🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Ztráta výkonu motoru – co ji způsobuje

15. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Každý motor začne s časem a určitým nájezdem postupně ztrácet výkon. Proč se to vlastně děje a co to způsobuje?

Ztráta výkonu motoru – co ji způsobuje

Výfuk a katalyzátor

S tím, jak stoupá nájezd motoru, dochází postupně k tomu, že se katalyzátor zanáší. Děj je to velmi postupný a velmi záleží na tom, jak kvalitní palivo řidič tankuje. Pakliže je plné těžko spalitelných nečistot, napékají se tyto částice na rozpálený katalyzátor a zhoršují průtok vzduchu přes ně. Podobně je na tom i výfuk a jakmile nemohou plyny proudit z motoru zcela hladce, má to vliv i na plnění palivové směsi do válce. Snaha nahnat nějaký výkon navíc je mimochodem důvodem, proč základem laciného tuningu je odstranění katalyzátoru, často spojené s výměnou výfuku za průchodnější. Nevyžaduje to velkou zručnost a nestojí to moc peněz.

Palivové čerpadlo

Že palivové čerpadlo není v nejlepší kondici, poznáte ideálně v táhlém stoupání třeba na dálnici, když jedete na plný plyn a motor vyžaduje velký přísun paliva. Chvíli trvá, než začne mít čerpadlo problém dodávat dostatek paliva, takže pokles výkonu je spíš pozvolný.

Vstřikovače

Oblíbené téma zejména u starších common-rail dieselů, které často vyžadovaly opravdu kvalitní naftu, jinak postupně odcházely. Zalepené nebo zakarbonované vstřikovače nerozprašují palivovou směs ideálně a je to často i problém benzinových motorů. Když to napíšeme zjednodušeně, tak špatné vstřikovače nedělají dostatečně malé kapičky, aby se dokázaly rychle odpařit a vytvořit ideální a homogenní směs. Čím vyšší otáčky motoru, tím méně času je na přípravu směsi. Dochází k nerovnoměrnému hoření a zejména ve vyšších otáčkách motor neposkytuje parametry, kterých dosahoval dřív.

Ventily

Zde se opět dostáváme k plnění a vyprazdňování motoru. Nápeky na sacích ventilech trápí téměř výhradně přímovstřikové benzinové motory, u nichž nedochází k omývání ventilů palivovou směsí. A jakékoliv narušení proudění vzduchu do válce znamená horší plnění. U výfukových ventilů usazeniny až takový problém nejsou, protože tam jsou prakticky neustále vystaveny vysokým teplotám a kdo nejezdí vyloženě na spotřebu, má výfukové ventily obvykle docela čisté.

Ztráta komprese

Zde se dostáváme k pístním kroužkům, které vyplňují vůli mezi stěnou válce a pístem. Jejich úloha je především utěsnit prostor tak, aby nedocházelo k průniku paliva do oleje a naopak. A samozřejmě zajišťují, že zvýšení tlaku při kompresi proběhne jak má. Pokud už jsou pístní kroužky opotřebené nebo zalepené karbonem, nedělají svoji práci stoprocentně a snižuje se tím výkon. Znát je to hlavně u nepřeplňovaných motorů, pakliže je agregát opatřený turbodmychadlem, není ztráta komprese tak závažný problém.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články