PRÁCE 🧰

Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru

30. 1. 2024 2 min. čtení diskuze (12) Tipy a rady

Jak správně jezdit a na jaké otáčky motoru? Není to úplně jednoduché téma, naopak je velmi složité a komplexní. Ideální otáčky benzínového motoru budou jiné než optimální otáčky dieselu. Do hry vstupuje celá řada faktorů.

Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru

Články na téma péče o motor auta:

  1. Čištění naftového motoru, jak na to?
  2. Čištění motoru - víte, jak na to?
  3. Chyby majitelů naftových aut
  4. Špatné starty dieselu za studena
  5. Nejčastější chyby majitelů naftových aut
  6. Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru - právě čtete
  7. Špatné starty za tepla – diesel
  8. Proč motory časem ztrácí výkon
  9. Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
  10. Podtáčení motoru a jeho efekty - již brzy
  11. Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák - již brzy

Čeho se rozhodně vyvarovat

Podtáčení motoru je jedna z nejhorších věcí, které můžete pro auto udělat. Cokoliv je lepší, než nechat agregát dusit se v nízkých otáčkách, kdy má vyloženě nezdravý zvuk, klepe celým autem a karoserií se šíří rezonance. Ano, ukazatel řazení vás k tomu možná nabádá, ale podle něj se neřiďte, je to jen úlitba emisním normám. Snaha o co nejnižší spotřebu podtáčením obvykle vede k docela drahým servisním opravám, například k výměně dvouhmotového setrvačníku. Ve finále tedy sice šetřílek uspoří na palivu, ale několikanásobek sumy následně vydá.

Optimální otáčky dieselového motoru

Moderní turbodiesely zvládají obvykle (v případě čtyřválců) bez problémů jezdit nad 1500 otáček. Bývá to zároveň hranice, pod kterou začínají vibrovat. Pro jízdu ustáleným tempem s rozumnou spotřebou je tedy ideální něco mezi 1500 otáčkami a hranicí záběru turbodmychadla. Ta je obvykle kolem 2500 a 3000 otáček. Na předjíždění se nebojte využít plný potenciál výkonu a krouticího momentu motoru.

Optimální otáčky benzínového motoru

U zážehových motorů se pohybujeme trochu výše. Jejich optimální otáčky jsou většinou nad 2000, u tříválců je to spíš mezi 2500 a 3000 otáčkami. Jakmile má motor turbo, platí víceméně to samé co u dieselu – jak začne zabírat, roste spotřeba. Trochu problém mají zejména mladší řidiči s benzínovými motory klasické koncepce, tedy bez turbodmychadla. Často se jim zdá, že auto prostě nechce jet a motor je úplně mrtvý. Přitom to tak nebývá, jenom je oproti přeplňovaným agregátům lineárnější nástup výkonu a kroutícího momentu a obě křivky jsou posunuté do vyšších otáček. Dynamičtější jízda tak znamená, že je nutné vyhnat ručičku otáčkoměru nad 4000 otáček, kde většina z nich začne předvádět, co v nich je. Bude tomu ale odpovídat i vyšší spotřeba.

U hybridu otáčky neřešte

Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru

Plně hybridní pohonné systémy jsou zaměřené na co nejlepší efektivitu. Zejména v kombinaci s CVT nebo eCVT převodovkou umožňují držet motor v optimálních otáčkách, které aktuálně způsob jízdy vyžaduje. Pakliže plynový pedál řidič zarazí do podlahy, pochopí to řídící jednotka jako snahu o maximální akceleraci a motor vytočí do otáček, ve kterých poskytne skutečně nejlepší dynamiku a tam ho drží, přičemž plynule mění převodový poměr. Většinu času však agregát stráví v otáčkách, kde je naopak nejefektivnější, to znamená nejlepší poměr spotřeby a výkonu.

Zdroj info: way, traceyroad.
Zdroj médií: Depositphotos.
František, 31. 1. 2024 10:59
..."jak začne zabírat, roste spotřeba"... Samozřejmě, že se zvyšuje spotřeba. V současnosti se preferují litrové tříválce, které by se bez turba ani nerozjely,třeba Oktávky. Foukaný tříválcový litr má dnes 100 až 150 koní. Toho výkonu nedosáhnete jen tím turbem, musíte ho i nakrmit.
František, 31. 1. 2024 10:12
Pane Mokříši,nepiště,prosím,výraz, že zapíná turbo.To je taková blbost,jakou jsem ještě nikdy neslyšel.Turbo nezapíná,není to elektrický motůrek.Turbo je po nastartování motoru ihned v provozu,je roztáčeno výfukovými plyny.Turbo se při jistých otáčkách motoru,většinou nad 2500ot/min. roztočí až na 150 000ot. a navýší plnící tlak sání motoru.Jsou i jiné varianty,např. jedno malé od 1500ot.,na něj navazuje velké od 2500ot.,tzv. biturbo. Jako biturbo se používá motorů 6V a 8V,každá řada válců má jedno. Případně turbo+kompresor nebo malé elektricky poháněné a velké na výfuk .
Ian Jirak, 31. 1. 2024 8:27
dnes má každé auto ukazatel rychlosti a doporučení řazení. kdo neumí řídit může použít
[email protected], 31. 1. 2024 10:28
Zkuste ho použít sám a pak nám sem napište všechny částky za servis, které jste kvůli “rádci řazení” musel absolvovat :)
[email protected], 30. 1. 2024 18:10
A co se týká článku “kdy spíná turbo”, poukažte na nějakou z chyb a poučte nás
[email protected], 30. 1. 2024 18:07
Pane Doležale, není nutné kvůli jedné chybě hned kritizovat celý článek
Kromě toho turba (jak jste již zmínil) se vším souhlasím

Podobné články