Řada motoristů má tendenci ignorovat oranžovou barvu na semaforu. Podle aktuální legislativy se ale řidiči za projetí oranžové vystavují riziku nemalé peněžité pokuty, která se ve správním řízení může vyšplhat až na hranici 25 tisíc korun.
Co hrozí za jízdu na oranžovou
Články na téma pravidla pro řidiče:
Oranžová barva na semaforu má svůj jasně daný význam a v praxi se stává, že řada motoristů ji nevnímá jako signál k zastavení svého auta. Často je to dokonce naopak. Jakmile se oranžová barva na semaforu objeví, mnozí o to víc sešlápnou plynový pedál a projedou takříkajíc na poslední chvíli.
Mnozí řidiči ale neví, že i jízda na oranžovou spadá mezi dopravní přestupky, u kterých se v posledních měsících poměrně dramaticky zpřísňovaly tresty. Podle právního výkladu je totiž za projetí oranžové stejný trest jako v případě červené a hrozí tedy peněžitá sankce v rozmezí 4 500 až 5 500 korun (loni o 3 tisíce méně) i obdržení šesti trestných bodů. Tato sankce se od počátku nového roku zpřísnila a v případě správního řízení může motorista zaplatit až 25 tisíc korun (ještě v roce 2023 to bylo maximálně 5 tisíc).
Pravidlo, které porušují skoro všichni
Je tedy zřejmé, že velké množství řidičů nevěnuje oranžové dostatečnou pozornost a přesvědčit se o tom může v podstatě každý. Stačí jen chvíli stát u rušnějšího semaforu a během chvíle i vy odhalíte několik hříšníků, kteří na semaforu nechtějí stát a raději zariskují. Přitom žlutý (respektive oranžový) signál podle litery zákona jasně ukládá povinnost vůz zastavit.
Také čtěte
V praxi to funguje tak, že žluté světlo může motorista neuposlechnout jen v případě, že by nedokázal bezpečně zastavit, a na to se řidiči v případě sporu také často odvolávají. Pravdou je, že tato hranice bývá často sporná a je tedy na konkrétním příslušníkovi policie, jak se k celé věci postaví. Ti mohou do svého rozhodnutí zahrnout i další faktory, mezi které se řadí kupříkladu momentální vliv počasí nebo brzdné dráhy.
Je tu i jedna výjimka
Z pohledu případného přestupku je potřeba rozlišovat, jaké světlo po oranžové bude následovat. Samotná oranžová totiž uvádí signál k zastavení, oranžová s případnou červenou současně ale v praxi znamená povinnost se připravit k jízdě. Každý motorista musí navíc odlišovat případy, kdy na semaforu svítí blikající oranžové světlo. Za takové projetí řidičům samozřejmě žádné tresty nehrozí, vždy je ale potřeba se řídit také dopravními značkami nebo pravidlem přednosti zprava.
Zákon v kontextu oranžové i červené pamatuje i na jednu poměrně zásadní výjimku. Pokud se k semaforu blíží sanitka, hasiči nebo policie se zapnutými výstražnými signály, je motorista standardně povinen takové vozy pustit, a to se týká i ostatních aut s právem přednosti v jízdě.
Pokud se tak skutečně stane a řidič se kvůli tomu nevyhne ani vjezdu do křižovatky na oranžovou či červenou, tak se žádného přestupku nedopouští a nemusí se tedy ani obávat, že by přišel o body, nebo by mu byl naměřen peněžitý sankční trest.
Zdroj médií: Depositphotos.