PRÁCE 🧰

Co škodí moderním autům nejvíc? Podtáčení motoru

15. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady

Moderní auta se snaží řidičům co nejvíce se vším možným asistovat, ačkoliv někdy je to snaha spíš kontraproduktivní. Jedním ze zářných příkladů je asistent řazení.

Co škodí moderním autům nejvíc? Podtáčení motoru

Mysleli jsme to dobře…

Tlak na co nejnižší emise a co nejnižší tabulkovou spotřebu s sebou přinesl i tendence začít řidiči kecat do toho, kdy řadí. Na displeji nebo pomocí kontrolky se zobrazuje buď převodový stupeň, který v tu chvíli považuje řídící jednotka za ideální, nebo alespoň pokyn k řazení nahoru či dolů.

…dopadlo to jako vždycky

Obecně není úplně špatné trochu znát svůj motor a vědět, kdy řadit, když chci jet na spotřebu a kdy tam dát jaký kvalt, když potřebuji třeba předjíždět. Bohužel, rádce řazení jede podle algoritmu „nejnižší možná spotřeba“, což s sebou nese i velmi negativní vedlejší důsledky.

  • Vibrace jsou tím, co úplně v autě nechcete a nepotřebujete. Začne-li se motor vlivem podtáčení klepat jako osika, je to nepříjemné krom posádky i pro celou řadu komponent. Začneme třeba dvouhmotovým setrvačníkem, který vibrace nese dost špatně a jeho životnost se rapidně zkracuje. Na motoru samotném trpí veškerá ložiska, zejména ložiska klikovky. Dále to často odskáče rozvodový řetěz. Ten kmity nesnáší a jejich vlivem se doslova vytahává. A úplně nejhorší není ustálená jízda v nízkých otáčkách, ale zrychlování z nich, které způsobuje ještě silnější kmitání celého motoru.
  • Z dalších problémů spojených s podtáčením lze jmenovat třeba turbodmychadlo a jeho regulaci. Pakliže řidič trvale jezdí na spotřebu, nevyužívá plného potenciálu systému natáčení lopatek, který má tendence v čase zatuhávat. Pomáhají mu v tom nánosy sazí vzniklých vlivem nedokonalého spalování v nízkých otáčkách. Pakliže natáčení lopatek zatuhne, čistí se to dost špatně a turbo bývá zralé na repasi. Pokud s tím půjdete do autorizovaného servisu, nikdo se s tím babrat nebude a zaplatíte 20 až 30 tisíc korun za výměnu.
  • Přímé vstřikování je dnes prakticky pravidlem. Jenže ani zde nízké otáčky nezpůsobí nic pozitivního. Agregát bude mít tendence karbonovat, což je sice řešitelné, ale spousta řidičů netuší, že se něco takového děje, takže to může skončit i fatálně.

Jak tedy řadit?

Základní radou je, řadit podle toho, jak to vyhovuje motoru a řidiči. Nejlepší je, nenechat motor klepat a dusit se. Řaďte tak, aby neřval ve vysokých otáčkách, ale i tak, aby neduněl (což se týká zejména dieselů). Ve městě se nebojte jezdit klidně na trojku nebo čtyřku, je to lepší, než nechat agregát úpět na 1200 otáček na pětku. Do kopce klidně podřazujte a vůbec není špatné jednou za čas auto trochu prohnat a naopak motor vytočit až k červenému poli otáčkoměru.

Zejména se to týká moderních tříválcových motorů dopovaných turbodmychadlem. Ty mají obvykle v nižších otáčkách dost vibrovat a jejich charakteristika je zcela odlišná od agregátů čtyřválcových bez přeplňování, které snesly daleko víc a podtáčet se nechaly mnohem ochotněji.

Zdroj info: motor1, carandrive, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Karel Šplíchal, 20. 3. 2024 11:48
Souhlasím. Zatím jsem neřídil levnější auto, které by radilo správně ani v benzínu, ani v dieselu.
Ján Prečuch, 19. 3. 2024 0:36
A o tom to je , poznat své auto a dat mu co potřebuje. Až člověk vymění setrvačník a jedno dvě Turba či egr ventil , tak se naučí . Naštěstí jsem se to naučil na levnějším .
Sandra, 16. 3. 2024 19:31
Běžně řadím při 3500-4000 otáčkách (nejlepší spotřeba) a když potřebuju výkon, tak jdu klidně až k červenému na 7000 otáček. Jde o Mazdu MX-5 a ta si vysoké otáčky vysloveně užívá, naopak tzv. "jízda na spotřebu" se projevuje vysokou spotřebou a nevrlostí.

Podobné články