Plug in hybrid: Co to je a jak takové auto funguje?

9. 6. 2021 4 min. čtení Elektromobilita

Dnes už nejsou hybridní pohonná ústrojí ničím výjimečným. Stejně tak čistě elektrické automobily. Někde uprostřed mezi tím stojí plug-in hybridy. Ty si berou to nejlepší z obojího, zároveň s tím ale nesou pár nevýhod tohoto řešení.

Plug-in hybridní vozy mají totiž jak poměrně velkou baterii, tak i klasický spalovák. A zvládají jezdit jak na elektřinu, tak na benzín (eventuálně naftu) zcela bez problémů. Elektřina tu tak není jen pro pomoc při rozjezdech, ačkoliv nejlepší dynamiku mají taková auta při využití obojího najednou. Tedy elektromotor pomůže s rozpohybováním vozu a společně se spalovákem zařídí jak velmi dobré zrychlení, tak i skvělou dynamiku ve vysokých rychlostech. Tam totiž jinak samotný elektromotor trpí na vysokou spotřebu a zrychlovat se mu taky moc nechce.

Rozličná řešení plug-inů

Řešení, jak oba druhy pohonu zkombinovat, je nespočet. Třeba Škoda má v plug-in Superbu povedenou jedna-čtyřku a elektromotor je součástí DSG skříně. Navíc je oddělen od spalováku spojkou. U Mistubishi Outlander PHEV se převodovka spoléhá na jeden stálý převod odpovídající zhruba čtyřce až pětce, kdy v nižších otáčkách dost spoléhá na práci dvou elektromotorů a spalovák začne pořádně makat, až když je vůz trochu v pohybu. To je ostatně také důvod, proč Japonci vsázejí na objemnou atmosféricky plněnou jednotku o obsahu 2,4 litru, která zvládne zabrat z nižších otáček.

Výhody plug-in hybridů

Obří výhodou baterií plug-in hybridu je fakt, že je lze nabíjet externí nabíječkou. Nespoléhají se jen na rekuperaci, případně dobíjení spalovacím motorem. Naopak se přímo počítá s tím, že majitel doma po dojezdu zapojí auto do zásuvky, případně na cestách do nabíjecí stanice. U některých aut je ale možno dobíjet docela rychle i za jízdy výkonem spalováku. Jen pak musíte počítat s vysokým apetitem motoru. U testovaného Superbu to bylo přes 10 litrů na sto, čímž se vytrácí jak výhoda malé spotřeby, tak ekologie.

Plug-in hybridní vůz

Na krátkých cestách šetří

Pokud se ale hybrid do zásuvky používá tak, jak se používat má, ušetří majitel dost významně na platbách za palivo. Typický český řidič totiž nenajede víc než 60 kilometrů denně. A to je právě ono: většina plug-in hybridů zvládne na jedno nabití porci 30-70 kilometrů. Popojíždění po městě, na nákup, pro děti do školy a potom na kroužky, na venkově překonání vzdálenosti mezi dvěma vesnicemi, to všechno jsou obvykle malé porce kilometrů, nezřídka jednotky. Spalovací motor se nestihne ani ohřát a už ho vypínáme, nehledě na vyšší spotřebu, když je studený. Tady je elektromotor opravdu řešením, stačí přepnout vůz do čistě elektrického režimu a vyjet. Náklady na kilometr se rapidně sníží, reálně budou někde kolem koruny. Prostě všechny takové ty krátké trasy obstará energie z akumulátoru.

K moři o něco dráž

A co když se pojede někam dál? V hlavách mnoha Čechů je obvykle hlavní dlouhou cestou každoroční trip do Chorvatska a zpět. Ten holt absolvuje rodinka s plug-in hybridem v plně hybridním režimu, kdy se baterie postupně vybije, protože na dálnici se jednoduše moc nerekuperuje. Tam se ale projeví i jedna z nevýhod v podobě zbytečné "mrtvé" zátěže - těžkého akumulátoru. Reálně lze počítat se spotřebou klidně o půl litru až litr vyšší, než jakou by mělo stejné auto bez baterky. Jenže kolik tak dlouhých cest ročně člověk absolvuje? Jednu? Možná dvě, dobře. Stačí se smířit s tím, že ho to bude stát o něco víc, ale zbytek roku to pohodlně vykompenzuje.

Kam s baterkou?

Další nevýhodou této koncepce pohonu je baterie. Tu je potřeba někam umístit a je docela rozměrná a těžká. Většina výrobců ji prostě strčí na dno kufru. Tím se jednak zmenší objem zavazadlového prostoru a pak se taky dost změní vyvážení vozu. To je znát zejména v zatáčkách, kde má zadek tendenci být znatelně pomalejší. V mezních situacích je pak ovladatelnost auta horší a nejeden plug-in hybrid už doslova selhal v losím testu.

Plug-in hybridy - vyplatí se?

V případě koupě nového auta je tak na zvážení i tato varianta. Cenově jsou plug-iny výš, než klasické hybridy, což částečně kompenzuje ekonomika provozu. Je ale třeba víc přemýšlet a počítat, nelze univerzálně poradit, komu se takové auto vyplatí a komu ne.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články