VIDEO: Moc a málo oleje v automatické převodovce

23. 6. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Mazivo je pro převodovku stejně důležité jako pro motor. Bez něj to zkrátka fungovat nemůže. Co když je ale v převodovce oleje moc? A jak velký problém bude, když ho tam nalijeme málo?

Moc a málo oleje v automatické převodovce

Moc oleje v automatické převodovce

To je ta méně „blbá“ varianta. Reálně hrozí při přeplnění převodovky ve většině případů to, že přebytečný olej se bude dostávat ven odvzdušňovacím ventilem. Dobrá zpráva je, že se poškození obvykle nehrozí, pokud je ventil funkční. Tak jako tak ale nechcete, aby vám z převodovky mazivo vytékalo.

Málo oleje v automatické převodovce

V případě, kdy není oleje dostatek, existuje velmi reálná hrozba poškození skříně, a to dost drahého. Průběh se bude nicméně lišit podle toho, o jakou převodovku jde. Tak trochu ve výhodě jsou planetové skříně s hydroměničem, u který je olej potřeba pro ovládání a řazení. Když je ho málo, nebude řazení probíhat správně, případně nebude probíhat vůbec. Uživatel tak dostane šanci zpozorovat, že je něco špatně.

U DSG skříní je to trochu jiné, ty jsou více podobné klasickým manuálním převodovkám a řazení tam zajišťuje elektromechanická část (která může mít svoji vlastní olejovou náplň). Nedostatek maziva zde způsobí rychlejší opotřebení, přičemž bude samozřejmě záležet na tom, jako moc málo tam toho oleje bude. Tak jako tak dostává automat zabrat, zejména v případě, kdy jsou jeho spojky chlazené olejem.

Kontrola oleje v převodovce

Trochu problém může být u automatické převodovky s tím, že obvykle auta nemají kontrolku pro nedostatek maziva. U motoru se rozsvítí nejdříve většinou oranžová a následně červená kontrolka, ale když bude málo oleje v převodovce, tak to auto nijak hlásit nebude. Proto není od věci čas od času jeho hladinu zkontrolovat, k čemuž bývá dobré nahlédnout do návodu k vozu. Tam se člověk dočte krom jiných zajímavostí třeba i to, že kontrola oleje se u převodovky provádí vždy s nastartovaným autem.

Olej může uniknout třeba přes gufero nebo pokud při výměně dojde ke skřípnutí O kroužku. Stát se to může, proto je nejlepší po jakémkoliv servisním zásahu do převodovky třeba po ujetí 1000 kilometrů hladinu maziva zkontrolovat a podívat se na skříň zespodu, jestli není špinavá od oleje.

VIDEO: Moc nebo málo oleje v automatické v převodovce

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o.. Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články