Je velký rozdíl mezi vybitou autobaterií a špatnou baterií, tedy akumulátorem na konci životnosti. V prvním případě postačí nabití nabíječkou, v případě druhém, tedy v tom horším, budete muset koupit baterii novou.
Jak poznat špatnou autobaterii od vybité autobaterie
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii - právě čtete
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Jak poznat špatnou autobaterii?
Tester autobaterií
Pro základní diagnostiku postačí jednoduchý digitální tester. Ten je schopen si proměřit vnitřní odpor autobaterie a podle toho lze usuzovat na případnou míru sulfatace. Jeden takový tester jsme měli možnost si vyzkoušet a i přes relativně nízkou cenu neměl problém odhalit akumulátor na konci životnosti, akumulátor vybitý a poznal i baterii, která byla zcela nová.
Zvládnout se to dá i zátěžovým testerem. Měří totiž, jak dlouho umí baterie dodávat určitý proud. Pakliže to zvládne po předepsanou dobu (v řádu sekund), je v pořádku. Když ale i plně dobitý akumulátor vykazuje pokles napětí pod zátěží, úplně zdravý nebude.
Jak dlouho ji máte?
Ve starších autech, která dobíjela prakticky neustále, se autobateriím dařilo přežít klidně osm i deset let. Tedy těm prvovýrobním. Běžné akumulátory koupené v obchodě neměly problém vydržet pět let. Dnes auta z důvodu tlaku na co nejnižší emise dobíjejí spíše sporadicky a jen tehdy, kdy už opravdu musí. Autobaterie tím trpí – je trvale napůl vybitá, sulfatuje a hodně cykluje. Ani kvalitnější AGM autobaterie nevydrží obvykle déle jak čtyři až pět let. Pakliže budete řešit, jestli je sedmiletá baterka jen vybitá nebo už končí, pak asi není moc co řešit. Dvouletý akumulátor by však musel být hodně nekvalitní nebo provozovaný na velmi krátkých trasách, aby selhal.
Zkuste ji nabít
Moderní chytré nabíječky obvykle postupují tak, že baterii nabijí do určité míry (třeba do 80 %) a poté sledují, jestli napětí neklesá příliš rychle. Pakliže ano, vyhodnotí to jako chybu. Proto často nejjednodušším způsobem, jak poznat stav autobaterie, je připojení na mikroprocesorem řízenou nabíječku. Ne všechny nabíječky to ale umí, pokud tedy nabití do plna proběhne a za týden je otáčení startérem opět nějaké líné, patrně se baterie loučí a bude to chtít náhradu.
Mimochodem, než baterku úplně odepíšete, můžete vyzkoušet ještě jednu fintu – dobití s rekondičním režimem, který by měl odstranit alespoň část sulfatace a promíchat elektrolyt. I to může ještě třeba o sezónu nebo dvě život autobaterie protáhnout.
Zdroj médií: Depositphotos.