PRÁCE 🧰

Kickdown umí významně pomoci zejména při předjíždění

6. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Automatické převodovky mají spoustu skvělých výhod, bohužel mají i jeden zápor – ne vždy pochopí úmysly řidiče. Poznat je to zejména při požadavku na prudší zrychlení auta, kdy se některé skříně chovají trochu zmateně.

Kickdown – jak funguje a k čemu je to dobré?

Ne vždy auto reaguje adekvátně

Některá auta mají převodovky opravdu trochu špatně naladěné. Tedy, abychom byli fér, není to většinou problém převodovky, na vině je spíš řídící jednotka, jejíž úkol je, vyhodnocovat požadavky řidiče a podle nich vše nastavit. Znamená to jednak parametry ovlivňující výkon agregátu, ale zejména také to, jak se zachová převodovka. S motorem obvykle problémy nebývají, poloha pravého pedálu a výstupní výkon motoru je u většiny aut v korelaci. Problém je v automatické převodovce, protože ta musí reagovat zařazením odpovídajícího převodového stupně. Ne vždy se to daří a někdy to trvá déle, než by řidič potřeboval.

Kickdown dá jasný pokyn

Bývá to hodně znát u DSG převodovek, které obecně mají trochu problém řadit přímo z lichých na liché a ze sudých na sudé rychlosti. Zpoždění se ale projevuje i u některých pohodověji naladěných planetových převodovek s hydroměničem. Stačí jen trochu razantněji sešlápnout plynový pedál a můžete se dočkat buď přehnané snahy o akceleraci, častěji však podřazení třeba jen o jeden stupeň a zrychlení spíše vlažnějšího. Naštěstí mají auta kickdown funkci, která při opravdu náhlé potřebě zrychlit sdělí řídící jednotce, že má dělat vše proto, aby auto dosáhlo co nejvyšší akcelerace. Je to hlavně podřazení o jeden, ale klidně i tři stupně. Společně s tím se umí krátkodobě přenastavit i režim vstřikování paliva a další proměnné, které umožňují z motoru vydolovat vyšší výkon, než je běžně dostupný.

„Podpedálový spínač“

U starších aut má „kickdown switch“ podobu spínače, který sepne akcelerační pedál, když dojde na konec své dráhy. O sepnutí se dozví řídící jednotka a podnikne příslušné kroky. Modernější variantou je kickdown, jehož aktivaci vyhodnocuje počítač pomocí algoritmu. Měří se nejen poloha plynového pedálu, ale i to, jak moc se v průběhu času mění. Rozdíl mezi plynulým a náhlým sešlápnutím řídící jednotka pozná a pakliže vyhodnotí, že se jedná požadavek náhlé a prudké akcelerace, opět udělá maximum proto, aby k ní došlo. S kickdownem se dá naučit trochu pracovat a jeho funkce využívat, ačkoliv jeho smysl je takový, že řidič by vlastně ani neměl přítomnost této funkce poznat. Nejvíce se funkce hodí při předjíždění, kdy není dobré zůstávat v protisměrném pruhu déle, než je skutečně nutné. Aktivace kickdownu je jednoduchá – prostě sešlápněte pedál až na podlahu, a to velmi rychle. Nedostatečné nebo příliš pomalé sešlápnutí bude mít za následek, že se funkce neaktivuje.

Zdroj info: ars.com, Volvo.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články