Výfuk auta: má smysl kupovat laděný? A jak vylepšit výkon motoru?

12. 5. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Možná byste rádi zvýšili výkon svého vozu a zároveň i trochu vylepšili zvuk, který se line z výfuku. Proti tomu nic, ale i změny na výfukové soustavě automobilu by se měly dělat s rozumem.

Koncovka moc koní nepřidá

To nejjednodušší je koupit laděnou koncovku. Pořídit se dá za něco málo přes tisícovku a hned ví celá dědina, že jste nastartovali auto. Výrobci a prodejci těchto koncovek se často chlubí tím, jak zvyšují výkon. Nevěřte grafům, které sebevědomě ukazují nárůst v desítkách kilowatt. Koncovka jako taková má opravdu vliv spíše jen na zvuk, výkonově je přírůstek tak malý, že ho stěží pocítíte.

Pro pochopení toho, jak co nejvíce zvednout výkon auta, je dobré asi vysvětlit, k čemu přesně ve výfuku dochází. Za "výfuk" budeme pro zjednodušení považovat celou výfukovou soustavu, tedy od začátku svodů, až po vyústění koncovky, tedy místo, kde jdou výfukové plyny ven do ovzduší. A vše se bude týkat čistě jen čtyřtaktních motorů, protože u dvoutaktů platí mnoho věcí zcela naopak.

Jak to celé funguje?

Spálením ve válci se směs vzduchu a paliva mění na plyny, které při výfukovém taktu píst svým pohybem vzhůru vytlačuje přes otevřený výfukový ventil do svodů a tedy ven z motoru. Logicky to neprobíhá kontinuálně, ale v pulsech. Každý takový puls velice rychle prochází svody, všechny plyny před sebou stlačuje a za sebou naopak vytváří podtlak. Ideální by bylo, kdyby celou výfukovou soustavu tvořila v podstatě čtyři roury, které by se za motorem sbíhaly do jedné a vše šlo rychle ven. Takto to často vypadá u závodních vozů s atmosférickými motory, kde se na emise a nějaký hluk nebere moc zřetel. 

U běžné automobilové produkce se ale dnes součástí výfuku také katalyzátor, rezonátor (v podstatě jednoduché zařízení, které odrušuje určité frekvence zvuku), doznívač s koncovkou a v neposlední řadě i stále častěji i turbo. Všechny tyto věci kladou plynům, které jdou z motoru, odpor. Zjednodušeně tak může dojít k tomu, že puls plynů, který putuje výfukovou soustavou, narazí na nějakou překážku, která tyto plyny zbrzdí. Jenže motor pracuje dál a vypouští do svodů další a další takové pulsy, které jsou opět brzděny a vytváří odpor, tedy protitlak. Co to má za následek je asi jasné. V neefektivní fázi pracovního cyklu se proti pístu staví síla, která ho zpomaluje, protože spálená směs nemůže tak snadno ven ze spalovací komory do svodů, kde už je přetlak a tím přicházíme o část výkonu motoru. Nehledě na to, že se tím může dostávat část výfukových plynů do válce zpět, což pohonné jednotce také neprospívá.

Nehrajte si s tím

Konstruktéři motoru mají vše dobře spočítané a celá výfuková soustava je navržena tak, aby se tento nežádoucí efekt minimalizoval, respektive aby k němu ideálně vůbec nedocházelo. Jakýkoliv zásah může tedy tuto citlivou rovnováhu rozhodit a efektem bude přinejlepším zmíněné snížení výkonu. Výměna koncového prvku, tedy tlumiče hluku, za jiný, má vliv minimální, mnohem zásadnější je třeba odstranění katalyzátoru. Obecně tedy, krom koncového tlumiče, nelze doporučit jen tak bezhlavě se vrtat ve výfukové soustavě a je lepší když už, tak vsadit na nějaké skutečně profesionální řešení, které zahrnuje na míru konkrétnímu vozu vyrobené svody. Ty jsou obvykle z lehčího materiálu a uvnitř dohladka vyleštěné, aby byl průchod plynů co nejrychlejší. Tyto produkty stojí částky v řádech desítek, ale i stovek tisíc, výkon umí znatelně navýšit, s konkrétním modelem vozu jsou vyzkoušené a nezřídka bývají i mnohem lehčí než řešení, kterým auto opatřila z výroby automobilka.

Zdroj médií: pxhere

Podobné články