PRÁCE 🧰

Výrobní vady baterií

18. 2. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Jakkoliv se může autobaterie zdát jako docela konstrukčně jednoduchý celek, i u ní se mohou vyskytnout vady. Některé úmyslné, jiné spíš nahodilé.

Výrobní vady baterií

EU to povolila...

Nejčastější "závada", která není tak úplně dílem náhody, je nižší kapacita akumulátoru. Ono se to totiž má tak, že EU povoluje u kapacity 10% odchylku. Smyslem je nešikanovat výrobce a nepožadovat po nich nějakou extrémní přesnost (ačkoliv popravdě těch 10 % je opravdu hodně, bohatě by postačilo 2-4 %). Bohužel, jak už to tak bývá, tak se někdo zamyslel, vzal do ruky kalkulačku a počítal, kolik by se dalo ušetřit, kdyby autobaterie měly nižší kapacitu už z výroby.

Výsledkem je, že velká spousta zejména těch levnějších autobaterií nemá udanou kapacitu, ale má ji nižší. Zvláštní náhoda, že? Přitom přirozené by bylo, kdyby jedna baterie měla kapacitu o něco vyšší, druhá o něco nižší...

Namísto 44 Ah autobaterií tak máme akumulátory, které mají třeba 40,5 Ah, protože už samotný vývoj se přizpůsobuje požadavkům trhu, přičemž minimálně ten evropský je v tomto velmi tolerantní. Zákazník tak má dojem, že si kupuje dostatečně silnou autobaterii, ve skutečnosti si ale kupuje o třídu slabší. Výrobce, dodavatel, ani prodejce nikdo popotahovat nebude a ani nemůže, protože nedošlo k porušení žádného zákona, vyhlášky, ani nařízení.

Ošizené olovo

Tohle je doména spíše těch velmi levných akumulátorů východní strany, se kterými se setkáte maximálně v supermarketech (a i tam jen okrajově). Každopádně, ačkoliv je to zakázáno, tak se někdy používá recyklované olovo ze starých autobaterií. To nemusí znít až tak špatně, ale ve skutečnosti je to docela past. Staré autobaterie se totiž recyklují tím způsobem, že se vše nahází do drtičky, která celou autobaterii rozemele na malé kousky.

Z toho se následně vycedí elektrolyt a drť se hodí do pece. Plasty se vypečou a zbude olovo dost nevalné kvality. Někteří výrobci se úplně neštítí toto nečisté olovo použít na desky elektrod, ačkoliv je to zakázáno a požadavky na čistotu materiálu elektrod jsou velmi přísné. Recyklované olovo je možné použít jen na propojovací kontakty mezi jednotlivými články, případně na póly autobaterie. Kvalita olova má pak vliv na výdrž a odolnost mřížky a tím i na celkovou kvalitu akumulátoru.

Málo hmoty, tenká mřížka

Šetří se samozřejmě i na obecné úrovni. To znamená, že struktura mřížky je u levnějších autobaterií podobná takovému tomu tahokovu, který mají hodně rádi tuzeři. Kvalitnější autobaterie mají mimochodem mřížku obvykle vyrobenou vyražením do kovového plátu a mřížka nemá úplně homogenní strukturu po celé své ploše. Dobré jsou i mřížky odlévané, což je ale opět doména těch "lepších" výrobců autobaterií.

Různé mřížky mohou mít různou kvalitu

Šetří se i na aktivní hmotě a její hustotě, což má vliv úplně na vše - od kapacity, až po výkon autobaterie. Mřížka s aktivní hmotou je zkrátka a jednoduše základem kvalitní autobaterie a jedno bez druhého nemůže úplně fungovat. Silnější a tužší mřížka lépe odolá korozi i mechanickému namáhání při vysokých proudových odběrech, kvalitní aktivní hmota se na mřížce lépe udrží a nebude mít tendence začít opadávat po druhé zimě.

U levnějších autobaterií dojde dříve k opadávání hmoty, případně poruše integrity mřížky

Technologické vady

Tady už jsme v oblasti, kde se výrobci někdy dopustí omylu nechtěně. Může se stát, že se porouchá linka, jedna, dvě série autobaterií budou mít třeba špatný jeden kontakt a propoj mezi články bude "studený". Případně nebudou úplně rovné desky, dvě se dotknou a dojde ke zkratu. To je mimochodem asi nejčastější výrobní vada autobaterií. Zmíníme ještě jednu možnost - špatně proletovaný spoj pólu.

Pohled shora do autobaterie - propoje mezi články jsou jasně patrné

Výrobní vady se většinou projeví v relativně krátké době od koupě. Při reklamaci je u těch lepších výrobců následně 0,2 % ze všech prodaných autobaterií úspěšně vyreklamováno (dvě z tisíce) a u těch horších je to kolem 1 %. Drtivá většina reklamací tak zůstane neuznána, a to z toho důvodu, že lidé si nejčastěji autobaterii zničí opravdu vlastní vinou.

Zdroj info: Autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos, redakce.

Podobné články