PRÁCE 🧰

Špatné čidlo teploty chladící kapaliny – příznaky

27. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Současné spalovací motory jsou bez výjimky chlazené vodou, respektive chladící kapalinou. Aby řídící jednotka znala její teplotu, potřebuje ji nějak snímat.

Špatné čidlo teploty chladící kapaliny – příznaky

Články na téma teplota chladící kapaliny:

  1. Čidlo teploty chladící kapaliny - kde ho najdete?
  2. Teplota chladící kapaliny – jaká je správná?
  3. Čidlo teploty chladící kapaliny – kde ho najdete? - právě čtete

Může jich být i více

Každá automobilka přistupuje ke snímání teploty chladiva malinko jinak. Zatímco jedna si vystačí s jedním čidlem, jiná jich potřebuje více. Jedno může sloužit pro potřeby řídící jednotky, druhé nezávisle na řídící jednotce ukazuje teplotu vody na přístrojové desce a třetí čidlo může sloužit pro spínání ventilátoru chlazení. Navrch můžeme přidat ještě třeba čidlo čtvrté, které může být na chytrém termostatu (ano, některá současná auta mají termostat řízený elektronicky).

Jak se projevuje špatné čidlo chladící kapaliny?

Pokud je špatné čidlo teploty chladící kapaliny, projevy jsou někdy dost nápadné, jindy vůbec. Záleží právě na tom, co všechno si z čidla bere teplotu. Pakliže se omezíme na tu nejjednodušší možnost, pak může řidič pozorovat, že ukazatel teploty chladiva si dělá co chce a rafička cestuje zleva doprava víceméně náhodně. Jelikož se podle teploty chladící kapaliny řídí i chod motoru, může být méně nápadným příznakem vyšší spotřeba, případně problematické starty, a to jak studené, tak teplé. Ne že by se nepovedlo nastartovat, ale nepůjde to „na první ťuknutí“.

Pozor rovněž na to, že se motor může přehřívat. Čidlo dává řídící jednotce špatnou informaci, ta použije bohatou směs a přitom už je agregát ohřátý dostatečně. Postupně tak jeho teplota roste, což bývá spojeno i s vyšší kouřivostí motoru.

Špatné čidlo teploty chladící kapaliny – příznaky

Jelikož řídící jednotka nenastavuje správně bohatost směsi, stojí v důsledku čidlo chladící kapaliny i za hrubším volnoběhem, který může kolísat. Současně s tím spíná v náhodných intervalech ventilátor chladiče (pokud není řízený samostatným čidlem).

Kde je čidlo umístěno?

Nejčastěji je čidlo k nalezení na přívodu chladící kapaliny do radiátoru chladiče, může být i na bloku motoru, obvykle z boku, ale samozřejmě i na termostatu. Nejlepší je buď zabrousit na fórum a dotázat se tam, případně se zeptat ve skupině fanoušků značky na Facebooku.

Výměna je poměrně jednoduchá, stačí čidlo odpojit a vyjmout z uložení. Není třeba kvůli tomu vypouštět chladící kapalinu ani nic jiného. Je fajn konektor ale minimálně očistit, někdy nemusí být špatné čidlo samotné, ale může dojít k poručení vodičů nebo k zatečení a oxidaci konektoru.

Zdroj info: carsdirect, autonationmobileservice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články