v luxusních a koncepčních vozech. Elektrická automobilka Fisker nabízela ekologicky šetrné dřevěné obložení pod názvy Rescued Wood, Sunken Wood a Fallen Wood. Značka Ram zase pro své pick-upy ve výbavě Laramie Longhorn používá recyklované dřevo ze starých plotů.

Vrcholem využití dřeva v automobilech jsou bezesporu výše jmenované vozy Rolls-Royce. Tato ikonická značka tvrdí, že pro jeden vůz používá dřevo z jediného stromu, aby zachovala konzistentní kresbu a vzor na všech površích. Milimetr tenké dýhy jsou ručně řezané, párované a lepené, což je proces, který může trvat i více než měsíc.

Rolls-Royce tradičně používá ořech v provedení burl, ale díky možnosti individualizace si zákazník může vybrat prakticky jakékoliv dřevo. Nic není nemožné. Ovšem stejně asi vrcholem bylo použití dřeva ve voze Pininfarina Grand Luso Coupé. Zde známá karosárna použila dřevo, které bylo objevené při archeologických vykopávkách. Jmenuje se Ancient Kauri a je staré okolo 50 tisíc let.

Zdroj info: Morgan.
Zdroj médií: Morgan, Rolls-Roce.

Podobné články