🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Desulfatace autobaterie v domácích podmínkách – jde to?

6. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Problémy autobaterie Auto-moto baterie a nabíjení

Morem akumulátorů je sulfatace elektrod. Vyskytuje se zejména u baterií, které fungují v moderních autech. Důvod je poměrně prostý, řešení je bohužel nesnadné.

Oživení olověného akumulátoru – jak na to?

Proč autobaterie sulfatují?

Klasický olověný akumulátor funguje na principu poměrně jednoduché elektrochemické reakce. Pokud je nabitý, je vše v pořádku, problém nastává, když se napětí dostane na 12,4 V a níže. Tehdy se na elektrodách začíná tvořit sulfatace, respektive sulfát olova. Ten pokryje určitou plochu, kterou tím vyřadí z provozu, takže třeba na čtvrtině elektrody neprobíhá potřebná reakce, což patřičně zhorší parametry autobaterie, nejvíce startovací proud. V tom ale má drtivá většina akumulátorů dost velkou rezervu, takže i třeba s polovičním startovacím proudem umí baterie poskytnout dostatek výkonu startéru pro nastartování agregátu.

Sulfatace se dá do určité doby odstranit jednoduše tím, že se baterie nechá nabít do plna. Sulfát olova zmizí a stane se z něj opět aktivní hmota. Problém je s autobateriemi, které jsou „podbité“ trvale. Novější auta totiž velmi ráda šetří energii, kde se dá, výjimkou není odpojování startéru a tzv. inteligentní dobíjení baterie. Ta pak cykluje jen částečně, a to třeba od napětí 12,2 V do 12,5 V. Nikdy se nenabije úplně do plna, takže sulfatace (respektive síran olovnatý) postupně mění svoji krystalickou mřížku a tu pak běžná nabíječka nemá šanci je jakkoliv odstranit.

Desulfatace autobaterie doma

V domácích podmínkách je nerychlejší pomocí skutečně jenom dobití autobaterie do plna. Některé inteligentní nabíječky (například CTEK) umějí sulfataci rozpoznat a pokud není trvalého charakteru, zvládnou ji částečně odstranit. Dříve se také používal peroxid vodíku, který se přidával do elektrolytu, což sulfataci doslova uvolnilo, oddělilo od desek, takže materiál spadl na dno baterie.

O něco účinnější je metoda, která by se dala nazvat „restart autobaterie“. Vylil se elektrolyt a následoval doslova výplach peroxidem vodíku. Poté se nalil elektrolyt nový a bylo třeba baterii znovu naformátovat. Dnes už by se to asi nevyplatilo a je lepší koupit autobaterii novou.

Profesionální desulfatace akumulátoru

Firmy, které se zabývají prodejem autobaterií, disponují často desulfatačními nabíječkami. Ty generují pulzy o vysokém napětí a nízkém proudu, na síran olovnatý to opravdu zabírá, ale celý proces zabere klidně přes 100 hodin. Výsledky nicméně bývají poměrně dobré a obvykle se povede obnovit až 90 % původní kapacity autobaterie. Samozřejmě u velmi pokročilé sulfatace, kdy je akumulátor prakticky na odpis, nemá smysl něco takového zkoušet.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články