Každý motor začne s časem a určitým nájezdem postupně ztrácet výkon. Proč se to vlastně děje a co to způsobuje?
Ztráta výkonu motoru – co ji způsobuje
Články na téma péče o motor auta:
- Čištění naftového motoru, jak na to?
- Čištění motoru - víte, jak na to?
- Chyby majitelů naftových aut
- Špatné starty dieselu za studena
- Nejčastější chyby majitelů naftových aut
- Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru
- Špatné starty za tepla – diesel
- Proč motory časem ztrácí výkon - právě čtete
- Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
- Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat?
- Podtáčení motoru a jeho efekty
- Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák
- Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba?
Výfuk a katalyzátor
S tím, jak stoupá nájezd motoru, dochází postupně k tomu, že se katalyzátor zanáší. Děj je to velmi postupný a velmi záleží na tom, jak kvalitní palivo řidič tankuje. Pakliže je plné těžko spalitelných nečistot, napékají se tyto částice na rozpálený katalyzátor a zhoršují průtok vzduchu přes ně. Podobně je na tom i výfuk a jakmile nemohou plyny proudit z motoru zcela hladce, má to vliv i na plnění palivové směsi do válce. Snaha nahnat nějaký výkon navíc je mimochodem důvodem, proč základem laciného tuningu je odstranění katalyzátoru, často spojené s výměnou výfuku za průchodnější. Nevyžaduje to velkou zručnost a nestojí to moc peněz.
Palivové čerpadlo
Že palivové čerpadlo není v nejlepší kondici, poznáte ideálně v táhlém stoupání třeba na dálnici, když jedete na plný plyn a motor vyžaduje velký přísun paliva. Chvíli trvá, než začne mít čerpadlo problém dodávat dostatek paliva, takže pokles výkonu je spíš pozvolný.
Také čtěte
Vstřikovače
Oblíbené téma zejména u starších common-rail dieselů, které často vyžadovaly opravdu kvalitní naftu, jinak postupně odcházely. Zalepené nebo zakarbonované vstřikovače nerozprašují palivovou směs ideálně a je to často i problém benzinových motorů. Když to napíšeme zjednodušeně, tak špatné vstřikovače nedělají dostatečně malé kapičky, aby se dokázaly rychle odpařit a vytvořit ideální a homogenní směs. Čím vyšší otáčky motoru, tím méně času je na přípravu směsi. Dochází k nerovnoměrnému hoření a zejména ve vyšších otáčkách motor neposkytuje parametry, kterých dosahoval dřív.
Ventily
Zde se opět dostáváme k plnění a vyprazdňování motoru. Nápeky na sacích ventilech trápí téměř výhradně přímovstřikové benzinové motory, u nichž nedochází k omývání ventilů palivovou směsí. A jakékoliv narušení proudění vzduchu do válce znamená horší plnění. U výfukových ventilů usazeniny až takový problém nejsou, protože tam jsou prakticky neustále vystaveny vysokým teplotám a kdo nejezdí vyloženě na spotřebu, má výfukové ventily obvykle docela čisté.
Ztráta komprese
Zde se dostáváme k pístním kroužkům, které vyplňují vůli mezi stěnou válce a pístem. Jejich úloha je především utěsnit prostor tak, aby nedocházelo k průniku paliva do oleje a naopak. A samozřejmě zajišťují, že zvýšení tlaku při kompresi proběhne jak má. Pokud už jsou pístní kroužky opotřebené nebo zalepené karbonem, nedělají svoji práci stoprocentně a snižuje se tím výkon. Znát je to hlavně u nepřeplňovaných motorů, pakliže je agregát opatřený turbodmychadlem, není ztráta komprese tak závažný problém.
Zdroj médií: Depositphotos.