🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Karbon v motoru a jak tomu zabránit

14. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Karbon v motoru

Karbonu v motoru se lze účinně bránit tak, aby nebylo třeba ho nijak řešit dekarbonizací. A funguje to i u motorů, které jsou karbonováním proslulé.

Jak zabránit karbonování motoru

Články na téma karbonizace motoru:

  1. Jak zabránit karbonování motoru?
  2. Karbon v motoru – jak tomu zabránit?
  3. Karbon v motoru je vyústěním nesmyslných požadavků EU
  4. Jak zabránit karbonování motoru - právě čtete

Jak se tvoří karbon v motoru?

Je to doména spíše benzínových motorů, diesely obvykle karbonují daleko méně, a to z vícero důvodů, které rozebereme spíše na prostoru samostatného článku. Dřívější zážehové agregáty měly vstřikování nepřímé, tedy do sacího kanálu. Vstříknutá dávky paliva putovala sáním, přes sací ventil, který opláchla, se dostala do motoru a byl tedy dostatek času na smísení se vzduchem a odpaření.

Přímé vstřikování přineslo lepší efektivitu, ale velmi nám zkrátilo čas na odpaření, běžně se tedy stává, že se část paliva vysráží na stěně válce. Navíc je tu další problém – díky nedokonalému odpaření ne všechno palivo shoří a nečistoty v něm už vůbec ne. Naopak se napečou na nejrůznější povrchy. Problém má i sací ventil, který nic neoplachuje, takže se i na něm tvoří usazeniny.

Jak karbonování zabránit?

Tendence karbonovat má z principu každý přímovstřikový motor. Některé jsou náchylnější, jiné jsou náchylné méně. Pokud chcete karbonování motoru omezit nebo mu zcela zabránit, rozhoduje několik faktorů:

  • Základem je kvalitní palivo. Pokud v něm není nic, co by byl problém spálit při hoření směsi, nebude problém s karbonovými usazeninami. Nebojte se tankovat prémiový benzín, který je navíc odolnější vůči klepání.
  • Tankujete-li běžné palivo, přidávejte do něj aditivum, ideální poměr cena/výkon má třeba VIF.
  • Provoz auta je rovněž podstatný, respektive spíše způsob, jakým je vůz provozován. Krátké trasy, na kterých se motor neohřeje, jsou problém. Pokud už je musíte absolvovat denně, pořiďte si raději nepřímovstřikový agregát. Taková 1.2 TSI má krom karbonování za studena problém i s ředěním oleje benzínem. Pakliže to nejde jinak, alespoň jednou za čas motor ohřejte na provozní teplotu a pak mu „dejte za uši“. To znamená, že je potřeba vůz pořádně prohnat s motorem ve vyšších otáčkách. Vysoká teplota má šanci karbonové usazeniny doslova vypálit, poskakování po městě ne.
  • Při jízdě neduste motor v nízkých otáčkách, neřiďte se ukazatelem řazení, nejezděte padesátkou na pětku, zkrátka nesnažte se za každou cenu dosáhnout co nejnižší spotřeby. Agregát v nízkých otáčkách více vibruje a obecně mu to neprospívá.
  • Měňte včas nejen olej, ale i třeba vzduchový filtr. Dostatek vzduchu je pro motor důležitý pro optimální prohoření směsi.
  • Jednou za čas není úplně od věci se podívat do sání endoskopem (výbava každého lepšího autoservisu). Pokud někde karbon najdete, tak v sání a na ventilech. Zjistíte-li, že se jedná o víc než jen pár povrchových usazenin, řešte to. V krajním případě hrozí i destrukce motoru.

Zdroj info: carboncleaner.eu.
Zdroj médií: Depositphotos.

Za odborné informace o dekarbonizaci děkujeme

Profesionální dekarbonizace motoru vodíkem Carbon Cleaner. Nabízíme možnost čištění motoru na 10 místech v ČR a 4 místech SR. Použité stroje jsou vyráběny v EU a podléhají přísným evropským certifikátům.

K69, 15. 2. 2024 9:10
Jistě, že dá. Nekupovat je... spolu s e-mobilitou si stále více lidí (a i firem) nechává staré auto déle než dřív. Nicméně kamenem úrazu (mimo samotné technické stránky) jsou prodloužené výměny oleje. Leasingovky tlačí na minimalizaci servisních nákladů po dobu leasingu a intervaly 30 tis. jsou u malých olejových náplní smrtící a stejně tak nesmysly typu: doživotní náplň v automatické převodovce.
Michal Ficus, 14. 2. 2024 17:35
Stará věc. Tak dlouho mě to sjalo až jsem přesedlal, a tankuju na elektrárně. Zadarmo a bez sazí. Už 5 let. Ruce čistý, žádný oleje, vejfuky, filtry, kentusy v sání, rozstřelený turba a jiný chuťovky. Auto stejně drahý, využití krom offroadu stejný. A nemusim čumět u ONO na o kačku levnější ropu, ze který se 70% odevzdá státu v daních...
Oldřich Halfar, 14. 2. 2024 17:14
Karbon filtry a jiné udělátka to je výsledek EU a jejich norem. Na co sáhnout to zkur.. Stačilo jít jiným směrem třeba menší spotřebou.

Podobné články