🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

I bezúdržbová baterie vyžaduje nabíjení

2. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Typy baterií Auto-moto baterie a nabíjení

Znáte ten mýtus o bezúdržbové autobaterii? Ne? Ono totiž nic takového jako bezúdržbová autobaterie neexistuje. Každá autobaterie péči potřebuje a pokud ji nedostane, zkracuje se její životnost.

I bezúdržbová baterie vyžaduje nabíjení

Jsou a nejsou bezúdržbové

Pojem „bezúdržbová autobaterie“ je tu s námi zhruba 20 let. Tehdy výrobci zjistili, že mohou nabízet autobaterie, které mají nižší odpar elektrolytu, bez zátek na jeho doplnění. Zkrátka akumulátor vydržel celou dobu své životnosti bez jakékoliv údržby, stačil běžný provoz v autě, které vždy baterii nabilo. Ano, životnost takové autobaterie byla třeba pět až osm let. Jenže když se přeci jenom sem tam alespoň základní údržba v podobě nabití akumulátoru dopřeje, vydrží klidně dekádu, a to se nemusí jednat o nějakou špičkovou autobaterii.

Bezúdržbovost se projevuje typicky absencí zátek pro dolití elektrolytu, případně jejich přelepením nálepkou například. Moderní autobaterie skutečně dolévat vodu nepotřebují, mají velmi nízký odpar, zejména pokud se jedná o Ca/Ca autobaterie. O GEL nebo AGM bateriích ani nemluvě. Kondenzát, který se na vnitřní straně víka vytvoří, stéká zpět a víko jako takové je řešené malinko jinak, než u běžných starších akumulátorů. Při nabíjení se tedy zátky u bezúdržbovek nevyndávají.

Jak dlouho nabíjet bezúdržbovou autobaterii?

Nabíjení "bezúdržbové autobaterie" se ničím neliší od nabíjení klasických baterií s víčky. Pro starší typ nabíječek platí pravidlo o jedné desetině celkové kapacity. Pakliže má tedy autobaterie 50 Ah, nabíjíme ji proudem 5 A po dobu deseti hodin maximálně. Má-li 65 Ah, nabíjíme ji 6,5 A, opět maximálně deset hodin a tak dále… Inteligentní nabíječky si s tím poradí samy a není třeba nijak řešit a nastavovat proud, stačí je připojit a zvolit správný typ akumulátoru. Co není na závadu, je, zapnout jednou za čas režim regenerace (často označovaný jako Recond), který kontrolovaně zvedne napětí. V elektrolytu se začnou tvořit malé bublinky plynu, které stoupají vzhůru, tím ho promíchávají a odstraňují stratifikaci. Jednou do roka to neuškodí, spíš naopak.

Jak často nabíjet

Neexistuje nic jako příliš časté nabíjení. Vlastně se dá říct, že ideální stav pro akumulátor je, když je nabitý na 80 až 100 %. Nabíjet častěji, třeba jednou za dva týdny, by měli majitelé aut, která jezdí na krátké trasy. Zejména novější vozy s tím mají trochu problém, jejich „inteligentní dobíjení“ odpojuje alternátor co nejčastěji, aby se tím ušetřilo pár deci ze spotřeby paliv, a tedy i emisí. Nabíjením „externě“ se dá problém částečně řešit a autobaterie se potom neopotřebovává tak rychle, takže vydrží déle.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články