🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Termostat – tepelné čidlo chladicí kapaliny v motoru

18. 5. 2024 4 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Termostat je důležitou součástí chladicího systému spalovacího motoru. Jeho úkolem je regulovat teplotu chladicí kapaliny a zajistit, aby motor pracoval v optimálním teplotním rozmezí. Když se vám rozbije, nejde o okamžitou fatální závadu, ale sekundárně to může pro motor znamenat velký problém. Takže nepodceňovat!

Termostat – tepelné čidlo chladicí kapaliny v motoru

Články na téma teplota chladící kapaliny:

  1. Čidlo teploty chladící kapaliny - kde ho najdete?
  2. Teplota chladící kapaliny – jaká je správná?
  3. Čidlo teploty chladící kapaliny – kde ho najdete?
  4. Termostat – tepelné čidlo chladicí kapaliny v motoru - právě čtete

Princip funkce termostatu je poměrně jednoduchý. Skládá se z tepelně citlivého prvku, který reaguje na změny teploty chladicí kapaliny. Při studeném startu motoru je termostat uzavřený a kapalina cirkuluje pouze v tzv. malém okruhu, který zahrnuje blok motoru a topení. Díky tomu se motor rychleji zahřeje na provozní teplotu.

Do stovky

Jakmile teplota chladicí kapaliny v motoru dosáhne přibližně 85 °C, důležitý mechanismus termostatu zahájí svou činnost tím, že se začne postupně otevírat. To umožňuje kapalině začít cirkulovat mimo tzv. malý okruh, který je při studeném startu motoru nezbytný pro rychlé zahřátí. Nyní se kapalina rozšiřuje do rozsáhlejšího a komplexnějšího velkého okruhu, jehož klíčovou součástí je chladič. Tento chladič hraje zásadní roli v odvádění nadbytečného tepla z motoru.

Když pak teplota chladicí kapaliny dosáhne kolem 95 °C, termostat dosáhne svého plně otevřeného stavu. V tomhle okamžiku je chladicí kapalina schopna volně proudit celým chladicím systémem. Volný průtok kapaliny je to nejdůležitější pro efektivní odvod tepla z motoru, což zajišťuje, že motor pracuje v nejlepším možném teplotním rozmezí. Takto optimální teplotní regulace je klíčová pro snížení opotřebení motoru, zvýšení jeho výkonu a účinnosti a také pro prodloužení jeho životnosti. Jen a jen díky tomu je zajištěno efektivní chlazení motoru, což je základní předpoklad pro udržování optimální provozní teploty, která je nezbytná pro bezproblémový provoz motoru při různých provozních režimech a v různých klimatických podmínkách.

Porucha termostatu fatální být nemusí

Porucha termostatu v automobilovém motoru může mít různé projevy a následky, které mohou vážně ovlivnit celkový výkon a efektivitu motoru. Jedním z běžných problémů je situace, kdy termostat zůstane trvale otevřený. V takovém případě se motor během studených startů zahřívá pomaleji, protože chladicí kapalina nezůstává dostatečně dlouho v motorovém bloku, aby se rychle zahřála. Tento nedostatek rychlého zahřívání může vést k tomu, že motor nedosahuje optimální provozní teploty, což má za následek zvýšenou spotřebu paliva, horší emise a významné snížení výkonu motoru.

Na druhé straně, pokud termostat zůstane zavřený, motor se může fantasticky rychle přehřát. A to už je sakra vážný problém, který může způsobit trvalé poškození motorových komponent a zkrácení životnosti motoru klidně limitně se blížící nule. Mezi negativní důsledky přehřátí patří deformace a praskání hlavy válce, poškození těsnění hlavy válce a další zákeřné opravy, které provětrají peněženku.

Typické příznaky, které mohou signalizovat problémy s termostatem, zahrnují kolísání teploty chladicí kapaliny, což je často viditelné na ukazateli teploty na palubní desce. Dalším znakem může být pomalé zahřívání motoru, kdy motor po startu trvá neobvykle dlouho, než dosáhne provozní teploty. Také přehřívání, které se může objevit během jízdy nebo při vyšším zatížení motoru, je jasným indikátorem možné závady termostatu. Neobvyklé chování topení, jako je například neschopnost systému udržet stabilní teplotu v kabině, může být také příznakem problémů s termostatem.

Bacha na kapalinu

Výměna termostatu je poměrně jednoduchá a levná záležitost v porovnání s možnými následky jeho poruchy. Termostat je obvykle umístěn na výstupu chladicí kapaliny z motoru nebo přímo na hlavě válců. Při výměně není nutné vypouštět chladicí kapalinu, stačí jen doplnit případné ztráty. Pravidelná kontrola a údržba chladicího systému, včetně termostatu, by měla být samozřejmou součástí péče o motor.

Důležitá je i kapalina

To, co protéká skrz oba okruhy je ale také strašně důležité. Nejde si tam nalít obyčejnou vodu. Tedy jde, ale spláčete nad výdělkem. V zimním období pak je důležité dbát na správnou koncentraci nemrznoucí směsi v chladicí kapalině. Zamrznutí systému může vést k prasknutí bloku motoru nebo hlavy válců. Naopak v létě je třeba hlídat celkový stav chladicího systému, zejména průchodnost chladiče a funkci ventilátoru. O tom jsme si ale říkali v minulém díle našich článků.

Zdroj info: Jan Hromádko – Spalovací motory (2011), ISBN: 978-80-247-3475-0, Carsdirect.
Zdroj médií: Depositphotos.
K69, 18. 5. 2024 15:29
No, že by byla výměna termostatu až tak jednoduchá bych zrovna netvrdil. U některých aut je to celkem nepříjemná operace. O odvzdušnění pochopitelně ani slovo... nicméně rád bych se zeptal na větu: "Pravidelná kontrola a údržba chladicího systému, včetně termostatu, by měla být samozřejmou součástí péče o motor.... " jak bych mohl prosím konkrétně udržovat svůj termostat? Hm asi nijak, že....

Podobné články