Většina autobaterií odejde zbytečně brzy kvůli tomu, že je řidiči zapomínají nabíjet. Pak je tu ale opačný případ – přebíjení.
Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch
Články na téma starosti s autobaterií:
- Autobaterie: jak poznat dobrou od špatné a které rozhodně nekupovat?
- Jak dlouho vydrží nabitá autobaterie
- Jak poznat nabitou autobaterii
- Proč dříve nebylo tolik problémů s bateriemi?
- Oživení olověného akumulátoru
- Samovolné vybíjení autobaterie
- Životnost autobaterie - stratifikace, sulfatace a stagnace
- Jak poznat špatnou autobaterii
- Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch - právě čtete
- Vybitá baterie v autě nadměrně opotřebovává alternátor
- Sulfatace baterie – jak ji účinně předejít?
- Stratifikace elektrolytu autobaterie
- Přebíjení autobaterie a hrozící nebezpečí
- Stratifikace autobaterie je zákeřný problém
- Oživení olověného akumulátoru – jak na to?
Kdy dochází k přebíjení
Přebití autobaterie může mít dvě základní příčiny. Způsobí je buď uživatel, nebo auto. Při nabíjení pomocí klasické nabíječky s nastavitelným proudem je totiž důležité včas dobíjení ukončit. Platí samozřejmě známá poučka o proudu v hodnotě jedné desetiny kapacity autobaterie, ale pokud se jedná skutečně jenom o dobití do plna a ne nabíjení vytřískaného akumulátoru, snadno se to „přepískne“. Mimochodem, plně dobitá baterie má hustotu elektrolytu 1,28 kg/l a klidové napětí 12,8 až 13 voltů. Druhou příčinou může být špatný regulátor alternátoru. Dobíjení za jízdy pak probíhá vyšším napětím, než je potřeba, což pro autobaterii není dobré.
K čemu dochází při přebíjení autobaterie?
Jakmile je napětí příliš vysoké nebo je akumulátor přebíjen „přes kapacitu“, začne stoupat teplota elektrolytu a odpařuje se voda. Většina autobaterií má proti tomuto ochranu – přetlakový ventil nebo zátky. Jenže ty ne vždy fungují správně a může dojít až k výbuchu, protože voda se neodpařuje jen tak, ale rozložena na vodík a kyslík. Jak voda postupně ubývá a tím, jak klesá hladina elektrolytu, kyselina je silnější, navíc se začnou odkrývat desky a klesá tím jejich aktivní plocha. Baterie tedy nepodává plný výkon, koncentrovanější kyselina sírová začne rozežírat olovo desek, to se může uvolňovat a jeho kousky padají dolů na dno nádoby akumulátoru. Tam v nejhorším případě propojí dvě sousední elektrody a dojde ke zkratu, což je typicky pro baterii konečná.
Jak zabránit přebíjení?
U nabíjení autobaterie pomocí nabíječky je to jasné – včas ji odpojit, případně vsadit na automatickou nabíječku, která se o to postará sama. V případě špatného regulátoru se dá závada odhalit relativně jednoduše. Existují totiž nepříliš sofistikované, zato docela spolehlivé přístroje, jež se připojí na póly autobaterie nastartovaného vozidla a zvýší se otáčky motoru na určenou hodnotu (obvykle 2-3 tisíce). Přístroj měří, zdali nedochází k přebíjení, tedy jestli napětí nestoupá na hodnotu 14,8 V. Pakliže ano, dá to najevo pomocí kontrolky nebo to vypíše na displeji.
Zdroj médií: Depositphotos.