PRÁCE 🧰

Diesel a nejčastější chyby

11. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Otázka, jestli diesel nebo benzín už byla v podstatě rozhodnutá. Naftové motory jsou na ústupu, dřív jsme se mohli přehrabovat širokou nabídkou, která zahrnovala dvě nebo i tři motorizace u každého auta typu Škoda Octavia, dnes jsme rádi, že dostaneme jednu. Co ale rozhodně nedělat, aby agregát vydržel co nejdéle?

Nejčastější chyby majitelů naftových aut

Nekvalitní palivo

Kvalita paliva se u nás začala pořádně řešit až s příchodem prvních common-rail systémů, které byly na toto skutečně citlivé. Ford po přelomu tisíciletí udělal skvělé motory TDCi, které perfektně táhly, měly kultivovaný chod a byly to držáky. Tedy na západě u nás spíš nedobrovolně pomohly ukázat na to, jak moc špatné palivo některé čerpačky svým zákazníkům poskytují.

Dnes už jsme trochu jinde, nafta se u nás prodává v drtivé většině případů velmi kvalitní, nicméně stále se najdou benzínky, kde je trochu riskantní tankovat. Není jich moc, ale na internetu se dá dohledat, kterým je lepší se vyhnout, protože neprošly kontrolou.

Dvojitá aditivace

U paliva důrazně varujeme před snahou, se kterou se někdy setkáváme. Řidič natankuje prémiovou naftu, která je více aditivovaná, než ta běžná. Jenže i tu ještě aditivuje například svým VIFem. Ne, tohle opravdu nedělejte, protože všeho moc škodí. Jakmile je některých aditivačních složek moc, začínají působit negativně. Kdo chce, aby mu dieselový motor vydržel co nejdéle, měl by buď tankovat prémiovku, nebo si klasickou naftu aditivovat dodatečně sám. Plnit nádrž také doporučujeme spíše tam, kde je velká výtoč. Ano, čerpačka v areálu bývalého JZD u vás na vsi má možná o korunu padesát lepší cenu, ale nikdo neví, v jakých podmínkách a jak dlouho tam naftu skladují. Staré Zetory se s tím nějak poperou, vstřikovače moderního dieselu to může popravit.

K palivu ještě jedna poznámka – soukromí majitelé aut obvykle poctivě mění olej, filtr oleje a filtr vzduchu. Jenže často zapomínají na filtr palivový, který je neméně důležitý a rovněž má svůj předepsaný interval výměny. Doporučujeme měnit ho vždy za originální kus, který má zaručenou průchodnost a filtruje nečistoty o předepsané velikosti. Náhražky jsou často vybaveny nějakým univerzálním filtračním materiálem, ten požadované vlastnosti mít může, ale také nemusí.

Motorový olej

Že jsou prodloužené intervaly nesmysl, bylo vysvětlováno už mockrát. Optimum je 15 tisíc kilometrů, pečliví majitelé mění mazivo v intervalu 10 tisíc kilometrů. Jenže další věc je, jakou specifikaci oleje svému motoru řidiči dopřávají. Po skončení záruky a péče autorizovaného servisu se to obvykle řeší nějakou univerzální 5W-40 či jinou SAE normou, kterou automobilka povoluje. Jenže to tak úplně nestačí.

Dnes je předepsána vždy i norma automobilky, například Ford WSS-M2C921-A, MB 229.31 a podobně. A právě tu byste měli hledat na obalu produktu, který chcete lít do motoru. Že tam není napsaná? V takovém případě dané mazivo nemá v agregátu co dělat, protože třeba neobsahuje důležité aditivum, bez kterého nelze zaručit optimální mazací schopnosti.

Ohřívání motoru

Kdysi dávno, v době, kdy byly dieselové motory vyhrazeny těžké technice, traktorům a nákladním autům, se třeba v zimě nechával stroj chvíli klapat na volnoběh, aby se agregát ohřál. Dnes už se to tak nedělá, ba dokonce by se to ani dělat nemělo. Jasně, minuta než oškrábete přední sklo, motor nepopraví, ale čtvrt hodina stání se zapnutým motorem je spíš kontraproduktivní. S tím, jak roste tlak na efektivitu, trvá mnohem delší dobu, než se současné motory ohřejí při volnoběžných otáčkách.

A aby šly automobilky naproti požadavkům kupujících, montují třeba přídavné topné elementy a optimalizují vše pro to, aby do kabiny začal teplý vzduch foukat co nejdříve. Takže správný postup je nastartovat, zařadit jedničku nebo D (v případě automatu) a vyrazit. Na toto je motor konstruovaný a byl na to navržen, stejně jako zbytek auta.

Zdroj info: dieseldoctor, gomotive.
Zdroj médií: Depositphotos.
[email protected], 11. 12. 2023 12:31
Jo jo, neni nad dobrou radu. Kolik toho pan pisalek najezdil? V zime nezahrivat? A jak si zajisti pruhlednost predniho okna? Vse se mu zamlzi a na tu slavnou jizdu bez zahrati motoru neuvidi.

Podobné články