Spousta majitelů automobilů si stěžuje, že dnešní autobaterie už nejsou co bývaly. Že jejich životnost už zkrátka není taková, jako tomu bylo ještě třeba patnáct, dvacet let nazpět. Má to více důvodů, některé z nich jsou pochopitelné a logicky vysvětlitelné, jiné tak úplně racionální základ nemají.
Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi? - právě čtete
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Auta jsou spotřební zboží
K automobilům se zejména firmy staví tak, že je potřeba co nejvíc srazit náklady na pořízení a provoz. Automobilky jdou samozřejmě tomuto trendu naproti - dodají produkt, který zvládne ujet zhruba 200 tisíc kilometrů bez větší údržby a i předepsané servisní úkony jsou co nejvíce oddalované. Typickým projevem tohoto trendu je oddalování výměn oleje, kdy existuje konzervativní a long-life interval.
A samozřejmě se to dotýká i baterií, u kterých dochází k tomu, že kolikrát třeba ani nemají deklarovanou kapacitu. EU totiž předepisuje, že autobaterie nemusí mít kapacitu uváděnou na štítku a reálná hodnota se od té papírové může lišit až o 10 %. Toho výrobci rádi využijí a namísto 44Ah akumulátoru dodají třeba 40,5Ah. Mohou tím srazit cenu, což automobilka samozřejmě uvítá. A takových způsobů, jak na výrobě autobaterie ušetřit je samozřejmě více. Že se tím sníží i její životnost, je automobilce i správci firemní flotily jedno - než se to projeví, potrvá to třeba 4 roky. A to už bude vůz dávno v rukou soukromníka, který teprve bude toto muset řešit a samozřejmě zaplatit.
Auta mají lepší výbavu
Jev se nejvíce projevuje u těch aut, která jezdí na kratší trasy. Řidič se usadí, nastartuje, zapne omrazování zadního skla, předního skla, vyhřívání sedaček, klimatizaci, do toho se rozsvítí dva barevné displeje, něco samozřejmě zbaští všechna bezpečnostní výbava, senzory, kamery a podobně. Akumulátor tak není dobíjen, ale energii spíše vydává, aby to všechno utáhl. Nepřispívá tomu ani ukazatel řazení, který nutí řidiče i zahřátý motor dusit v nízkých otáčkách. A při zastavení na semaforech se samozřejmě motor vypne...
V porovnání s dřívějšími auty tak autobaterie jednak daleko více cykluje a pak se také velmi snadno vybije pod kritickou úroveň 12,4 V. A trvalé vybíjení znamená sulfataci, což životnost akumulátoru také snižuje.