🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Ukazatel teploty chladící kapaliny

21. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (11) Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Chladící kapalina má za úkol ochlazovat motor a odvádět jeho přebytečné teplo jinam tak, aby se agregát nepřehříval. S tím úzce souvisí i teplota chladící kapaliny a její kolísání za provozu vozidla.

Ukazatel teploty chladící kapaliny

Články na téma teplota chladící kapaliny:

  1. Čidlo teploty chladící kapaliny - kde ho najdete?
  2. Teplota chladící kapaliny – jaká je správná? - právě čtete
  3. Čidlo teploty chladící kapaliny – kde ho najdete?
  4. Termostat – tepelné čidlo chladicí kapaliny v motoru

Jaká je správná teplota chladící kapaliny?

U motoru, který je v pořádku, za předpokladu, že je v perfektní kondici i jeho chladící okruh, je provozní teplota chladiva asi 80 až 90 °C. Po startu motoru se kapalina rychle ohřeje v tzv. malém chladícím okruhu. To znamená, že putuje přes blok motoru, radiátor topení a potom zase rychle zpět do motoru. Tím je zajištěno, že do kabiny se začne teplo dostávat v řádu jednotek minut. Malý objem chladiva se rychle ohřeje.

Termostat

Při dosažení teploty asi 85 °C začne otevírat termostat, při 95 °C je otevřený na plno. Pouští chladící kapalinu do tzv. velkého okruhu, tedy přes radiátor chladiče. Postupně se tak na provozní teplotu ohřeje celý objem chladící kapaliny. Nutno podotknout, že v moderních autech bývá systém chlazení složitější a termostat je řízen elektronicky.

V zimním období trvá ohřívání motoru delší dobu, klidně několik prvních kilometrů může ručička ukazatele teploty vody být úplně dole. Problém je, když chladivo zamrzne z důvodu nedostatečného, nebo dokonce žádného obsahu nemrznoucí složky. V takovém případě se motor bude přehřívat. Kapalina v něm rychle rozmrzne, ale nemůže proudit, protože led ve vedení jí to nedovolí.

Snímač teploty chladící kapaliny

Aby řidič měl ponětí o tom, jak je na tom chladící kapalina s teplotou, signalizuje ji nejčastěji pomocí ručičkového ukazatele. Teplota chladící kapaliny je snímána pomocí odporového snímače. Jeho odpor se mění s tím, jaká je jeho teplota, přičemž ručička teplotu ukazující se příliš nepohybuje. Proč? Je to prosté – uživatel by ji pak zbytečně sledoval a hledal problém tam, kde není, kdyby za jízdy z kopce šla ručička doleva a pak do kopce zase doprava.

