PRÁCE 🧰

Co znamená doplňková zelená šipka vpravo

13. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Víte, jak funguje doplňková zelená šipka na semaforu? Řidiči mají tendenci zapomínat na jedno základní pravidlo.

Doplňková zelená šipka vpravo

Asi denně se řidiči na českých silnicích potkávají mimo jiné s doplňkovou zelenou šipku na semaforu. Nejčastěji jde o situaci, kdy svítí červená, avšak vedle ní se najednou rozsvítí zelená šipka, díky které mají motoristé možnost odbočit vpravo. Řidiči ale často neví, co vlastně udělat, než se do křižovatky skutečně vydají. Kvůli tomu se ale mohou v některých případech vystavovat riziku nehody.

Než se ale řidiči opravdu vpravo vydají, je třeba dát přednostem všem vozům, které do stejného směru míří z levé strany. Řidiči tedy musí pamatovat na to, že přednost mají právě auta z levé strany.

Týká se to i situací, kdy doplňková šipka na semaforu míří rovně. V takových případech dokonce platí, že řidiči dávají přednost všem vozům, které by cestu potenciálně křížily.

Znění zákona je neúprosné

Zákon hovoří takto: "Šipka svítící současně se signálem s červeným světlem "Stůj!" nebo se žlutým světlem "Pozor!" znamená pro řidiče možnost pokračovat v jízdě jen ve směru, kterým šipka nebo šipky ukazují; přitom řidič musí dát přednost v jízdě vozidlům, a přitom nesmí ohrozit ani omezit přecházející chodce".

Ačkoliv se při rozsvícení zelené šipky směrem vpravo jen výjimečně stane, že nějaká vozidla zleva přijedu, vyloučit se to jistě nedá. Dopravní předpisy na tuto možnost tedy pamatují a řidiči by toto pravidlo měli brát při každodenní jízdě v potaz. Zároveň by se na znalost tohoto principu měli zaměřit i lektoři v tuzemských autoškolách.

Zajímavostí rovněž je, že někteří komisaři v tuzemských autoškolách se na případné porušování tohoto pravidla v praxi zaměřují. Každý student by tedy měl toto pravidlo jasně znát, aby se nestalo, že kvůli jeho porušení bude muset testy v autoškole opakovat.

Je tedy zřejmé, že zelená šipka v Česku funguje na podobném principu jako odbočováním pravým směrem na červenou ve Spojených státech amerických. Motorista má možnost odbočit, je ale nezbytné, aby dal přednost všem vozům jedoucím z levého směru.

V Německu mají dokonce plechové tabulky

Zajímavostí každopádně je, jak se zelená šipka řeší na území sousedního Německa. Pokud se řadíte mezi pravidelné návštěvníky této země, tak možná už víte, že na rozdíl od Česká je zelená doplňková šipka na semaforech řešená prostřednictvím plechové tabulky. Motoristé tedy mají v Německu možnost odbočit vpravo i ve chvíli, kdy na hlavním semaforu svítí červená.

V případě Německa ale dokonce platí, že před odbočením musí řidiči na vyznačené hranici křižovatky zastavit a přesvědčit se, že při odbočování nikoho neohrozí. Týká se to aut, cyklistů, motorkářů i chodců. Jakmile je tato podmínka splněna, mohou se řidiči v Německu opět pustit do jízdy.

Na území České republiky se tedy doplňková šipka rozsvítí až ve chvíli, kdy je dopravní situace bezpečná. Oproti celé řadě států v Evropské unii jde o značnou změnu, která překvapuje celou řadu cizinců a turistů. V dalších evropských ekonomikách se totiž mnohem častěji setkávají s plechovou tabulkou, která je příznačná pro již uvedené Německo.

Doplňkovou šipku směrem vpravo je třeba odlišovat o šipky, která směřuje vlevo. Ta má totiž v praxi úplně jiný smysl a využití. Nachází se totiž v protilehlém rohu křižovatky a jakmile dojde k jejímu rozsvícení, motoristé nemusí dát přednost v jízdě protijedoucím autům. Jakmile totiž tato zelená šipka zrovna svítí, protijedoucím autům svítí na semaforu červená.

Pokud ale šipka směrem vlevo zrovna nesvítí, mají motoristé logicky povinnost dát protijedoucím autům přednost. Jinak se vystavují riziku srážky i tučné pokuty.

Zdroj info: zakonyprolidi.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články