🇦🇹 Diesel 1,67 € Natural 95 1,55 € 🇨🇿 Diesel 38,09 Kč Natural 95 37,60 Kč 🇩🇪 Diesel 1,73 € Natural 95 1,75 € 🇫🇷 Diesel 1,78 € Natural 95 1,79 € 🇭🇷 Diesel 1,48 € Natural 95 1,46 € 🇭🇺 Diesel 601,54 HUF Natural 95 581,17 HUF 🇮🇹 Diesel 1,80 € Natural 95 1,81 € 🇵🇱 Diesel 6,64 PLN Natural 95 6,47 PLN 🇸🇮 Diesel 1,54 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,61 € Natural 95 1,49 € 🇦🇹 Diesel 1,67 € Natural 95 1,55 € 🇨🇿 Diesel 38,09 Kč Natural 95 37,60 Kč 🇩🇪 Diesel 1,73 € Natural 95 1,75 € 🇫🇷 Diesel 1,78 € Natural 95 1,79 € 🇭🇷 Diesel 1,48 € Natural 95 1,46 € 🇭🇺 Diesel 601,54 HUF Natural 95 581,17 HUF 🇮🇹 Diesel 1,80 € Natural 95 1,81 € 🇵🇱 Diesel 6,64 PLN Natural 95 6,47 PLN 🇸🇮 Diesel 1,54 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,61 € Natural 95 1,49 €

Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch

2. 2. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Problémy autobaterie Auto-moto baterie a nabíjení

Většina autobaterií odejde zbytečně brzy kvůli tomu, že je řidiči zapomínají nabíjet. Pak je tu ale opačný případ – přebíjení.

Přebíjení autobaterie může způsobit výbuch

Kdy dochází k přebíjení

Přebití autobaterie může mít dvě základní příčiny. Způsobí je buď uživatel, nebo auto. Při nabíjení pomocí klasické nabíječky s nastavitelným proudem je totiž důležité včas dobíjení ukončit. Platí samozřejmě známá poučka o proudu v hodnotě jedné desetiny kapacity autobaterie, ale pokud se jedná skutečně jenom o dobití do plna a ne nabíjení vytřískaného akumulátoru, snadno se to „přepískne“. Mimochodem, plně dobitá baterie má hustotu elektrolytu 1,28 kg/l a klidové napětí 12,8 až 13 voltů. Druhou příčinou může být špatný regulátor alternátoru. Dobíjení za jízdy pak probíhá vyšším napětím, než je potřeba, což pro autobaterii není dobré.

Pracuj v oboru auto-moto

K čemu dochází při přebíjení autobaterie?

Jakmile je napětí příliš vysoké nebo je akumulátor přebíjen „přes kapacitu“, začne stoupat teplota elektrolytu a odpařuje se voda. Většina autobaterií má proti tomuto ochranu – přetlakový ventil nebo zátky. Jenže ty ne vždy fungují správně a může dojít až k výbuchu, protože voda se neodpařuje jen tak, ale rozložena na vodík a kyslík. Jak voda postupně ubývá a tím, jak klesá hladina elektrolytu, kyselina je silnější, navíc se začnou odkrývat desky a klesá tím jejich aktivní plocha. Baterie tedy nepodává plný výkon, koncentrovanější kyselina sírová začne rozežírat olovo desek, to se může uvolňovat a jeho kousky padají dolů na dno nádoby akumulátoru. Tam v nejhorším případě propojí dvě sousední elektrody a dojde ke zkratu, což je typicky pro baterii konečná.

Jak zabránit přebíjení?

U nabíjení autobaterie pomocí nabíječky je to jasné – včas ji odpojit, případně vsadit na automatickou nabíječku, která se o to postará sama. V případě špatného regulátoru se dá závada odhalit relativně jednoduše. Existují totiž nepříliš sofistikované, zato docela spolehlivé přístroje, jež se připojí na póly autobaterie nastartovaného vozidla a zvýší se otáčky motoru na určenou hodnotu (obvykle 2-3 tisíce). Přístroj měří, zdali nedochází k přebíjení, tedy jestli napětí nestoupá na hodnotu 14,8 V. Pakliže ano, dá to najevo pomocí kontrolky nebo to vypíše na displeji.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články