PRÁCE 🧰

Výdrž autobaterie: Pochlubte se, jak dlouho vydrží ta vaše

1. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (9) Tipy a rady Rádce motoristy Životnost auto-moto baterie Péče o baterii Jak dobít baterii Auto-moto baterie a nabíjení

Proč vydrží originální autobaterie obvykle nejdéle? A jak prodloužit výdrž autobaterie nové? Šest let dá se správným přístupem snad každá, některé zvládnou i přes 12 let

Výdrž autobaterie: Pochlubte se, jak dlouho vydrží ta vaše

Krátká výdrž autobaterie není něco, co by zruinovalo peněženku motoristy, přesto asi nikoho moc netěší kupovat akumulátor nový. Je to investice kolem 1500 korun v případě baterie klasické olověné s tekutým elektrolytem, u AGM akumulátorů se bavíme o částce 3000 korun a více. Kdo chce kvalitnější produkt, může počítat s cenou o 50 % vyšší. 

Jak dlouho vydrží autobaterie v autě? 

Obecně se dá konstatovat, že dva roky by měla vydržet snad každá autobaterie. I ty nejlevnější musejí projít určitými zkouškami a testy, není zcela reálné, aby někdo v EU prodávat výrazně nevyhovující startovací akumulátory. Dva roky to však budou v případě, že bude baterka dostávat opravdu „čočku“. To znamená krátké trasy, kde se nestihne pořádně dobít, opakované starty studeného motoru a nulový zájem ze strany uživatele. 

Nabídka kvalitních autobaterií

Běžná výdrž je asi pět až sedm let. Platí to pro běžné autobaterie průměrné kvality a provoz v kombinaci kratších a delších cest. S tím, jak jsou současné akumulátory relativně bezúdržbové (ve smyslu, že není nutné dolévat elektrolyt), jsme schopni půl dekády i s méně kvalitní autobaterií vydržet. V případě AGM spíš o rok méně, ty dostávají větší záhul, protože jsou nabíjené vyšším napětím. 

U původních baterií z prvovýroby se spousta řidičů běžně dostane na deset let. Tyto akumulátory jsou většinou typu EFB, takže mají zesílené desky elektrod, což je rozhodující faktor výdrže. V komentářích pod článkem o udržovacím nabíjení nám dokonce jeden ze čtenářů napsal, že mu akumulátor vydržel 16 let!

*related*

Jak omezit stárnutí autobaterie? 

Péče o moderní autobaterii je v podstatě velmi jednoduchá. Prostě ji dobíjejte. Nebojte se toho, klidně ji připojte dvakrát za rok na nabíječku, v případě aut, která jezdí jenom krátké trasy interval zkraťte a dobíjejte jednou za 14 dní. Omezíte tím sulfataci, tedy největšího nepřítele dlouhověkosti autobaterií. Kvalitní inteligentní nabíječka, kterou připojíte a pak na ni můžete „zapomenout“, stojí kolem tisícovky. 

Dalším faktorem je i chování řidiče po startu, kdy má auto obvykle největší odběr. Typicky se zapne třeba pomocný topný element (výkon zhruba 1 kW), vyhřívání čelního skla, zadního skla, volantu a sedaček. Zkrátka spousta výkonu, protože je potřeba elektrický proud měnit na teplo. Nelze nikomu vyčítat, že si v zimě chce zatopit, ale akumulátor jede prakticky na dluh a je potřeba s tím počítat.

Jak dlouho vydrží autobaterie vám? Dejte nám vědět do komentářů!

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jaroslav Žižlavský, 2. 12. 2024 19:39, reagovat
Ve Fabii Combi 1.4 mám baterii 13. rok a stále v pohodě. Jen před zimou 1 krát dobiji přes nabíječku.
K69, 1. 12. 2024 23:01, reagovat
Zásadní pro výdrž baterie je odpojení konektoru "inteligentního nabíjení". Současně se tím vypne StartStop a ano, pak baterie vydrží o 1/3 až 1/2 více než bez tohoto zásahu.
Milan, 1. 12. 2024 21:25, reagovat
Nesdílím takové nadšení, jako autor článku. Jezdím 55 let a za "soudruha" opravdu mohla vydržet baterka 10 let. Nyní jsou baterie zcela jiné a z výroby přizpůsobené tak, aby vydržely max. 4 roky. Navíc jsou bez možnosti údržby, vodu nedolijete, ani nezměříte hustotu elektrolytu. Jediné co můžete tak jednou za čas dobít, pokud jezdíte málo a pokud nevyjedete měsíc, tak baterii odpojit. Jsou na to dnes pohodlné odpojovače přímo u ní.
Libor Bartoň, 1. 12. 2024 21:59, reagovat
Tak to vás vyvedu z omylu, protože z mých zkušeností vím o životnosti tří akumulátorů o delší životnosti a to 2x12 a jedna 16 let u vozu západoněmeckých soudruhů vyrobených po roce 2000. Samozřejmě bezůdrzbové z prvovýroby značky Varta, samozřejme pod značkou automobilky.
Jardel Kopáč, 1. 12. 2024 18:43, reagovat
Bohužel autor zapomněl na moderní inteligentní dobíjení, kdy je tzv. z důvodu úspory paliva a snížení CO2 baterie udržována trvale nenabitá neb alternátor nejede non stop a kromě krátkých period brždění motorem se baterie nemá šance dobít za jízdy. Známý se divil, že měl vybitou baterii po jízdě Praha Split...např. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/kdo-nebrzdi-motorem-tomu-driv-odejde-baterie-muze-za-to-stop/r~77793b4cc02711e9a305ac1f6b220ee8/
Milan, 1. 12. 2024 21:33, reagovat
Pane, pokud jedete do HR přes A, je nutné všechny kopce v Alpách sjíždět jen na motor s zařazenou rychlostí 2 a 3. Pokud tak řidič nečiní, stojí jen na brzdách, tak si dole rozplácnete čumáček a autíčko, jelikož si povaří brzdovou kapalinu a zavzdušní si brzdy. Pak se dočtete, že mu selhaly brzdy, houbelec, selhal řidič !!!
Michal Velička, 1. 12. 2024 18:12, reagovat
v roce 2015 jsem kupoval uplne vyrobene nove auto peugeot 301 a do ted mam puvodni baterku VARTA EFB a stale mi slouzi...i kdyz mam kratke trasy tak toci jako nova...akurat mam treba napeti nizke okolo 12.3v i po jizde tak jsem zvedavy jak dlouho vydrzi,kdyz pristi rok v breznu bude mit 10let.
Milan, 1. 12. 2024 21:36, reagovat
Peugeot 2008, r.v. 2017 baterie po 4 letech a 1 měsíci v zádeli... Svět se od roku 2000 mění k nepoznání.
Miroch Fiala, 2. 12. 2024 12:14, reagovat
V podstatě s Vámi souhlasím, ale pozor na to, měl jsem baterii cca 5 let, starty bez problému, ale při teplotě pod 5°C po půl minutě se rozblikalo žhavení a motor spadl do nouzáku, stálo mě to přes 30000 Kč, první autorizovaný servis - EGR, druhý den to samé, diagnostika v dalším autorizovaném servisu 2500 Kč - vadné čerpadlo v nádrži 5000,druhý den to samé až jsem sám změřil baterku měla 12,3,dal jsem novou a Závada už se tři týdny neobjevila, sice nechápu, že v servisu neměřili baterii, ale na start stačí pořád.

Podobné články