PRÁCE 🧰

Dotahovací moment zapalovacích svíček

24. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Momentový klíč je fajn věc. Umožňuje totiž splnit některé předpoklady, se kterými konstruktéři počítali při vymýšlení auta, potažmo motoru. Proč je dobré se utahovacích momentů držet, ukazují třeba zapalovací svíčky.

Zapalovací svíčky – proč automobilka předepisuje dotahovací moment?

Úloha svíčky

Zapalovací svíčky známe jako zdroj jiskry, která zažehne palivovou směs, tedy benzín se vzduchem. Dvě složky se smísí v určitém poměru a zažehnutí ve správný okamžik přinese kýžené hoření, vznik tepla, růst objemu a tedy i tlaku. Síla působí proti pístu, který ji přenáší dále.

Svíček známe spoustu v nejrůznějších velikostech i provedeních, nicméně to podstatné se nemění. Mezi střední a vnější elektrodou je jiskřiště. Svíčka je samozřejmě tepelně namáhána, její životnost není nekonečná a v pravidelném intervalu vyžaduje výměnu. Pakliže procesy v motoru nefungují optimálně, na svíčce je to většinou poznat – na barvě i čistotě elektrod, tedy té části, která je ve válci. Motory, které mají problém se spalováním oleje, likvidují svíčky rychleji.

Utahovací moment svíček

Pro výměnu zapalovacích svíček předepisuje automobilka určité intervaly a hlavně postupy, včetně dotahovacího momentu. Ten nám určuje, jakou silou má být daný spoj dotažen, ať už je to šroub kola, vypouštěcí šroub oleje nebo třeba svíčka. Když se zeptáme, proč výrobci automobilů tyto momenty předepisují, asi nám většina čtenářů odpoví, že důvodem je, aby uživatel nestrhl závit, případně nedošlo k poruše, nebo dokonce nehodě vlivem nedostatečného dotažení. Konstruktéři znalí okolností, jako jsou vibrace, tepelné namáhání, tření, teplotní roztažnost materiálů a dalších, umějí docela dobře spočítat, jaký moment je „tak akorát“.

Utahovací moment svíček

Orientace jiskřiště svíčky ve válci

Jeden čas ale koncern, respektive Škoda minimálně experimentovala s pozicováním jiskřiště ve válci vůči proudícím plynům. Jednalo se o motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, oba EA211, u kterých byl uváděn moment dotažení zapalovací svíčky 22 Nm. Hodnotu samotnou ponechme stranou, důležitý je důvod uvedený v servisním manuálu. Jednak je to samozřejmě možnost přetažení, což by mělo za následek popraskání a následnou destrukci svíčky, ale je tu i orientace jiskřiště ve válci. Závit svíčky je totiž podle servisního manuálu přesně řezaný a orientovaný vůči vnější elektrodě a správné natočení ve válci má vliv na chlazení samotné svíčky.

Polohování zapalovacích svíček v hlavě válců

Pokud už běžíte do garáže zkontrolovat, jestli váš motor není díky dotažení rukou a ne na přesný moment těsně před smrtí, pak vás můžeme uklidnit. Patrně ne. Nicméně je zajímavé, že i takovým detailem se škodovka zabývala – patrně na základě zjištěného přehřívání svíček třeba při zvýšené zátěži, což by teoreticky mohlo vyústit v poruchu.

Polohování zapalovacích svíček v hlavě válců

Jenže když se podíváte na jakékoliv svíčky, tak ono to s tou orientací jiskřiště vůči závitu není zase tak slavné. Výrobci svíček to moc neřeší, patrně to byla tak trochu slepá ulička vývoje a Škoda u novějších motorů sice moment dotažení předepisuje, ale už ne z důvodu nějaké orientace jiskřiště ve válci.

Polohování zapalovacích svíček v hlavě válců

Raději dotahujte na moment

Celé je to každopádně dosti poučné a ukazuje to na jeden fakt – předepsaný moment je dobré dodržet, protože automobilka tím může sledovat něco, co z pohledu zákazníka nedokážeme ani dohlédnout. Momentovým klíčům zdar!

Zdroj info: Škoda.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.

Podobné články