Když se řidič dostane na křižovatku, často na něj nečeká jen semafor se třemi barvami. V křižovatkách se vyskytují i jiné světelné signály, které mohou být pro některé řidiče matoucí.
Světelné signály, se kterými si řidiči občas neví rady
Články na téma pravidla pro řidiče:
- Zákaz jízdy kamionů u nás a v zahraničí
- Jízda na červenou - pokuta a výjimky
- Rychlostní limity v Rakousku
- Světelné signály, se kterými si řidiči občas neví rady - právě čtete
- Co znamenají barvy patníků u silnice
- Jak je upraven zákaz jízdy kamionů v České republice?
Pokud nejste zrovna po autoškole, tak se počítá s tím, že za léta ježdění některé věci přeci jen zapomenete. Jestliže se ale jedná o význam světelných signálů například na křižovatce, je vhodné si čas od času osvěžit paměť. Vyhnete se tak možné nepříjemné kolizi, která by vás stále jen čas a nepříjemnosti. Výklad značek se řídí dle zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., přesněji předpisu o řízení provozu světelnými signály.
Tříbarevná soustava
Jedná se o nejčastější semafor, který můžete na cestách potkat. Skládá se ze tří barevných koleček, které vždy svítí jedno po druhém. Jakmile na kterémkoli semaforu uvidíte červené světlo, musíte zastavit. Pokud je kolečko prázdné, po následném rozsvícení zeleného světla, můžete jet do všech směrů, avšak nutno podotknout, že pokud křížíte cestu při odbočování proti jedoucímu autům, tak musíte vždy počkat, až projedou a budete mít volno - tedy jim dát přednost.
Pokud se v tříbarevné soustavě objeví obrys šipky, naznačuje, že se můžete autem vydat pouze tím směrem - šipky ukazují buď jen doleva, doprava a nebo společně rovně a do nějakého směru - v tomto případě také neplatí, že musí dát řidič přednost proti jedoucím vozům. Co se týká oranžové/žluté barvy, tak ta je spíše důležitá v případě, kdy semafor nefunguje - bliká oranžové střední světlo, takže se řidič řídí zákony dopravních značek. Větší zkouška je to pro řidiče ve větších městech, kde spolu s auty jezdí na silnici i tramvaje. Nicméně u tříbarevné soustavy znamená jen to, aby se řidič připravil na jízdu - většinou svítí ani ne vteřinu.
Signál žlutého světla ve tvaru chodce a kola
U některých semaforů může být v době rozsvícení zeleného světla na trojbarevné soustavě, který udává směr jízdy, přidaný i tento symbol - buď v podobě chodce, kola nebo obou symbolů - ve většině případů je to ale jen chodec. V takovém případě musí řidič dbát větší opatrnosti, neboť při jeho jízdě mu do silnice může vkročit chodec - který má také přednost. Pokud tedy pojedete doprava nebo doleva a uvidíte tento symbol dodatkového světla, dávejte pozor.
Do silnice může vjet člověk na kole. Někteří řidiči tak mohou porušit zákon, protože pokud přejedou přes přechod u kterého se nachází člověk - znamená to, že jej mohli vědomě ohrozit. Není tedy nic jednoduššího než počkat pět vteřin, než chodec nebo kolo přejdou a vy můžete pokračovat v jízdě.
Také čtěte
Doplňková zelená šipka a signál pro opouštění křižovatky
U části semaforů se může objevit i doplňková zelená šipka, která neznamená nic jiného, než že pokud na hlavním tříbarevném semaforu svítí červené světlo, ale rozsvítí se zároveň doplňková šipka, tak řidič, který tím směrem chce jet, také jet může. V těchto případech bývá rozsvícený právě žlutý signál ve tvaru chodce nebo kola, protože tito účastníci provozu mají volno a mohou přecházet, zatímco se ve směru objevuje navíc auto - chodci a kola mají v tomto případě opět přednost, řidič je nesmí ohrozit.
Něco jiného je, pokud se v protilehlém rohu křižovatky objeví šipka ohraničená čtvercem, tak ta dovoluje autům opustit křižovatku směrem, kterým ukazuje a zároveň řidiči nejsou povinni dávat přednost protijedoucím autům, přecházejícím chodům ani jedoucím tramvajím z obou směrů.
Světelný kříž a šipka
Světelný kříž na info tabulce může být žlutý nebo červený. Pokud je červený, tak to znamená, že řidič nesmí daným směrem jet, ani do něj přejíždět - takový jízdní pruh je prostě uzavřený. Naopak pokud svítí žlutý kříž, tak ten upozorňuje řidiče, že se v jízdním pruhu nachází nějaká překážka, které by se měli vyhnout, nejlépe přejetím do volného pruhu. Většinou takové světelné signály potkáte v tunelech.
Také čtěte
Světelná šipka ukazující směr - může mít žlutou nebo zelenou barvu. Ta žlutá může ukazovat doleva nebo doprava. Šipka vždy znamená, že řidič musí opustit pruh do vedlejšího, protože se za šipkou nachází nějaká komplikace na cestě - nebo nějaká překážka. V ideálním případě tedy řidič vjede do vedlejšího pruhu nebo jinak překážku objede.
Pokud je šipka zelená, je to nejjednodušší ukazatel, protože většinou směřuje jen dolu a to znamená, že je pruh volný a řidič v něm smí jet.
Světelná soustava chodec a kolo
U každé křižovatky se vždy bude objevovat dvoubarevná soustava chodce, která je na rozpoznání velmi jednoduchá. Stojící červený chodec je jasným znamením, že chodec na přechodu nesmí vkročit do křižovat. V opačném případě hrozí, že by jej řidič nemusel včas zareagovat a mohlo by se stát neštěstí - proto až příště budete dobíhat třeba tramvaj na druhé straně, raději počkejte na další.
Také čtěte
Signál zeleného jdoucího chodce je také jasný. Chodec má volno a může přes přechod přejít. U některých přechodů se na nachází i tlačítko pro znamení, které chodec může stisknout, přesto ale musí počkat, až se objeví zelený chodec, aby mohl přejít.
Existuje ještě trojbarevná soustava pro kolo. Tato soustava funguje stejně jako normální tříbarevná soustava pro řidiče. Tedy se na ni nachází červené stůj, oranžové pozor a zelené - můžete jet. Bývá umístěn v jízdným koridoru pro cyklisty.
Diskuze (5)
A v zákoně o provozu na pozemeních komunikacích jsem se o odstavec dál než se píše o zelené šipce vlevo dočetl, že pokud je šipka doplněná světlem s blikajícím chodcem, tak to znamená, že na přechodu můžou přecházet chodci. Opačně se z toho dá odvodit, že když tam světlo s chodcem není, tak přecházet nemůžou.