PRÁCE 🧰

Plug-in hybridy: Vyplatí se? Pro koho mají smysl? A jaké jsou jejich hlavní přednosti?

7. 2. 2021 3 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o hybridech Informace o plug-in hybridech

Elektromobily se stále rozšiřují a mnozí řidiči si dnes kladou otázku, jestli by pro ně pořízení takového vozu nemělo smysl. Pak se ovšem možná trochu zaleknou nutnosti dobíjet baterii, její životnosti, omezeného dojezdu a nakonec si koupí klasický automobil. Je tu ovšem jedna možnost, jak zkombinovat výhody obou řešení... 

Články na téma plug-in hybridy:

  1. Plug-in hybridy: Vyplatí se? Pro koho mají smysl? A jaké jsou jejich hlavní přednosti? - právě čtete
  2. Plug-in hybrid - ideální kompromis?
  3. Tipy na nejlepší plug-in hybrid (PHEV)
  4. Hybrid vs plug-in hybrid
  5. Technologie V2H
  6. Co je to plugin hybrid
  7. Plug-in hybrid – neprávem velmi podceňovaná koncepce

Ampéry i litry 

Hybridní automobily se vyznačují tím, že mají jak klasický spalovací motor, tak i motor elektrický, který napájí baterie. Logicky tak řidič není omezen dojezdem, který by určovala jen kapacita akumulátoru, ale současně je obvykle zachována možnost jízdy jen na elektřinu, což přináší kýženou úsporu peněžence. U těchto vozů tak můžete zajíždět jak k benzínce tak k nabíječce. 

Jak to funguje? 

Řešení pohonu u plug-in hybridů je několik, vždy ale kombinují oba druhy pohonu a více či méně nechávají na řidiči, který preferuje, případně je zde možnost nechat věci v rukou řídící jednotky. Ta si sama přebere, jestli je opravdu potřeba plný výkon spalováku, či stačí většinou o něco menší síla elektromotoru. Typicky to pak vypadá tak, že ve městě se vezete čistě na elektřinu a na dálnici či okreskách, kde potřebujete výkon, se připojí spalovací jednotka. 

Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů

Plug-in hybridní vozy už dnes nabízí spousta velkých výrobců. Každý má ovšem trochu jinak řešený pohon a dobíjení. Pokud tedy zvažujete pořízení takového auta, doporučujeme si dopředu načíst zkušenosti majitelů a nebát se zeptat prodávajícího.

Vyplatí se mi to? 

Plug-in hybridy jsou ideálním řešením třeba pro ty, kteří přes týden jezdí jen pár desítek kilometrů denně a v případě delších tras nechtějí být omezeni kapacitou baterie. Většinu takových těch klasických krátkých “pojížděk” lze absolvovat za cenu elektřiny, kterou si dobijete přes noc ze zásuvky v garáži a na dovolenou přes půl Evropy zkrátka natankujete plnou a bez obav vyrazíte... Provoz plug-in hybridu je tak obecně vzato levnější v porovnání s automobilem vybaveným jen spalovacím motorem. Jakmile ale dojde baterka, tak vezete její nemalou hmotnost navíc, což se na delší trase projeví zvýšením spotřeby paliva.

Nic není dokonalé 

Takové univerzální řešení logicky není pro každého. Člověk, který denně najezdí větší porce kilometrů asi raději sáhne po spolehlivém dieselu, či mild-hybridním voze. Vnucuje se i otázka spolehlivosti, když je vlastně v autě mnohem více elektroniky a dva pohonné systémy, které se mohou porouchat. V tomto směru to není tak špatné, jak se to může zdát. Elektromotory jsou prakticky bezporuchové a bezúdržbové a ve většině případů nelze říci, že by plug-in hybridy byly znatelně méně spolehlivé, než jejich čistě spalovací bratříčci. Neoddiskutovatelným záporem je však rozhodně vyšší celková hmotnost vozu, který musí vozit jednak spalovací pohon a k tomu i elektromotor, případně více elektromotorů, baterii a všechno okolo. Jízdní vlastnosti tak budou patrně horší a opotřebení podvozkových skupin o malinko vyšší. 

Je to pro mě? 

To, jestli se plug-in hybrid vyplatí nebo ne, je na individuálním posouzení každého kupujícího. Nejlepší je získat na internetu nebo nejlépe osobně zkušenosti přímo od majitelů vozu, jehož koupi případně zvažujete. Pečlivé propočítání, zahrnující ceny nabíjení a paliva, stejně jako střízlivý odhad poměru krátkých a dlouhých tras pak může ukázat, jestli se rozdíl v ceně oproti klasickému pohonu vyplatí, případně za jak dlouho. Jisté však je, že díky přísnějším emisním normám se s plug-in hybridy budeme setkávat stále častěji a častěji. 

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš, 7. 2. 2022 10:49
Na výdrž akumulátoru má vliv více věcí. Předně jak hluboké cykly tam probíhají a pak také technologie baterie. V případě novějších Li-Ion akumulátorů je to lepší, ale jejich výměna zase obvykle vyjde dráž. Přes 2000 cyklů ale není úplně nereálné, pokud se nebudou baterie vybíjet úplně do prázdna a nebudou zůstávat dlouho vybité.
Josef, 20. 1. 2022 8:22
Mám MB 350 GLE De. Diesel hybrid. Po jednom roce a 25 tis. km test aku ukázal kapacitu 100%. Jezdím 3/4 km na el. To znamená, že při spotřebě 25 Kwh/100 km jsem za 1 rok měl 180 nabíjecích cyklů. Záruka na aku je 8 let nebo 160 tis. km. Udávaná životnost v počtu cyklů se v odborných článcích velmi liší. Měla by být někde mezi 2000 a 6000. U mne by to znamenalo 12-36 let. Tento Mercedes proti jiným hybridům má velký rozdíl mezi maximální a využitelnou kapacitou aku. 31,2/25,5. Takže při ukazateli stavu aku 0 zbývá ještě 17%.
David Šimáček, 13. 5. 2021 22:24
a jak to je u plugin hybridů s životností baterie, kdež její cyklování nabíjení-vybíjení jenásobně větší než u klasických aut na baterky?

Podobné články