PRÁCE 🧰

Čištění koncovky výfuku a jak na to?

29. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Že jste tuhle aktivitu nikdy nedělali? Nebo vás nikdy ani nic podobného nenapadlo? Možná je to poslední krok k tomu, abyste své milované auto měli esteticky dokonalé. Čištění koncovky výfuku patří mezi podceňovanější péči o auto, ale stačí si jen představit vše, co výfukem nebo kolem něj při jízdě projde. A že po dlouhém používání může být koncovka v dezolátním stavu nebo bude vypadat tak zle, až to bude bít do očí.

Čištění koncovky výfuku: Jak na to?

Články na téma výfuk automobilu:

  1. Výfuk auta a motorky - jak jej utlumit?
  2. Čištění koncovky výfuku - právě čtete
  3. Vliv výfuku na výkon motoru
  4. Proč teče voda z výfuku? Není to problém?

Proč čistit výfuk?

Koncovky výfuku jsou vystaveny všem výfukovým plynům, které se z auta vylučují. Už jen to zanechá svou výraznou stopu na stavu koncovky, eskalující až do usazování karbonu.

Dále se nesmí zapomínat na vnější prostředí a vlivy, počasí, vlhkost, asfalt, posypová sůl a všechny nečistoty na vozovce, či mimo ní. Prvním efektem je samozřejmě vzhled koncovky, která nebude vaše auto dělat zrovna hezčí.

Dalším důsledkem se může stát stav koncovky, záleží na materiálu, kdy se usazováním škodlivých látek může objevovat rez, či na nerezových a titanových koncovkách nežádané zbarvení do modré, zlaté a hnědé.

Zvýšenou pozornost byste čištění měli věnovat, pokud máte diesel, protože koncovky na výfuk u dieselu trpí kvůli spalování nafty skoro nejvíce a nejspíše se vám zanese už po krátké době.

V případě, že si dáte práci s instalací speciálně laděných 70mm/60mm, sportovních, dvojitých a jiných i tuningových koncovek výfuku, tak se vyplatí o koncovku pečovat, aby výsledný zvuk a vzhled zádi neutrpěl žádný "downgrade". A dvojité koncovky výfuku se zanáší stejně rychle, jako obyčejné.

Čištění výfuku: Jak na to?

Jak vyčistit koncovku výfuku?

Postup se odvíjí od materiálu, ze kterého máte koncovku vyrobenou a také vztah k vašemu vozidlu. Pokud máte obyčejnou koncovku na pracovním autě, či na autě, které slouží pouze jako přibližovadlo z bodu A do bodu B, tak nejspíš nebudete utrácet za drahé nástřiky, nátěry, pasty … ale postačíte si s hrubou úpravou, která umí zbavit rzi.

Nejhrubší způsob, na který nepotřebujete nic extra speciálního, je pomocí obyčejného smirkového papíru. Koncovku nejdříve omyjeme například auto šampónem od hrubých nečistot, aby nám zbyl jen samotný výfuk. Připravíme si jeden hrubší a jeden jemnější šmirgl. Hrubým šmirglem obrousíme koncovku a poté jemným pro finální zaleštění. Koncovku tímto dostaneme do stavu, kdy nebude hrozit rez. Ale pozor, celý proces může být zdlouhavý a trošku náročnější, záleží na stavu.

Šetrnější způsob, který budete chtít použít hlavně na chromové (dá se i na jiné materiály, ale na chromu největší efekt) koncovky je za pomocí speciálních přípravků. Mezi ně patří speciální spreje, zelené a jiné pasty, nástřiky a další. Zelená pasta je především na odstranění nežádaného zbarvení, ale všechny prostředky mají stejný cíl a podobné použití.

Vždy je nezbytné držet se návodu u přípravku, ale obecně se jedná o snadno pochopitelné a podobné návody. Koncovku musíte vždy omýt nejlépe auto šampónem od hrubých nečistot. Pak přijde na řadu přípravek, který aplikujeme a necháme působit. Po chvíli působení začne zdlouhavá část, a to samotné leštění hadříkem. Pokud máte koncovku hodně zanesenou, může se celý proces výrazně prodloužit. Nenechávejte koncovku s přípravkem vystavenou přímému slunečnímu svitu!

Čištění výfuku: Jak na to?

Jak se zbavit karbonu ve výfuku?

Karbonu se dá zbavit i doma. Výfuk se vždy musí odmontovat, zbavit všech gumiček a nekovových částí a nechat namočený přes noc například v brzdové kapalině nebo samozřejmě v nějaké de-carbon tekutině. Pokud se jedná jen o jemnou vrstvu, tak se karbon odplaví.

Když na nějaké částice nebude fungovat, tak se poté doporučuje výfuk nahřát na vyšší teplotu a snažit se částice vyklepat nebo dřevěným nástrojem (aby nedošlo k poškrábání) dostat usazeniny ven.

Krajní řešení, co lidé doma často dělají je doslova propálení. Výfuk zevnitř prolijete benzínem a zapálíte. Nejlépe ještě z jedné strany foukat vzduch. Čas hoření záleží na vrstvě usazeniny.

Zdroj médií: freepik.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články