Špatné čidlo teploty chladící kapaliny obvykle není úplně typickou závadou, daleko častěji bývá problém s termostatem. Jeho porucha se projevuje tím, že teplota chladiva kolísá nebo je nesprávná, buď vysoká, nebo se jí naopak nechce moc nahoru. Nemusíme asi poznamenávat, že v případě vysoké teploty je potřeba řešit opravu ihned, protože hrozí poškození motoru přehřátím.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Hony Škořepa, 22. 2. 2024 11:44
Dobrý den, pane autore co takhle někdy napsat článek kdy je opravdu motor zahřátý na provozní teplotu. Toto se nikde nepíše.
Ze zkušeností vím, že ohřátá voda v motoru nemusí znamenat ohřátý motor ve smyslu motorového oleje který je podstatou zahřátého motoru, nikoli chladící kapalina. Ale kdy? Nechápu proč na to nejsou v autě ukazatele. Popř. se budu těšit na nový článek.
Jakub Mokříš, 22. 2. 2024 11:48
Dobrý den, ale jistě, jak si račte přát: https://www.portalridice.cz/clanek/teplota-motoru-vzroste-nejlepe-jizdou-hned-po-startu
Vlastimil, 22. 2. 2024 12:44
Váš dotaz zřejmě směruje na to, od jakého okamžiku mohu chtít po motoru vysoký výkon a vytočit jej (např. na předjetí), abych neměl výčitky, že to má nějaký negativní vliv na mechaniku motoru. Plně ohřátý motor na provozní teplotu asi určite poznáte sám a nepotřebujete k tomu odkaz na nějaký další spisek.
Každopádně toto téma je hojně rozebrané na zahraničních fórech se sportovními vozy a ve zkratce se dá říct, že olej se blíží požadované viskozitě a kinematice od 70 °C. Samozřejmě čím blíže provozní teplotě, tím lépe. Snad je to jasnější.
Gustav Gustav, 22. 2. 2024 16:39
Bez teploměru oleje to nezjistíte, olej se na provozní teplotu zahřívá cca 1,5x déle nežli voda v závislosti na vnější teplotě.
Provozní teplota oleje je pak ideální mezi 80-100°C kdy 100°C je hraniční. Bohužel tuto teplotu v dnešní době není schopné udržet prakticky žádný motor a teploty lze běžně naměřit kolem 130°C, zvláště pak při dlouhých jízdách, kdy dochází k akumulaci teplot. Když pak ke snaze o snižování emisí stran výrobců použtím olejů 0W17 atp. budete měřit teplotu, zděsíte a každému musí být jasné, že ušetřené emise z provozu auta, násobně převýšíme jejich opravami.
Osobně ve vozidle s předepsaným olejem 0W17 používám 10W50, příčemž tento předpis platí pro Evropu, pro Indii má pak totožné vozidlo předpis 10W40.
[email protected], 22. 2. 2024 20:20
A kolik by měl ukazovat teploměr oleje?
U mojí Octavie ukazuje při zhruba 10 stupních venkovní teploty při klidné jízdě nějakých 78 stupňů
Na dálnici při 130 nějakých 83-84
Když hodně mrzlo, ukazovala to při klidné jízdě 75 stupňů, není to málo nebo je to v pořádku?
Vlastimil, 26. 2. 2024 11:24
[email protected]: Od 70 °C lze olej považovat za dostatečně ohřátý.
[email protected], 21. 2. 2024 19:00
Dobrý den, chtěl bych se prosím Vás zeptat na škodu Octavii 1.6 tdi 2012
Vlastní jí můj táta a v zimě je chování teploty chladicí kapaliny zvláštní
Při cestě do Prahy (50km) se při venkovní teplotě řekněme -5 stupňů teplota chladicí kapaliny nevyleze na 90 stupňů ani při jízdě po dálnici 130km/h
Drží se okolo 80 stupňů, při ubrání plynu nebo jízdě bez zátěže spadne cca na 70 stupňů
Při venkovních teplotách zhruba nad 8 stupňů se to neděje
Nevíte prosím, v čem je problém?
U svojí Octavie 2.0tdi tento problém není
Díky za odpověď!
[email protected], 21. 2. 2024 19:06
Musím ovšem doplnit, že i mě při jízdě z kopce v zimě teplota chladicí kapaliny mírně klesne nebo když jedu opravdu s malou zátěží
Každopádně na dálnici ji mám vždy na 90 stupních
Jakub, 21. 2. 2024 23:22
To znamená, jediné a to, že má vadný termostat, který se asi nedovírá. Velice typické u těhlech škodovek. Auto tak jezdí dlouhodobě s nedostatečně zahřátým motorem = vyšší opotřebení motoru, horší spotřeba, horší výkon topení.
Gustav Gustav, 22. 2. 2024 2:53
se vší pravděpodobností máte namontovaný studený termostat, termostaty se dělají v různých teplotách pro různá teplotní pásma, nejčastější jsou teploty termostatů 82°C, 85°C a 88°C. Teplý termostat je vhodný do severských zemí, střední teplota do našich podmínek a studený termostat do teplých podmínek.
Druhou možností je závada termostatu.
Z výše uvedeného tedy plyne, že zde uvedený článek je zavádějící, protože nezmiňuje základní informace a je tedy dobré, brát takové články s nadsázkou a úsměvem. Bohužel dnes o autech píš každej kdo má do p***e díru.
Jakub Mokříš, 22. 2. 2024 8:46
Díky za dotaz, zkuste vyměnit termostat, mělo by to pomoci.

Podobné články