PRÁCE 🧰

Automatická převodovka a závady – jak je poznat

4. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Závady automatické převodovky mohou mít více vnějších projevů a bohužel ne vždy se dá odhadnout bez diagnostiky, co je špatně.

Jak poznat špatnou automatickou převodovku

Rozjezd na D

Začněme hezky od začátku, tedy rozjezdem. Při zařazení D a povolení brzdy se musí auto pomalu a plynule rozjet. A to bez toho, aby se řidič i jenom dotknul pedálu plynu. Je to zcela normální chování automatické převodovky a pakliže k rozjezdu nedojde, není převodovka v pořádku.

Ticho

Každý automat, pokud je v pořádku, je tichý. Podobně jako u manuální převodovky, tak i u té samočinné je normální, že ji řidič neslyší. Při řazení, akceleraci i zpomalení je naprosto tichá a jediné, co lze slyšet, je hluk od motoru. Pakliže při jízdě vnímáte nějaké hluky, nebo dokonce rány, může to značit špatné ložisko, ale i závadu mechatronické části, eventuálně nedostatek olejové náplně.

Vibrace

Toto s týká zejména hydroměniče – ne, není normální vnímat při rozjezdech nebo za jízdy vibrace. Opět jediné, co může za jízdy vibrovat, je motor. Například u tříválců je to víceméně přirozenost, ale spíš v otáčkách volnoběžných nebo kolem volnoběhu. Pakliže zařadíte D a auto se začne s rozjezdem klepat, není převodovka v pořádku.

Řazení ve vysokých otáčkách

Volnější nebo prudší akcelerace se musí odrazit i v tom, kdy automatická převodovka řadí vyšší stupně. Letargičtější tempo má znamenat přeřazení v nižších otáčkách, sešlápnete-li pedál až na podlahu, mělo by se auto rozjet svižně a převodovka musí řadit až ve vyšších otáčkách. Každé auto řadí malinko jinak, ale při klidné jízdě by automat neměl vytáčet motor a s řazením „čekat“.

Kolísání otáček

Prokluz automatu je akceptovatelný při rozjezdu, nikoliv však při jízdě. Hydroměnič má díky prokluzu rozjezdy velmi hladké, DSG převodovka zase musí nechat trochu prokluzovat spojku, aby to s posádkou auta neškublo. Pakliže však zaznamenáte prokluz při jízdě, a je jedno v jakém tempu, je něco v nepořádku. Nejlepším testem je jízda ustálenou rychlostí, při které nesmějí otáčky kolísat. Pakliže se tak děje, je to jenom vodítko, závada nemusí být nutně na převodovce.

Výměna oleje může a nemusí pomoci

U automatů se často stává, že po výměně olejové náplně převodovka začne fungovat lépe, ba dokonce závada doslova zmizí. Způsobuje to správná viskozita nové náplně, na kterou je skříň stavěná. Tak jako tak byste měli v automatu měnit olej každých 60 tisíc kilometrů, respektive každých 30 tisíc kilometrů u CVT převodovek.

Zdroj info: motor1, carandriver, škoda, aisin.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články